فرصت طلایی برای صادرات/ ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک در مرز ایران و ترکمنستان

دبیر مجمع نمایندگان گلستان در مجلس گفت: کشور ترکمنستان تمایل جدی به ایجاد «منطقه آزاد تجاری مشترک» در مرز با ایران دارد، همان‌طور که با ازبکستان انجام داده است. این یک فرصت طلایی ملی است که نباید از دست برود.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از گرگان، حکیم آق‌ارکاکلی، در گفت‌وگویی خبری با تأکید بر ضرورت توسعه زیرساخت‌ها برای تحقق اهداف منطقه آزاد اینچه برون اظهار کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های لازم فراهم نشود، هدف‌گذاری‌های انجام‌شده برای منطقه آزاد محقق نخواهد شد. باید قدردان تلاش‌های انجام‌شده در منطقه آزاد اینچه‌برون و پیگیری‌های شورای عالی مناطق آزاد بود، اما نگاه به این منطقه امروز، نباید نگاه 10 یا 20 سال گذشته باشد. این منطقه دیگر یک موضوع بخشی یا استانی نیست، بلکه با توجه به مسائل پدافندی، دسترسی به کشورهای همسایه و اتصال به کریدورهای جهانی، یک موضوع کاملاً ملی است.

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو بخش متفاوت از زیرساخت‌های مورد نیاز در این منطقه گفت: یک بخش زیرساخت در خاک ایران و بخش دیگر در خاک کشور همسایه یعنی ترکمنستان قرار دارد. امروز مطالبه اصلی ما در سطح ملی این است که تمام ظرفیت‌های کشور برای توسعه این زیرساخت‌ها بسیج شود.

وی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد ظرفیتی است که با نگاه سرمایه‌گذاری می‌تواند خودگردان و پویا باشد و بار مالی چندانی بر دوش دولت نگذارد. ما باید کریدور شمال- جنوب در پهنه شرقی دریای خزر را از طریق اتصال ریلی منطقه آزاد اینچه‌برون به گنبد، آزادشهر و شاهرود تکمیل کنیم و غفلت سنوات گذشته در این مسیر باید جبران شود.

آق‌آرکاکلی یکی از اولویت‌های فوری را احداث جاده موسوم به جاده اترک در حد فاصل مرز ایران و ترکمنستان عنوان کرد و افزود: این جاده حدود 24 کیلومتر در خاک ترکمنستان است و یکی از مطالبات اصلی ماست. یک پیمانکار داخلی اعلام آمادگی کرده، اما نیازمند پیگیری‌های وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی (به عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان) هستیم تا این موضوع تعیین تکلیف شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر عملاً جاده مناسبی خارج از مرز وجود ندارد که کار ترانزیت را بسیار سخت می‌کند. این موضوع باید در تعاملات دو دولت حل شود. از سوی دیگر، کشور ترکمنستان تمایل جدی به ایجاد «منطقه آزاد تجاری مشترک» در مرز با ایران دارد، همان‌طور که با ازبکستان انجام داده است. این یک فرصت طلایی ملی است که نباید از دست برود.

دبیر مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به پروژه حیاتی «جاده نفت» (که اکنون در نقشه کریدورهای ملی گنجانده شده) اشاره و تشریح کرد: این مسیر 56 کیلومتری برای اتصال کریدور شمال- جنوب ضروری است. مطالعات آن کامل شده و 8 کیلومتر آن قبلاً اجرا شده بود. با پیگیری‌های مجمع نمایندگان، برای سال آینده 312 میلیارد تومان ردیف اعتباری برای این پروژه پیش‌بینی شده و برآورد هزینه تکمیل آن در شرایط امروز حدود 150 میلیارد تومان است. امیدواریم با پیگیری در سفر رئیس دولت به استان، این پروژه شتاب نهایی بگیرد.

وی به چالش مدیریت یکپارچه در منطقه آزاد و اختلاف با راه‌آهن پرداخت و بیان کرد: طبق ماده 65 قانون احکام دائمی توسعه کشور، در محدوده محصور منطقه آزاد، مدیریت یکپارچه تمام دستگاه‌های اجرایی مستقر، بر عهده عالی‌ترین مقام منطقه آزاد (مدیرعامل) است. این یک حکم قانونی است و چالش اجرای آن باید در دولت حل شود. وقتی صحبت از شبکه ریلی سراسری می‌کنیم، صحبت از یک سیستم است، نه یک نقطه خاص. این که بخواهیم شبکه را نقطه‌ای ببینیم، باعث گم شدن مسیر و ایجاد حلقه مفقوده می‌شود.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی در انتقاد از روند طولانی حل اختلاف با راه‌آهن گفت: هر دو بخش منطقه آزاد و راه‌آهن زیرمجموعه دولت هستند (وزارت اقتصاد و وزارت راه). چرا برای یک بار هم که شده، تفسیر واحدی از قانون ارائه نمی‌شود؟ معاونت حقوقی رئیس‌جمهور باید به سرعت در این مورد اعلام نظر کند. وظیفه نظارتی من به عنوان نماینده، طرح این مباحث در بستر تعاملی برای حمایت از دولت و رفع موانع است. اگر قرار است ظرفیت ترانزیت ریلی اینچه‌برون از 400-500 هزار تن به 4-5 میلیون تن (ده برابر) برسد، چگونه می‌توان با شبکه‌ای که خود دچار اختلاف مدیریتی است، به این هدف رسید؟

وی با اشاره به محرومیت تاریخی استان گلستان از توسعه ریلی خاطرنشان کرد: تنها حدود 34 کیلومتر از 1620 کیلومتر راه‌آهن اصلی کشور در گلستان است (کمتر از یک درصد). چرا تاکنون نتوانسته‌ایم حتی یک متر خط ریلی جدید در مسیر حیاتی اینچه‌برون به شاهرود احداث کنیم؟ تغییر اولویت‌های دولت‌های مختلف در این زمینه، علاوه بر ضربه به اعتماد عمومی، به منافع ملی لطمه می‌زند. امروز مطالبه اصلی ما این است که دولت از ظرفیت بی‌نظیر امنیتی و جغرافیایی این منطقه برای منفعت ملی در حوزه ترانزیت و شبکه حمل‌ونقل کشور استفاده کند. 

انتهای پیام/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا