گفتوگو | مانور زلزله از نمایش تا واقعیت/روایتی واقعیسازی آموزشها در مدارس

احمدرضا افشاری در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از مشهد در حاشیه بیست و هفتمین مانور سراسری زلزله و ایمنی، با اشاره به اینکه هنوز بخشهایی از مانور زلزله جنبه نمادین دارد، اظهارکرد:رخدادهای واقعی با آنچه در مدارس انجام میشود تفاوت زیادی دارد لذا با هماهنگی استانداری و معاونت مدیریت بحران تصمیم بر این شد که از حالت نمایشی فاصله بگیریم و دانشآموزان را در موقعیتهای واقعی آموزشدیده قرار دهیم تا آمادگی مواجهه با حوادث غیرمترقبه در آنان تقویت شود.
وی افزود:امسال نهادهای امدادی مانند هلالاحمر، آتشنشانی، اورژانس و در مشهد تیم دوام ثامن، آموزشهای اولیه را ارائه دادند، اما در جریان مانور نقش اصلی بر عهده دانشآموزان است و تمام فعالیتها از مدرسهمحور به دانشآموز محور طراحی شده و سناریوهای از پیش تعیینشده برای مواجهه واقعیتر دانشآموزان با بحران اجرا میشود.
افشاری درباره تفاوت امسال با سالهای گذشته توضیح داد:پیش از این نهادهای امدادی بیشتر نقش مهمان داشتند و بخشهایی از کار در دست آنها بود، اما امسال مدیریت کامل مانور بر عهده دانشآموزان و مدارس است و هدف این است که دانشآموز بتواند خودش تصمیم بگیرد، موقعیت را تحلیل کند و مسیر نجات را مبتنی بر آموزشهایی که دیده است مدیریت کند.
رئیس سازمان دانشآموزی خراسان رضوی درباره نحوه سنجش میزان یادگیری دانشآموزان پس از آموزشها اظهار کرد: حدود ده درصد از مدارس مشهد بهعنوان پایلوت انتخاب شدهاند تا نهادهای امدادی در آنها ارزیابیهای تخصصی انجام دهند و به کمک این ارزیابیها نقاط قوت و ضعف مشخص میشود و برای ارتقای آموزشها برنامهریزی دقیقتری خواهیم داشت.
افشاری در ادامه با اشاره به برنامههای سازمان دانشآموزی برای توسعه آموزشها گفت: پیش از برگزاری مانور، چند دوره آموزشی با همکاری هلالاحمر، اورژانس و آتشنشانی برای دانشآموزان و مدیران برگزار شد و قرار است آموزشهای ضمنخدمتی برای مدیران مدارس در طول سال تحصیلی ادامه پیدا کند و هر سال دامنه این آموزشها را توسعه دهیم تا به پوشش گستردهتری برسیم.
وی اولویت فعلی سازمان را آموزش مدیران دانست و افزود: نهادهای امدادی اعلام آمادگی کردهاند که آموزشهای مدرسهای و اردوهای تخصصی برای دانشآموزان برگزار کنند و ما در حال فراهم کردن مقدمات هستیم تا دانشآموزان بتوانند از این ظرفیتها استفاده کنند.
رئیس سازمان دانشآموزی همچنین درباره وضعیت مدارس حاشیه شهر بیان کرد: در دورههای آموزشی اخیر، بخش قابلتوجهی از ظرفیت را به مدارس حاشیه شهر اختصاص دادهایم و این روند ادامه خواهد داشت و با همکاری بیشتر نهادهای امدادی تلاش میکنیم آموزشهای ایمنی در این مناطق تقویت شود.
وی هدفگذاری آموزشی را تدریجی اما مستمر توصیف کرد و گفت:آموزشهای فعلی، آموزشهای مقدماتی و ضروری برای شرایط بروز زلزله است و مراحل تخصصیتر نیز باید در تشکلهایی مانند جوانان هلالاحمر و طرح دادرس دنبال شود؛ چرا که این مجموعهها متولی آموزشهای تخصصی هستند و دانشآموزان میتوانند با عضویت در آنها مهارتهای حرفهایتری کسب کنند.
انتهای پیام/282