دو خطه شدن راهآهن زنجان ـ قزوین به ایستگاه پایانی رسید/ برنامههای وزیر راه در زنجان

به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از زنجان، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی امروز پنج شنبه 13 آذر به منظور بازدید از پایان عملیات ریلگذاری راه آهن دو خطه قزوین- زنجان و افتتاح متمرکز 4 هزار و 577 واحد طرح مسکن حمایتی و اعلام آغاز پروژههای روبنایی بخش مسکن و چند طرح ساخت ابنیه و بهسازی جاده ای وارد استان زنجان شد.
افتتاح دو خطه کردن راهآهن زنجان – قزوین
بهرهبرداری از دو خطه کردن پروژه راه آهن زنجان به قزوین میتواند بر توسعه منطقه، کاهش میزان بار محوری خطوط، کاهش ترافیک خطها، سریعتر رسیدن قطارها به مقصد، صرفهجویی در مصرف سوخت، افزایش سرعت خدمات به مردم، کاهش حجم ترافیک و تصادفات و افزایش سرمایهگذاری به دلیل راحتی دسترسی به خط راه آهن اثرگذار باشد و زنجانی هر چه توسعه یافته را سبب شود.
احداث خط دوم راهآهن زنجان – قزوین در اوایل دهه 80 به تصویب رسید و سالهای زیادی از آغاز این پروژه میگذرد و اکنون به ایستگاه پایانی رسیده است.
دستاوردهای طرح دوخطه سازی راه آهن
اجرای این طرح 181 کیلومتری که در چهار قطعه در حال انجام است، دستاوردهای مهمی را برای توسعه حمل و نقل ریلی کشور از لحاظ کاهش زمان سفر تهران به زنجان تا یک ساعت، افزایش ایمنی و سرعت سیر قطارهای مسافری تا 160 کیلومتر بر ساعت، افزایش سرعت بازرگانی قطارهای باری و پیشبینی افزایش حمل ریلی کالا تا سقف 10 میلیون تن به همراه دارد.
مشخصات فنی و پیشرفت
این پروژه تاکنون 90 درصد پیشرفت داشته است. حجم خاکریزی انجام شده 4,000,000 متر مکعب بوده و ریلگذاری در استان زنجان به 124 کیلومتر رسیده است. زیرساختهای مسیر شامل 562 دستگاه پل و آبرور و 14 دستگاه زیرگذر است. ارزش بهروز شده کل پروژه 18,100 میلیارد تومان برآورد شده است که تکمیل عملیات خطی و علائم آن به ترتیب نیازمند 1,700 میلیارد تومان و 1,000 میلیارد تومان اعتبار است.
افتتاح اقتصادی با افتتاح مسیر ریلی شهرک صنعتی اشراق
در ادامه این سفر، پروژه استراتژیک اتصال شهرک صنعتی اشراق زنجان به شبکه ریلی (آذر ماه 1404) با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهرهبرداری رسید.
این پروژه 9 کیلومتری، تسهیل بیسابقهای در حمل و نقل کالا، کاهش هزینههای لجستیکی و ارتقاء بهرهوری واحدهای تولیدی شهرک صنعتی فراهم میآورد که مستقیماً به رونق اقتصادی استان و توسعه صادرات و واردات منجر خواهد شد. این امر با افزایش سرعت جابهجایی بار نسبت به حمل و نقل جادهای، کاهش مصرف سوخت، کاهش حوادث جادهای و خسارات ناشی از خرابی روسازی جادهها محقق میشود.
مشخصات فنی پروژه اتصال اشراق
هزینه شده برای زیرسازی 300,000,000,000 تومان و برای روسازی و نصب سوزن 200,000,000,000 تومان بوده که جمع کل هزینه پروژه 500 میلیارد تومان است. در این مسیر از 1000 تن ریل، 15000 اصله تراورس، 16000 متر مکعب بالاست، 1200 بند جوش شیار باریک، 7 دستگاه سوزن و 340 ساعت ماشینآلات مکانیزه خطی استفاده شده است.
انتهای پیام/