ربات پیکل: ناجی کارگران از مشاغل طاقتفرسا در انبارهای لجستیک

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه به نقل از ایسنا، تخلیه تریلرهای پر از جعبههای سنگین، یکی از سختترین و طاقتفرساترین مشاغل لجستیکی است که همواره چالشهای زیادی را برای کارگران به همراه داشته است. این کار تکراری، خستهکننده و آسیبزا، اکنون با ورود رباتها به عرصه لجستیک، به شکل چشمگیری تسهیل شده است.
ماشینهای تکدست مجهز به هوش مصنوعی شرکت پیکل ربات، با قابلیت تخلیه خودکار کامیونها و جابجایی جعبههایی تا وزن 25 کیلوگرم و انتقال آنها به نوار نقاله، تحولی بزرگ در این صنعت ایجاد کردهاند.
این رباتها که در حال حاضر در چندین شرکت لجستیکی مورد استفاده قرار میگیرند، توانستهاند میزان آسیبهای فیزیکی وارده به کارگران انسانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.
رباتهای پیکل، حاصل تلاش فارغالتحصیلان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) به نامهای «ایجی میر»، «آریانا آیزنشتاین» و «دن پالوسکا» هستند. این رباتها با بهرهگیری از هوش مصنوعی مولد، الگوریتمهای یادگیری ماشین، حسگرها، دوربینها و نرمافزار بینایی ماشین، قادرند در محیطهای جدید انبارها حرکت کرده و عملکرد خود را با گذشت زمان، تنظیم و بهینه کنند.
بخش زیادی از سختافزار این شرکت، از جمله بازوی رباتیک سبز رنگی که معمولاً در خطوط تولید خودرو یافت میشود، از شرکای صنعتی معتبر تهیه میشود.
استقرار اولیه این رباتها نشان میدهد که کنار گذاشتن انسانها از کار طاقتفرسا و تکراری تخلیه تریلرها، آنها را برای رسیدگی به سایر کارهای مهمتر آزاد میکند.
به گفته پالوسکا، انسانها در حل مشکلات جزئی بسیار توانمند هستند، در حالی که رباتها این قابلیت را ندارند. او معتقد است که میتوان بسیاری از کارهای طاقتفرسا را با استفاده از رباتها حذف کرد.
میر و آیزنشتاین، بنیانگذاران شرکت پیکل، همکاری خود را در یک شرکت مشاورهای به نام «Leaf Labs» آغاز کردند. آنها در این شرکت روی سیستمهای تعبیهشده برای رباتها، ماشینها و ماهوارهها کار میکردند، اما در نهایت تصمیم گرفتند مشاوره را کنار بگذارند و به ساخت ربات روی آورند.
تا سال ۲۰۱۸، پیشرفتهای چشمگیر در شبکههای عصبی و الگوریتمها، مهارت و ناوبری رباتیک را تسهیل کرد. بنیانگذاران این شرکت، با بررسی صنایع مختلف از جمله کشاورزی، تهیه غذا و تشریفات، به این نتیجه رسیدند که صنعت لجستیک بیشترین نیاز را به رباتها دارد.
میر در این باره میگوید: «در سال ۲۰۱۸، ما به یک انبار رفتیم و ۱۵ نفر را دیدیم که در شیفت شب زمستانی، کامیونها را تخلیه میکردند. میزان جابجایی کارگران بسیار زیاد بود و دلیل آن ساده بود؛ این کار، کمرشکن بود.»
شرکت پیکل در ابتدا رباتهایی ساخت که جعبهها را مرتب میکردند، اما با کمبود بودجه مواجه شد و مجبور شد تغییر مسیر دهد. پس از انتشار ویدئویی از یک ربات سریع که قادر به تخلیه کامیونها در حدود ۲۰ ثانیه بود، صدها مشتری با آنها تماس گرفتند و سرمایهگذاران نیز دوباره به آنها اعتماد کردند.
این شرکت اولین سیستم تخلیه بار خود را در یک انبار صحرایی کالیفرنیا به صورت آزمایشی راهاندازی کرد و کارگران را از مشقت نجات داد. کانتینرهایی که دمایشان در تابستان به 55 درجه سانتیگراد میرسید. سپس استقرار آنها خیلی زود در مراکز لجستیک سراسر ایالات متحده گسترش یافت.
این سیستم از یک بازوی KUKA نصب شده بر روی یک پایه متحرک سفارشی با محاسبات داخلی استفاده میکند که به آن اجازه میدهد به داخل تریلرها رانده شود و به صورت خودکار تغییر مکان دهد.
یک گیره مکنده، جعبههایی از مکعبهای کوچک ۵ اینچی تا جعبههای غولپیگر ۲۴×۳۰ اینچی را جابجا میکند. بسته به اندازه و وزن، رباتها ۴۰۰ تا ۱۵۰۰ جعبه در ساعت تخلیه میکنند.
مدلهای هوش مصنوعی مولد از پیش آموزش دیده، به علاوه مدلهای کنترل کوچکتر، گردش کار را روان نگه میدارند.
این شرکت همچنین در حال توسعه نرمافزاری برای اتصال پلتفرمهای رباتیک از رباتهای انساننما گرفته تا لیفتراکهای خودکار است.
شرکت «پیکل» مستقر در ماساچوست، در حال افزایش تولید سیستم بعدی خود است و قصد دارد در مرحله بعد یک ربات دو بازو طراحی کند.
در آینده، این استارتآپ قصد دارد به تولید، خردهفروشی و کل زنجیره تأمین گسترش یابد.