آغاز ایجاد شبکه دانشگاهی پشتیبانی توسعه دریامحور

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، عباس سروش رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در اولین کنفرانس بینالمللی استاندارد و استانداردسازی در صنایع دریایی گفت: با وجود 18 دانشکده و بیش از 20 پژوهشکده و مراکز تحقیقاتی، در خدمت صنایع کشور و بهویژه صنایع دریایی هستیم.
وی افزود: دانشکده مهندسی نساجی یکی از دانشکدههایی است که در ابتدای امر بهنظر میرسد بی ارتباط با مسائل دریا باشد اما بر اساس تحقیقات انجام شده پژوهشگران و گردشگرانی که به قطب جنوب سفر میکنند باید دارای پوشش و لباس خاصی باشند که این موضوع با رشته مهندسی نساجی کاملا مرتبط است.
سروش ادامه داد: تمامی دانشکدهها و مراکز پژوهشی ما بهطور مستقیم یا غیرمستقیم در ارتباط با صنایع دریایی است؛ علاوه بر این سه پردیس در بندرعباس، ماهشهر و کیش با قدمت بسیار زیاد، مستقیم در کنار دریا و با صنایع دریایی درگیر هستند و به همین دلیل شاید بهترین و مناسبترین جایی که باید این کنفرانس برگزار میشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به رتبه نخست پژوهشهای دریایی و جایگاه جهانی این دانشگاه افزود: بر اساس استناد به آمارهای اخیر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پژوهشهای انجام شده در زمینه دریا در سطح کشور رتبه اول را کسب کرده است.
وی همچنین به جایگاه بینالمللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد و گفت: اخیراً در رتبهبندی شانگهای، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با فاصله قابل توجهی در حوزه بینرشتهای، اولین در ایران و نود و نهمین در جهان قرار گرفت.
سروش یادآورشد: گرچه دریا و اقیانوسها از سرزمینها بزرگتر هستند ولی کمیت محدودی دارند و اگر استفاده هوشمندانه از آنها صورت نگیرد و محیط دریا پاک نگه داشته نشود ممکن است که آسیبهای جدی به دریا و آب وارد کند.
آغاز بهکار رویدادی برای استانداردسازی صنعت دریایی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
حمید زراعتگر دبیر اولین کنفرانس بینالمللی استاندارد و استانداردسازی در صنایع دریایی نیز در سخنانی اظهار داشت: نماد بینالمللی استاندارد در سال 1947 و سازمان ملی استاندارد در کشور ما سال 1339 تأسیس شد و هر دو عقبه قدیمی دارند ولی باید توجه داشت که استاندارد قدیمی و کهنه نشده است.
وی با اشاره به اینکه استاندارد یک مسئله پویاست و به هر اندازه که فناوری توسعه پیدا میکند موضوع استاندارد هم جدیتر میشود، افزود: یک واقعیت تلخ این است که استاندارد عمدتاً توسط کشورهای توسعهیافته تدوین میشود که صرفاً با مختصات و مشخصات آن کشور مطابقت دارد از این رو ضرورت دارد ما به استاندارد بهصورت جدی بپردازیم وگرنه عقب خواهیم افتاد.
دبیر اولین کنفرانس استاندارد و استانداردسازی در صنایع دریایی با تاکید بر اینکه استاندارد باعث توسعه اقتصادی خواهد شد زیرا روشهای یکسان را برای فعالیتهای یکسان تدوین میکند، ادامه داد: حدود چهار سال است که دانشگاه صنعتی امیرکبیر به موضوع استاندارد ورود پیدا کرده و سمینارهایی ویژه دانشجویان، اساتید و صنعتگران برگزار و از پایاننامههای دانشجویی و رسالههای دکتری حمایت کرده و فراتر از این حتی درسی را بهعنوان استاندارد در صنایع دریایی مقطع تحصیلات تکمیلی در داخل دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کردیم.
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کل مقالات دریافتی به این کنفرانس را 115 مقاله عنوان کرد که از این تعداد، 20 مقاله رد شده و 88 مقاله پذیرفته شده است. از این 88 مقاله، 33 مقاله فرصت ارائه در دو سالن و دو بخش پشتسرهم را دارند و 45 مقاله دیگر بهصورت پوستر ارائه خواهند شد.
وی توضیح داد: روز پنجشنبه، سیزدهم آذر، شش کارگاه آموزشی برگزار میشود که دو کارگاه با حضور متخصصین خارجی اجرا خواهد شد. این کارگاهها بهصورت هدفمند و بر اساس تقاضای شرکتکنندگان برنامهریزی شدهاند.
زراعتگر برگزاری میزگرد استاندارد و توسعه دریایی را از دیگر برنامههایی برشمرد که در حاشیه این کنفرانس دو روزه برگزار میشود و گفت: همچنین نمایشگاه جانبی با فعالیت بیش از 30 غرفه نیز تدارک دیده شده است.
توسعه دریامحور نیازمند بهرهگیری از ظرفیتهای علمی است
علی عبدالعلیزاده نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور با تاکید بر اینکه برای توسعه دریامحور باید از ظرفیتهای علمی کشور بهره ببریم، گفت: در این میان باید دقت داشته باشیم که خطاهای برّی (خشکی) را در فعالیتهای بحری (دریا) تکرار نکنیم.
عبدالعلیزاده در اولین کنفرانس استاندارد و استانداردسازی در صنایع دریایی اظهار داشت: اولین تفاهمنامه همکاری دبیرخانه توسعه دریامحور با دانشگاه و محل دانشگاه صنعتی امیرکبیر به امضا خواهد رسید و امروز در واقع روز آغاز ایجاد شبکه دانشگاهی پشتیبانی توسعه دریامحور کشور خواهد بود.
وی ادامه داد: استانداردسازی مثل همه مفاهیم جدید پابهپای پیشرفت دانش و فناوری تکامل پیدا کرده است، روزی که استاندارد را مطرح کردند برای این بود که بین سازنده و خریدار یک پایه و اساسی برای ارائه و دریافت خدمات و کالاها تعریف شود.
عبدالعلیزاده افزود: بهعنوان مثال در صنایع دریایی یک شرکت حمل و نقل برای فعالیتهای اقتصادی علاوه بر سرمایه گروهی از تحصیلکردهها را بهکار میگیرد و آن شرکت برای ادامه فعالیت به امکاناتی همچون حمل و نقل ریلی و کشتی نیاز دارد و نیازمند آن است که استاندارد کنترلهای لازم را در این زمینه برای او داشته باشد تا وسیله استاندارد را در اختیار قرار دهد.
نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحوری یادآورشد: از آنجا که با تغییرات گسترده و پیشرفت علوم، بهرهبردار نمیتواند بر همه امور نظارت داشته باشد در اینجا علامت استاندارد میتواند خیال آنها را راحت کند که جان و مال او را در دریا حفظ میکند و امروز استاندارد در تحولات خود به مرحلهای رسیده که باید جوابگوی مردم باشد.
عبدالعلیزاده تاکید کرد: امروز واژه استاندارد بهتنهایی بهکار نمیرود بلکه استاندارد مردمی مدنظر است و به همین دلیل است که یکی از شاخصهای جدید ارزیابی صنعت و تولیدات صنعتی QFD – روشی نظاممند برای طراحی و بهبود محصولات و خدمات بر اساس نیازها و انتظارات مشتریان است و این روش کمک میکند تا «صدای مشتری» به زبان فنی و اجرایی برای تیمهای طراحی، تولید و مهندسی ترجمه شود. به این معنا که توسعه کیفیت بر مبنای نیازهای کاربر یا تشخیص باشد و این موضوع از صنعت خودرو شروع شده و اکنون در حال گسترش به دیگر صنایع است.
امضای تفاهمنامه میان دبیرخانه هماهنگی شورای توسعه دریامحور و مکران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از دیگر برنامههای این کنفرانس بود.
انتهای پیام/