آستانها و بقاع متبرکه پیشرانهای تمدنی در حکمرانی زمینهساز مهدوی

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام والمسلمین عباس ابراهیمی شامگاه امروز در حاشیه برگزاری هشتمین دوره اجلاسیه تولیت های آستان های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه حکمرانی در اندیشه اسلامی، بهویژه در تفکر مهدویِ شیعه تنها یک سازوکار اداری نیست، اظهار کرد: حکمرانی، فرآیند آمادهسازی جامعه برای تحقق وعده الهی و برپایی جهانی سرشار از عدالت، توحید و کرامت انسانی است. خداوند در قرآن کریم میفرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنوا مِنکُم وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیَستَخلِفَنَّهُم فِی الأَرض…». در این خوانش، حکمرانی زمینهساز همان «حرکت اجتماعی-تمدنیِ منتظر» است؛ حرکتی برای مهیا ساختن جامعه در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی حضرت امام عصر(عج).
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب خاطرنشان کرد: رهبر فرزانه انقلاب نیز همین مسیر را با تأکید بر امید به آینده روشن، بازسازی هویت ایمانی، شکوفایی ظرفیت جوانان و حرکت فعال در مسیر تمدن نوین اسلامی ترسیم فرمودهاند.
دبیر شورای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: انقلاب اسلامی با احیای فرهنگ انتظار، بار دیگر نقش فعال «جامعه منتظر» را در سطح اجتماعی و حکمرانی برجسته کرد. انقلاب اسلامی آغاز راه تمدنی است که مقصد نهایی آن جهانیشدن ارزشهای عدالت، استقلال و اخلاق الهی در مکتب مهدوی است.
آستانها؛ دژ مستحکم در جنگ شناختی
ابراهیمی با اشاره به اینکه امروز جهان شاهد جنگ شناختی است، گفت: هدف دشمن در این نبرد، تضعیف امید، هویت و رابطه مردم با امام عصر(عج) است. در چنین شرایطی، زیارت و فرهنگ زیارت از قویترین سازوکارهای صیانت و بازتولید هویت دینی است.
وی ادامه داد: پیوندهای معنوی مردم با آستانها موجب شده این اماکن به گرههای معنوی تمدن نوین اسلامی و دژهای دفاع ادراکی و فرهنگی در برابر جنگ شناختی تبدیل شوند.
تبیین پنجگانه نقش تمدنی آستانها
عضو هیات علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش آستانها و بقاع متبرکه را در پنج بعد اساسی تبیین کرد و گفت: این اماکن نورانی از حیث اعتقادی و فکری، پاسخگوی پرسشهای مهدوی جامعه و تولیدکننده محتوای معرفتی هستند و در صیانت از باورهای مردم در برابر تحریفهای آخرالزمانی نقش مهمی ایفا میکنند. همچنین در بعد فرهنگی و اخلاقی، با ترویج فرهنگ انتظار، امید و معنویت، زیستجهان معنوی جامعه را تقویت کرده و مانع گسترش یأس و سرگشتگی هویتی میشوند.
وی در ادامه با اشاره به بعد اجتماعی و عدالتمحور این مراکز افزود: آستانها و بقاع متبرکه با فعالیتهای جهادی، مواسات و حمایت از اقشار نیازمند، به کانونهایی برای اجرای عدالت اجتماعی و تحکیم پیوندهای اجتماعی تبدیل شدهاند. از سوی دیگر، در بعد سیاسی و امنیتی نیز با تقویت وحدت ملی و قدرت نرم، به افزایش تابآوری جامعه در برابر جنگ شناختی دشمن کمک میکنند.
ابراهیمی با اشاره به نقش علمی و فناورانه این اماکن خاطرنشان کرد: آستانها با ایجاد مراکز پژوهشی، روایتسازی دینی و بهرهگیری از رسانههای نوین در ترویج گفتمان مهدویت، ظرفیت مهمی در پیشبرد تمدن نوین اسلامی دارند.
جمکران؛ قرارگاه امید و هویت مهدوی
ابراهیمی با تأکید بر جایگاه برجسته مسجد مقدس جمکران ابراز کرد: این مسجد از برجستهترین مراکز عبادی، فرهنگی و اجتماعی در هندسه تمدن نوین اسلامی است؛ کانونی راهبردی برای صیانت از هویت مهدوی، امید اجتماعی و شکلدهی به جامعه منتظر.
وی افزود: جمکران قرارگاهی تمدنی است که جامعه را از سطح احساسات دینی به سطح کنش تمدنی ارتقا میدهد. در این مکان نورانی، عبادت ارتباطی عمیق با امام عصر(عج) ایجاد میکند و هر نماز و هر ذکر، گامی در مسیر بندگی و تقرب الهی است.
مشاور تولیت مسجد جمکران در پایان خاطرنشان کرد: آستان مقدس مسجد جمکران کانون پیوند ایمان، امید، عقلانیت و عدالت در مسیر تحقق حکمرانی زمینهساز است و جامعه را به «حیات طیبه» نزدیکتر میسازد.
انتهای پیام/