تاکید قالیباف بر مجلس هوشمند به جای مجلس سنتی

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، به نقل از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی «شبیه سازی مبتنی بر بازی های جدی؛ قانون گذاری و خط مشی گذاری عمومی»، گفت: ما در فضای حکمرانی و قانون گذاری خیلی از وقت ها با اطلاعات و داده های ناقص مواجه هستیم.
وی ادامه داد: خیلی وقت ها، تحلیل های بخشی در اختیار تصمیمگیران و حکمرانان قرار می گیرد. خیلی وقت ها هم فشارها و لابیهای سیاسی کوتاه مدت باعث تصمیم گیریها میشود.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، با بیان اینکه اینها مشکلاتی است که نظام قانونگذاری و حکمرانی در همه کشورها و از جمله کشور ما با آن مواجه است، گفت: مجموعه همه شواهد و اطلاعات70 درصد تصمیم گیری را شکل میدهند و 30 درصد باقی مانده به تصمیم و شجاعت حکمران مرتبط است که جسارت تصمیم گیری و ریسک پذیری داشته باشد.
نگاهداری افزود: فرق یک پژوهشگر حکمرانی با یک سیاستمدار دقیقا در همین جسارت تصمیمگیری است. حکمرانی نوین به این سمت حرکت میکند تا جایی که ممکن است تصمیم گیریهای شهودی و مرتبط با فرد کاهش پیدا کرده و تصمیم گیری ها مبتنی بر شواهد و داده ها صورت گیرد.
وی ادامه داد: اگر اطلاعات و دادههای ما به تصمیم گیری نهایی منجر نمیشود، ابزارها و سازوکارهای جدید کمک میکنند تا به تصمیم برسیم. شبیه سازیها در عرصه حکمرانی از جمله همین ابزارها است. این ابزارها به حکمران کمک میکند تا تصمیمگیریها ، اتکا و پشتوانه قوی داشته باشد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه در مجلس هم آقای قالیباف تاکید بر مجلس هوشمند به جای مجلس سنتی و مردمی سازی و هوشمندسازی دارد، گفت: رویداد شبیه سازی حرکت در همین مسیر است. این فضا، یک فضای امن است تا ما هزینهها و پیامدهای تصمیمهای خود را قبل از مرحله اجرا ببینیم.
نگاهداری، تصریح کرد: در این بازیها، همه ذی نفعان حضور پیدا می کنند تا تعارض منافع ها، چالش ها و پیامدهای تصمیم ها مشخص شود. قانونی که در مرحله بازی شکست بخورد بهتر از قانونی است که در مرحله اجرا شکست بخورد. ما در حال نهادینه کردن و ترویج این شبیه سازیها هستیم تا به مرور به یکی از ابزارهای تصمیم سازی در مجلس تبدیل شود.
*شبیه سازی حلقه واسط بین متن قانون و رفتار شهروندان است
وی افزود: در حقیقت شبیه سازی یک حلقه واسط بین متن قانون و رفتار شهروندان است. در رشته های دیگر مثل پزشکی هم همین فرایند طی میشود. یعنی تحقیقات اول بر روی حیوانات آزمایش میشود و بعد وارد حوزه انسانی میشود. در حوزه قانون گذاری هم یک قانون باید قبل از اجرایی شدن با این شبیه سازها محک بخورد.
*جوانان ما دوست دارند فعال و کنشگر باشند نه صرفا یک ناضر بیرونی و صرف
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس بیان داشت: این ابزارها باید کم کم جایگزین ابزارهای سنتی مثل گزارش های متنی و چانه زنی های سنتی و غیر کارشناسی شود. این ابزارها با نسل جدید که در حال وارد شدن به فرایندهای حکمرانی هم هستند سازگار است. نسل جدید نسل دیجیتال و هوش مصنوعی است و حکمرانی هم باید خود را با این ابزارها بروز کند. این ابزارها با زیست جهان جوانان ما متناسب است. جوانان ما دوست دارند فعال و کنشگر باشند نه صرفا یک ناضر بیرونی و صرف.
وی با بیان اینکه این شبیه سازی ها دارای اثرات مثبت مختلفی است، گفت: این شبیه سازیها به ما این امکان را میدهند که آزمایش پیشینی نتایج تصمیمات خودمان را در یک آزمایشگاه امن به محک آزمون و خطا بگذاریم.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس ادامه داد: اثر دوم هم اینکه عوارض تصمیمات خود را تشخیص بدهیم و بفهمیم که مردم به این تصمیمات چه واکنشی نشان میدهند. حکمرانی از پیچیدهترین علوم است. دوران حکمرانی ساده تمام شده است. هر موضوعی که شما ورود کنید ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد.
نگاهداری تصریح کرد: فایده سوم، تولید داده ها و شواهد بیشتر برای نظام قانونگذاری است. این آزمایشگاه ها جنبه های یادگیری هم دارد. از طریق این شواهد باید بتوانیم یادگیری بیشتر و مهارت بیشتر برای حکمرانان و جوانان علاقه مند به حضور در عرصه حکمرانی ایجاد کنیم.
وی گفت: فایده چهارم هم این است که ما شهروندان و جوانان خود را درگیر تصمیم گیریها میکنیم. فایده بعدی این است که تعارض منافعها در این شبیه سازی ها کشف میشود و میتوان برای آن تدبیر کرد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس بیان داشت: شبیه سازی فقط منحصر به قبل از اجرایی شدن یک قانون نیست بلکه بعد از اجرا هم برای ارزیابی نتایج و بهبود قانون باید با داده های به دست آمده شبیه سازی انجام شود.
نگاهداری خطاب به شرکت کنندگان در این رویداد، خاطرنشان کرد: بازی ها انتخاب حاشیه ای و فوق برنامه ای نیست بلکه از ابزارهای اصلی حکمرانی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بازار بازی های رقومی اشاره کرد و گفت: در ایران این بازی ها 70 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند و مشارکت 55 درصد جوانان در استفاده از این بازی ها را شاهد هستیم. در دنیا هم پیش بینی شده تا سال 2028 بازار این بازی ها به 149 میلیارد دلار برسد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس از این تحولات به عنوان تغییر پارادایم در عرصه حکمرانی نام برد و اضافه کرد: یکی از دغدغههای ما مردم سالاری دینی است. با این برنامه از مکانیسم فناوری های جدید برای مردم سالاری و مشارکت دادن مردم استفاده می کنیم.
نگاهداری در بخش پایانی سخنان خود به این موضوع پرداخت که چرا مرکز پژوهش ها این رویداد را برگزار می کند؟ او در پاسخ گفت: تولید این بازی ها مبتنی بر شرایط بومی و نظام ارزشی کشور یکی از دغدغه ها است. جنس اعتماد، تعارض منافع و مسائلی از این دست متفاوت از جوامع دیگر در جامعه ما است. از سوی دیگر ما دغدغه داریم این بازی ها را به سمت مسائل جدی جامعه سوق دهیم.
وی افزود: آموزش های استفاده از ابزارهای نوین شبیه سازی هم در این دوره ها ترویج داده می شود. همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص و جوانان هم از دیگر دغدغه های ما است که این افراد به مرور وارد فضای حکمرانی کشور شوند.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در پایان به دو صفت مهم و اساسی اشاره کرد که در حکمرانان باید باشد و گفت: فضلیت و شرافت دو مولفه اساسی حضور در عرصه حکمرانی است. با فضیلت تصمیم درست میگیریم و با شرافت بر روی تصمیم درست پافشاری میکنیم و بر آن تصمیم عمل میکنیم.
انتهایپیام/