هدف‌گذاری افزایش ترانزیت ریلی اینچه برون به ۵ میلیون تن در سال

مدیرعامل شرکت راه آهن از برنامه‌ریزی برای افزایش حجم ترانزیت ریلی از مرز اینچه برون تا ۵ میلیون تن در سال خبر داد و بر توسعه این منطقه به عنوان دروازه ورودی کریدور شرقی دریای خزر تاکید کرد.

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه به نقل از ایسنا، جبار علی ذاکری با اشاره به اهمیت ترانزیت ریلی به عنوان یک موضوع ملی و فرامنطقه‌ای، اظهار کرد: ارتباطات ریلی با کشورهای مستقل مشترک المنافع از طریق سرخس، لطف آباد، اینچه برون، امیرآباد، بندر کاسپین، آستارا و جلفا برقرار است.

وی با بیان اینکه دیپلماسی ریلی و ترانزیت ریل پایه در دولت چهاردهم توسعه یافته است، افزود: برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدتی با کشورهای عضو CIS و راه آهن‌های شبکه فرامنطقه‌ای تعریف شده است.

ذاکری با اشاره به افزایش حمل بارهای بین المللی به ۵ میلیون تن در سال گذشته، تصریح کرد: سرخس مهمترین و فعالترین بخش در این زمینه بود و پس از آن بندر شهید رجایی و بندر امام قرار دارند.

مدیرعامل شرکت راه آهن با تاکید بر نقش اینچه برون به عنوان دروازه ورودی کریدور شرقی دریای خزر، گفت: طبق توافقات بین ایران، قزاقستان و ترکمنستان، حجم بار عبوری از این محور باید به ۵ میلیون تن برسد. وی افزود: عدم توسعه و برداشت نادرست از قوانین موجود در نقطه صفر مرزی، مانع از توسعه در سال‌های گذشته شده است.

ذاکری با اشاره به اینکه توسعه ریلی اینچه برون و ترانزیت ریلی در این منطقه محدود به منطقه اینچه برون نیست بلکه یک وظیفه و رسالت بر دوش راه آهن و کشور، با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد نقش کشور در چهارراه ارتباطی شرق _غرب و شمال_‌جنوب قرار دارد. وظیفه داریم با تقویت مبادی مرزی ظرفیت ترانزیتی کشور را به ۱۵میلیون تن برسانیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در مسیر اینچه برون باید ترانزیت را از سالی ۵۰۰ هزار تن به ۴ تا ۵میلیون تن افزایش دهیم، ابراز امیدواری کرد که با امضای تفاهم نامه چهارجانبه میان ایران، قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان، محدودیت‌های موجود برطرف شود. وی تاکید کرد: راه آهن بدون توسعه فعالیت‌های لجستیکی در منطقه نمی‌تواند به ظرفیت ترانزیتی ۴ تا۵ میلیون تنی برسد و امیدوارم با حل مشکلات، استان گلستان به عنوان دروازه وردی شرق دریای خزر تبدیل شود.

 

©‌ وبانگاه, ایسنا
دکمه بازگشت به بالا