شناسایی آسیبهای اجتماعی دانشآموزان در لرستان

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از خرمآباد، دستگاه قضایی لرستان با برگزاری کارگاه تخصصی دو روزه قضازدایی، میانجیگری و برنامههای ترمیمی در رسیدگیهای قضایی کودکان نقش قضا از نهاد مجازاتمحور به ساختار پیشگیرانه، اصلاحگر و ترمیممحور را بازتعریف کرد.
این کارگاه با حضور معاون حقوقی قوه قضائیه در دادگستری لرستان برگزار شد و دستگاه قضا رسیدگی به موضوع کودک را از چارچوب صرفاً حقوقی خارج و آن را به مسئلهای اجتماعی، فرهنگی و تربیتی تبدیل کرد.
بهگفته حجتالاسلام سعید شهواری، رئیسکل دادگستری لرستان، بسیاری از موضوعات مربوط به کودکان، پیش از آنکه وارد فرآیند دادرسی شوند، قابلیت حلوفصل در بسترهای اجتماعی و میانجیگرانه را دارند.
هر پرونده قضایی برای کودک، صرفاً یک فرآیند حقوقی نیست؛ بلکه تجربهای سنگین، گاه آسیبزا و گاه تعیینکننده در زیست آینده اوست.
شهواری، میانجیگری را بهعنوان ابزار اصلی حل اختلافهای کودکمحور معرفی کرد که بهجای تشدید تقابل، بستر گفتوگو و تفاهم را ایجاد میکند.
کودک در فرآیند میانجیگری، نه در جایگاه متهم و نه در نقش بزهدیده صرف قرار میگیرد؛ بلکه بهعنوان انسانی در حال رشد دیده میشود که نیاز به هدایت دارد، نه حذف.
عدالت ترمیمی از دیگر محورهای کارگاه دوروزه دادگستری لرستان بود و بهعنوان راهکار عملی خروج کودک از چرخه جرم مورد بررسی قرار گرفت.
در این چارچوب، تمرکز از تنبیه به ترمیم منتقل شدهاست؛ به این معنا که هم کودک آسیبدیده و هم کودک خطاکار باید امکان بازگشت به جامعه را داشته باشند.
یکی از بخشهای مهم این کارگاه، بررسی دستاوردهای طرح نماد در لرستان است که با هدف شناسایی زودهنگام آسیبهای اجتماعی دانشآموزان اجرا شدهاست.
به اعلام رئیسکل دادگستری لرستان این طرح توانسته در سالهای اخیر تعداد قابلتوجهی از دانشآموزان در معرض آسیب را شناسایی و به مراکز حمایتی هدایت کند.
از سوی دیگر فعالیت مجتمع شوق زندگی بهعنوان نمونهای از عدالت اجتماعی عینی مورد بررسی قرار گرفت. این مجتمع، بهعنوان نخستین پایگاه چندمنظوره حمایت از کودک و خانواده در لرستان است.
خدمان این مرکز فراتر از مشاوره است و دربرگیرنده خدمات روانشناسی تخصصی، مددکاری اجتماعی، آموزش مهارتهای زندگی و توانمندسازی خانوادههاست.
انتهای پیام/ 644