توسعه تجارت ایران و افغانستان؛ از مرز میلک تا بارانداز لجستیکی در سیستان

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به ظرفیت‌های تجاری دو کشور، خواستار رفع موانع تعرفه‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در مرز میلک و منطقه آزاد سیستان برای ایجاد هاب لجستیکی شد.

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه به نقل از ایسنا، افغانستان با داشتن ذخایر معدنی و محصولات کشاورزی متنوع، می‌تواند به تأمین مواد اولیه ارزان‌تر برای صنایع ایران کمک کند. با این حال، موانع تعرفه‌ای و فرآیندهای پیچیده صدور مجوز، مانع از تحقق این ظرفیت‌ها شده است.

توازن تجاری؛ حلقه مفقوده

عبدالحکیم ریگی، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان، با تأکید بر یک‌طرفه بودن تجارت بین دو کشور، خواستار اصلاح این روند شد. وی با اشاره به سابقه ۳۰ ساله روابط تجاری ایران و افغانستان، تمرکز بیشتر بر صادرات ایران را عامل عدم تعادل تجاری دانست.

به گفته ریگی، افغانستان بازار مهمی برای محصولات ایرانی است، اما واردات ایران از این کشور بسیار پایین است. وی این عدم توازن را برای آینده روابط تجاری آسیب‌زا دانست و بر ضرورت رعایت اصل دوطرفه بودن تجارت تأکید کرد.

ریگی با اشاره به ظرفیت‌های واردات کالا از افغانستان، مواد معدنی، محصولات کشاورزی، دامی و خشکبار را از جمله این موارد دانست و خواستار حذف موانع تعرفه‌ای و مجوزهای زائد برای رشد واردات شد.

مرز میلک؛ شاهراهی نیازمند توسعه

مرز میلک، به عنوان اصلی‌ترین محور توسعه تجارت ایران و افغانستان، می‌تواند این کشور را به بندر چابهار متصل و تحولی بزرگ در ترانزیت منطقه‌ای ایجاد کند. اما به گفته ریگی، این مرز هنوز تا تبدیل شدن به یک گذرگاه استاندارد فاصله دارد و نیازمند توسعه زیرساخت‌های پایانه‌ای و مرزی است.

وی همچنین بر ضرورت تجهیز مرز به دستگاه‌های ایکس‌ری، حل موانع مرزبانی و فعالیت ۲۴ ساعته مرز میلک تأکید کرد.

اهمیت ژئوپلیتیکی میلک – چابهار

از آنجا که افغانستان کشوری محصور در خشکی است و به دلیل چالش با پاکستان، بهترین مسیر دسترسی آن به آب‌های آزاد، مسیر میلک – چابهار است. توسعه این مسیر، علاوه بر افزایش منافع اقتصادی ایران، جایگاه ژئوپلیتیکی کشور را نیز تقویت می‌کند.

بندر چابهار؛ ظرفیتی مغفول

ریگی با اشاره به اهمیت بندر چابهار، آن را فرصتی طلایی برای نقش‌آفرینی ایران در ترانزیت منطقه دانست. وی با تأکید بر علاقه فعالان اقتصادی افغانستان به توسعه روابط با ایران، بنادر و جاده‌های ایران را نسبت به سایر همسایگان برتر دانست.

با این حال، این بندر نیز مانند بسیاری از پروژه‌های ترانزیتی ایران، کمتر از ظرفیت واقعی خود استفاده شده و نیازمند سرمایه‌گذاری، تکمیل خطوط ریلی و ایجاد مراکز بزرگ لجستیک است.

پیشنهاد ایجاد بارانداز لجستیکی در سیستان

ریگی پیشنهاد ایجاد یک هاب بزرگ لجستیکی در منطقه آزاد سیستان را مطرح کرد. وی خواستار ایجاد باراندازی بزرگ در این منطقه به پشتیبانی بندر چابهار شد تا امکان انبارداری محموله‌های صادراتی از افغانستان و سایر کشورها فراهم شود.

به گفته وی، با ایجاد این هاب ترانزیتی و اتصال خط ریلی چابهار-مشهد به میلک، سرعت و حجم مبادلات ایران با افغانستان و آسیای مرکزی جهش خواهد کرد.

 

©‌ وبانگاه, ایسنا
دکمه بازگشت به بالا