توقف آسفالت‌ریزی در قزوین با دستور محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین دستور توقف فعالیت‌های عمرانی ازجمله آسفالت‌ریزی در سطح شهرها را داد.
سیداسدالله هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین، اظهار کرد: فعالیت‌های عمرانی ازجمله آسفالت‌ریزی در سطح شهرها در روزهایی که شرایط اضطراری آلودگی هوا در شهرها حاکم است باید متوقف شود.

وی ضمن برشمردن وظایف اداره کل متبوع در حفاظت از محیط زیست، عنوان کرد: به همین منظور در آخرین جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان قزوین تشریح شد که این فعالیت‌ها نه تنها مغایر با مصوبات کارگروه اضطرار است، بلکه مستقیماً بر کیفیت هوا تأثیر منفی می‌گذارد و باید بلافاصله متوقف شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به صدور تذکر چندباره رسمی به دستگاه‌های مربوطه از جمله شهرداری‌های شهرهای استان و پیمانکاران عمرانی، بر لزوم حفاظت مشارکتی از سوی همه دستگاه‌ها تأکید کرد و یادآور شد: موضوعاتی مانند حفاظت از محیط زیست که سرمایه‌ای ارزشمند برای هنه نسل‌هاست یک وظیفه همگانی است که باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم به تنهایی در حوزه حفظ محیط زیست و رفع آلودگی هوای استان موفق شویم؛ دستگاه‌های اجرایی، صنایع و شهروندان باید همدلانه عمل کنند تا از تشدید آلاینده‌ها جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: این تذکرات، فرصتی برای اصلاح و همکاری است تاشهرهای استان قزوین به عنوان شهری سبز و پایدار در کشور بدرخشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین بر اهمیت سلامت شهروندان تمرکز کرد و هشدار داد: آلودگی هوا تهدیدی جدی برای تنفس پاک است؛ خانواده‌ها، به ویژه کودکان و سالمندان لازم است از تردد غیرضروری در ساعات پیک آلودگی خودداری و از ماسک‌های استاندارد استفاده کنند.

هاشمی در پایان یادآور شد: حفاظت از سلامت شهروندان، مسئولیت مشترک همه ماست و اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز آماده حمایت از هرگونه ابتکار مشارکتی برای هوای پاک‌تر است.

به گزارش تسنیم، پنج سال قبل بود که محققان دانشکده مهندسی ییل کنتیکت آمریکا دریافتند با داغ شدن آسفالت، ترکیبات مواد شیمیایی که در آلودگی هوا نقش دارند، آزاد می‌شوند و با افزایش دما از 40 درجه به 60 درجه سانتیگراد، انتشار این آلاینده‌ها دو برابر می‌شود.

محققان در آزمایشگاه، نمونه‌های آسفالت جمع‌آوری شده از پیاده‌روها و سقف‌ها را در محفظه‌های مهر و موم شده در معرض گرما و نور خورشید قرار داده و میزان انتشار حاصل از آسفالت را کنترل کردند.

آنها دریافتند که نمونه‌های آسفالت با داغ شدن، به ویژه در معرض نور خورشید، ترکیبات آلی فرار بیشتری تولید می‌کنند.

محققان معتقدند استفاده از بتن برای روسازی پیاده روها و خیابان‌ها می‌تواند به کاهش انتشار این ترکیبات کمک کند.

 

©‌ وبانگاه > خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا