« پرهیز از اسراف» محور پرسش مهر/گلستان به عنوان دبیرخانه کشوری انتخاب شد

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با اشاره به انتخاب این استان به عنوان دبیرخانه بیست و ششمین پرسش مهر رئیس جمهور گفت: پرسش مهر امسال با استناد به آیه «کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا» و پرهیز از اسراف به طور رسمی در مدارس استان آغاز شد.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از گرگان، قدرت‌الله نظری امروز در گفت‌وگویی خبری اظهار کرد: بیست و ششمین پرسش مهر رئیس جمهور با استناد به آیه شریفه «کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا» از قرآن کریم، به طور رسمی در کلیه مدارس استان گلستان آغاز شد.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: در این پرسش که خطاب به دانش‌آموزان سراسر کشور مطرح شده، از آنان خواسته شده است تا درباره مفاهیم عمیق این آیه الهی، شامل اهمیت مصرف بهینه منابع، پرهیز از اسراف و تبذیر و نقش مؤثر هر فرد در نهادینه‌سازی فرهنگ میانه‌روی در زندگی شخصی و تعاملات اجتماعی، تأمل و تفکر کنند و سپس دیدگاه‌ها، تحلیل‌ها و پیشنهادهای عملی خود را در قالب آثار متنوع ارائه دهند.

وی ادامه داد: پرسش مهر امسال، با انتخاب موضوعی بنیادی از تعالیم قرآنی، فرصتی استثنایی و ارزشمند برای آشنایی بیشتر نسل جوان با سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ترویج عملی فرهنگ صرفه‌جویی و مصرف صحیح و همچنین افزایش حس مسئولیت‌پذیری و حساسیت آنان نسبت به حفظ و حراست از منابع خدادادی و ملی فراهم کرده است.

نظری با تأکید بر نقش اجرایی مدارس افزود: بر این اساس، تمامی واحدهای آموزشی در سطح استان موظف شده‌اند برنامه‌های گسترده، متنوع و مستمر آموزشی، ترویجی و فرهنگی مرتبط با شاخص‌های این پرسش را در دستور کار خود قرار داده و با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها، آن را به نحو مطلوب اجرا کنند.

وی در ادامه با اشاره به مسئولیت ویژه استان گلستان خاطرنشان کرد: استان گلستان به عنوان دبیرخانه کشوری بیست و ششمین دوره پرسش مهر ریاست جمهوری انتخاب شده است. کلیه فرآیندهای هماهنگی بین استانی، دریافت، جمع‌آوری، پالایش و در نهایت ارسال آثار منتخب و برگزیده دانش‌آموزان از سراسر کشور، تحت نظارت و مدیریت این دبیرخانه انجام خواهد پذیرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان به تشریح بخشی از برنامه‌های مصوب و پیش‌بینی شده برای اجرای این پرسش در مدارس استان پرداخت و گفت: این برنامه‌ها در چهار محور اصلی طراحی و از هم اکنون در حال اجرا هستند. در محور فعالیت‌های اجتماعی، برگزاری جلسات تخصصی تبیین و تفسیر مفهوم آیه «کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا» در ساعت‌های پرورشی و مرتبط؛ تشویق و حمایت از دانش‌آموزان برای نگارش انشا، مقاله و پژوهش‌های کاربردی با موضوع مصرف بهینه، پیامدهای اسراف و نقش آفرینی آنان در جامعه و همچنین تولید محتوای رسانه‌ای خلاقانه (شامل پوستر، کلیپ، پادکست و موشن گرافیک) توسط خود دانش‌آموزان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های مدرسه‌ای در راستای پرسش مهر توضیح داد: در این بخش اجرای عملیاتی طرح «مدرسه بدون اسراف» با تمرکز بر مدیریت مصرف آب، برق، کاغذ و سایر امکانات مدرسه؛ اجرای طرح «ناهار بدون اسراف» در مدارس شبانه‌روزی و بوفه‌های مدارس به منظور کاهش ضایعات مواد غذایی و راه‌اندازی کمپین‌های دانش‌آموزی مانند «یک لیوان کمتر – یک زمین سالم‌تر» برای تأثیرگذاری بر رفتارهای مصرفی را برنامه ریزی کرده‌ایم.

نظری گفت: در حوزه فعالیت‌های تربیتی نیز برگزاری نشست‌ها و میزگردهای گفت‌وگومحور با حضور دانش‌آموزان به منظور بررسی و تبادل نظر درباره پیامدهای منفی اسراف در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی؛ اجرای برنامه‌های «زندگی قرآنی» برای معرفی مصادیق میانه‌روی و اعتدال در سبک زندگی و برگزاری مسابقه‌ای با عنوان «فکر طلایی در مصرف صحیح» برای جذب ایده‌های نوآورانه انجام خواهد شد.

وی گفت: بخشی از اقدامات در راستای طرح پریش مهر تحت عنوان فعالیت‌های خانواده‌محور در دستور کار قرار گرفته که اجرای جشنواره خانوادگی «خانه بدون اسراف» به منظور تعمیم فرهنگ صرفه‌جویی به کانون خانواده و راه‌اندازی پویش «قبض بهتر» که در آن دانش‌آموزان موظف می‌شوند با همراهی خانواده، برنامه‌ای عملی برای کاهش مصرف منابع (مانند آب و برق) در یک بازه زمانی مشخص طراحی و نتایج آن را ارائه دهند، نیز پیش بینی شده است.

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا