آمار دقیقی از تعداد انبارهای مزاحم خودروهای سنگین در شیراز وجود ندارد

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری شیراز، گفت: هنوز آمار دقیقی از تعداد انبارهای مزاحم خودروهای سنگین وجود ندارد و به‌دلیل نبود انجام مطالعات جامع حمل‌ونقل بار در سال‌های گذشته، نیازسنجی کامل انجام نشده است.
استانها

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، عبدالجلیل شریفی امروز در نشست خبری با اشاره به اجرای 6 پروژه و اقدام شاخص، یکی از مهم‌ترین آن‌ها را توقفگاه و پایانه خودروهای باری سبک، نیمه‌سنگین و سنگین با ظرفیت 113 هکتار معرفی کرد.

وی افزود: بزرگترین پروژه لجستیکی و بارانداز کشور که در جنوب‌ شرق شیراز و در جاده نیروگاه سیکل ترکیبی با مشارکت سرمایه‌گذار در حال اجرا است.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری شیراز همچنین به آخرین وضعیت اجرای پایانه بزرگ 113 هکتاری شرق شیراز، کارکردها و برنامه‌های آینده این پروژه اشاره کرد و ارزش قرارداد این پروژه را بالغ بر 42 هزار میلیارد ریال اعلان کرد.

به گفته شریفی، این پروژه نیمه نخست سال آینده تحویل داده خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش ارزش پروژه به گفته حوزه مالی، رقم فعلی را بیش از 15 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: این پروژه قرار است بخشی از ترافیک خودروهای سنگین سطح شهر را حذف کرده و با ایجاد 35 نوع خدمات، از تعمیرگاه و سوخت‌گیری تا هتل، اقامتگاه، انبارداری و مراکز خرید، نیاز فعالان حوزه بار را تأمین کند.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری شیراز تأکید کرد: این سازمان جوان‌ترین سازمان شهرداری شیراز است و از سال 90 ابتدا با عنوان مدیریت حمل‌ونقل بار فعالیت داشته و از سال 95 تاکنون در قالب سازمان مستقل فعالیت می‌کند. مأموریت اصلی آن نیز ساماندهی و نظارت بر حمل‌ونقل کالا در محدوده درون‌شهری است.

شریفی  با بیان اینکه ورود و پارک خودروهای سنگین در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی یکی از معضلات فعلی شهر است و شهروندان بارها با جمع‌آوری امضا نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌اند، تصریح کرد: رانندگان نیز حق دارند و نمی‌توان انتظار داشت بدون فراهم شدن جایگزین مناسب، از پارک خودروهای سنگین در سطح شهر خودداری کنند. پایانه فعلی اکبرآباد نیم‌بند کار می‌کند و خدمات کامل ارائه نمی‌دهد و پروژه 113 هکتاری دقیقاً با همین هدف طراحی شده است.

به گفته رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری شیراز ، پس از راه‌اندازی پایانه، تمام خدمات مورد نیاز رانندگان از تعمیرگاه تا سوخت‌گیری، معاینه فنی، اقامت، رستوران و خرید در همان محل ارائه می‌شود و حتی بارهای عمده در همین محل به خرده‌بار تبدیل و برای توزیع مویرگی به سطح شهر ارسال خواهد شد.

شریفی تصریح کرد: با تحویل بخش پارکینگ پروژه تا پایان سال و تکمیل آن ظرف 8 ماه آینده، ورود خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین به سطح شهر به حداقل می‌رسد.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری شیراز در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره توجیه‌پذیری فاصله این پایانه برای رانندگان گفت: پروژه اکبرآباد فقط یک توقفگاه است و به‌دلیل نبود خدمات جانبی کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و پایانه 113 هکتاری با ارائه خدمات کامل از صفر تا 100، از جمله خدمات رفاهی، تعمیراتی و تجاری، جذابیت بیشتری خواهد داشت. 

وی از برنامه‌ریزی برای ایجاد پایانه‌های دیگر در شمال‌غرب و مسیرهای جاده خرامه و جاده کازرون نیز خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این پایانه، دفاتر حمل‌ونقل و انبارهای مزاحم سطح شهر ـ به‌ویژه محدوده‌های قرمز ـ باید جمع‌آوری و به این مجموعه منتقل شوند. محدوده‌های سبز، زرد و قرمز در شهر تعریف شده و بخش عمده انبارهای مزاحم در محدوده قرمز قرار دارند و انتقال آن‌ها ضروری است.

شریفی ادامه داد: کارکرد فعلی انبارها، تخلیه بار توسط خودروهای سنگین در ساعت‌های مجاز شبانه و سپس توزیع بار توسط خودروهای سبک‌تر است و همین کارکرد دقیقاً در پایانه 113 هکتاری بازطراحی شده است.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری شیراز تأکید کرد: هنوز آمار دقیقی از تعداد انبارهای مزاحم وجود ندارد و به‌دلیل نبود انجام مطالعات جامع حمل‌ونقل بار در سال‌های گذشته، نیازسنجی کامل انجام نشده است. قرارداد مطالعات جامع حمل‌ونقل بار تا پایان سال منعقد می‌شود تا نیاز واقعی شهر در بخش بار مشخص شود.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای فعلی، این پایانه می‌تواند درصد قابل توجهی از ترافیک ناشی از حمل‌ونقل بار را کاهش دهد، اما میزان دقیق آن باید پس از تکمیل مطالعات مشخص شود ، یادآور شد: در نبود مطالعات و نیازسنجی 100 درصد، تعدادی از پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل ضرورت‌محور تعریف شده‌اند و اکنون برنامه این است که مطالعات بار تکمیل و هم‌زمان طرح احداث پایانه‌های دیگر در ورودی‌های شهر نیز دنبال شود.

شریفی خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز با راه‌اندازی سیستم توزین در حال حرکت در سطح شهر، تحولی بنیادین در مدیریت حمل‌ونقل بار و کاهش معضلات ترافیکی ایجاد کرده است. پروژه WIM که از سال 96 آغاز شده، شامل خرید 6 تا 7 دستگاه باسکول ثابت و سیار توسط شهرداری است و شیراز به عنوان نخستین شهر کشور صاحب باسکول‌های توزین سیار شد.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری شیراز در توضیح پروژه گفت: این سیستم قابلیت وزن‌کشی خودروها تا حدود 60 تن را دارد و با توجه به معضلات توزین خودروها به روش سنتی از جمله توقف، برخوردهای اجتماعی و تبعات آن، تصمیم گرفته شد تا به جای توقف خودروها، سیستم توزین در حال حرکت در ورودی‌های شهر راه‌اندازی شود.

وی افزود: اولین دستگاه WIM در محورهای جاده‌ای و پلیس راه شیراز- فسا بلوار خلیج فارس نصب شده و امکان اندازه‌گیری وزن و سرعت خودروها بدون نیاز به توقف فراهم شده است. داده‌ها و تصاویر به صورت آنلاین به مرکز نظارت تصویری سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار ارسال می‌شوند و با بهره‌گیری از زیرساخت‌های هوشمند و همکاری پلیس راهور، امکان بررسی لحظه‌ای تخلفات و اعمال قانون برای رانندگان فراهم است.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار خاطرنشان کرد: نصب و راه‌اندازی این سیستم، علاوه بر کاهش ترافیک، باعث حفظ جان و مال شهروندان و مدیریت بهینه تردد ناوگان می‌شود و تمرکز اصلی آن بر خدمت‌رسانی به مردم است.

وی تأکید کرد: شیراز نخستین شهری است که این سیستم را به صورت درون‌شهری و برون‌شهری اجرا کرده است و در حال حاضر استان فارس 3 دستگاه فعال دارد که یکی در محور کازرون – شیراز، دیگری در محور سعادت‌شهر و سومین در مسیر جهرم است که هنوز مراحل راه‌اندازی آن ادامه دارد.

شریفی توضیح داد: جرائم مربوط به اضافه تناژ و بار ناایمن بر اساس مصوبات شورای اسلامی و هماهنگی با پلیس راهور اعمال می‌شود. بر این اساس، هر میزان اضافه بار با جریمه مشخص محاسبه شده و در صورت تکرار، ضریب جریمه افزایش می‌یابد. این جریمه‌ها هم توسط شهرداری و هم توسط پلیس راهور اعمال می‌شود و به محض ثبت، اطلاعات برای تمدید پروانه فعالیت و تسویه حساب‌های مرتبط استفاده می‌شود.

وی همچنین با بیان آمار عملکرد سالانه سیستم‌های ثابت و سیار، عنوان کرد: در یک سال اخیر تقریباً 18 هزار و 812 مورد بار اضافه تناژ و بار ناایمن ثبت شده است که شامل خودروهای سنگین درون و برون‌شهری می‌شود. برخی خودروها از نظر وزن اضافه نداشته‌اند اما از نظر حجم بار یا نحوه حمل، تخلفات ثبت شده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار افزود: سامانه یکپارچه هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده و این موضوع به‌عنوان معضلی در کنترل تردد کامیون‌های خارج از شیراز وجود دارد. با این حال پروژه WIM و سیستم نظارت هوشمند، گام مهمی در بهینه‌سازی مدیریت حمل‌ونقل بار و کاهش تخلفات و آسیب‌های اجتماعی است.

انتهای پیام/424/

 

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا