800 کلاس درس اصفهان هوشمند شد

استاندار اصفهان گفت: تاکنون 800 کلاس درس با مشارکت خیران و شهرداری‌ها هوشمند شده و این روند با اولویت مدارس محروم ادامه دارد تا همه 6 هزار کلاس استان به فناوری و انرژی خورشیدی مجهز شوند.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد در نشست نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی استان اصفهان که با حضور جمعی از شهرداران، فرمانداران و مسئولان آموزش‌وپرورش برگزار شد، گفت:در استان اصفهان حدود 6 هزار کلاس درس داریم و هدف ما این است که همه آن‌ها هوشمندسازی و به سامانه‌های انرژی خورشیدی مجهز شوند.

وی با اشاره به اقداماتی که تاکنون انجام شده است، اظهار داشت:حدود 800 کلاس با کمک خیران و شهرهایی همچون فلاورجان، زرین‌شهر، ورزنه و شهرضا تجهیز شده است؛ تنها 250 مورد آن را مجمع خیران انجام داده و این روند را گامی اساسی در راستای تحقق عدالت آموزشی می‌دانیم.

ضرورت پیگیری مستمر در شهرستان‌ها

استاندار با تأکید بر اینکه این تعداد هوشمندسازی مدارس کافی نیست، خاطرنشان کرد: از همه شهرداران و فرمانداران می‌خواهم که این موضوع را جدی بگیرند. قرار نیست فقط جلسه برگزار کنیم؛ باید پیگیری و رصد مداوم انجام شود و شهرستان‌هایی که پیشرفتی نداشته باشند، قطعاً مورد سؤال قرار خواهند گرفت.

وی افزود:زمان محدود است و تا پایان سال فرصت زیادی نداریم. پیشنهاد می‌کنم جلسات فشرده حتی به‌صورت هفتگی برگزار شود تا کارها روی زمین نماند.

جمالی‌نژاد تأکید کرد:از مدیرکل دفتر امور شهری استانداری و سایر مسئولان خواسته‌ام پیش از دهه فجر جلسات ویژه با شهرداران شهرستان‌های کم‌فعال تشکیل دهند و برای مصوبات مرتبط با ماده 3 نیز جلسه‌ای جداگانه ترتیب دهند.

نقش خیران در توسعه فرهنگ مدرسه‌سازی

استاندار با قدردانی از مشارکت گسترده خیران، گفت: ورود خیران به عرصه مدرسه‌سازی یک فرصت ارزشمند است؛ حتی کمک‌های کوچک وقتی در قالب فعالیت جمعی قرار می‌گیرد، نتیجه بزرگی به همراه دارد.

وی افزود:مجمع خیران مدرسه‌ساز فقط به ساخت مدرسه محدود نیست؛ خیران در تجهیز مدارس، ایجاد کتابخانه، هوشمندسازی و ارتقای کیفیت آموزشی هم پیشگام‌اند. این همراهی باید بیشتر دیده و معرفی شود تا انگیزه و مشارکت در سراسر استان افزایش یابد.

جمالی‌نژاد تأکید کرد: در چارچوب مسئولیت اجتماعی، استانداری از هر اقدامی که به تقویت جریان مدرسه‌سازی کمک کند حمایت می‌کند و هدف نهایی ما ارتقای کیفیت آموزش برای همه دانش‌آموزان بدون تبعیض است.

اولویت مطلق با مناطق محروم و حاشیه‌ای

جمالی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش، عدالت آموزشی را سنگ‌بنای توسعه پایدار دانست و گفت: مأموریت اصلی این نهضت، تمرکز بر مدارسی است که سال‌ها از حداقل امکانات محروم بوده‌اند. بودجه و تجهیزات آموزشی باید در اولویت مطلق به مناطق محروم، حاشیه‌نشین و دورافتاده اختصاص یابد.

وی از شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها خواست مشارکت فعال در احداث، نوسازی و مقاوم‌سازی فوری مدارس آسیب‌پذیر داشته باشند و افزود: نظارت بر سرویس ایاب‌وذهاب رایگان یا یارانه‌ای برای دانش‌آموزان مناطق دورافتاده ضروری است.

استاندار همچنین طراحی مشوق‌های مالی و رفاهی برای معلمان مناطق محروم و برگزاری دوره‌های توانمندسازی تخصصی را بخشی از سیاست‌های کلان عنوان کرد و ادامه داد: توسعه کتابخانه‌های عمومی و سیار، ایجاد کلاس‌های جبرانی و تقویتی رایگان، تأمین اینترنت پرسرعت و تجهیز مدارس محروم به ابزارهای هوشمند باید در اولویت قرار گیرد. همچنین دوره‌های آموزشی در حوزه فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی باید برای دانش‌آموزان و معلمان تدارک دیده شود.

ایجاد سامانه پایش و کارگروه‌های مشترک

استاندار با اشاره به اهمیت بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل، گفت:تأمین بسته‌های حمایتی آموزشی و تغذیه‌ای برای دانش‌آموزان نیازمند جزو محورهای جدی این نهضت است.

وی اعلام کرد:کارگروه‌های مشترک شهرداری، فرمانداری و آموزش‌وپرورش در هر شهرستان تشکیل می‌شود و بخشی از بودجه دستگاه‌های محلی باید به پروژه‌های عدالت آموزشی اختصاص یابد.

جمالی‌نژاد افزود:تسهیل حضور خیران، ایجاد بانک اطلاعاتی نیازهای آموزشی و راه‌اندازی سامانه پایش شاخص‌های عدالت آموزشی از برنامه‌هایی است که اجرا خواهد شد. شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها موظف‌اند گزارش‌های دوره‌ای از اقدامات خود ارائه دهند.

وی در پایان بر معرفی الگوهای موفق استانی و استفاده از ظرفیت رسانه‌های محلی برای تنویر افکار عمومی تأکید کرد و گفت: «با همکاری شهرداران، فرمانداران و آموزش‌وپرورش، اجرای این محورهای عملیاتی باید هرچه  سریع‌تر آغاز شود.

انتهای پیام/170/.

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا