وزیر اسبق علوم: 16 آذر نماد مبارزه با استبداد و سلطه‌جویی+ فیلم

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به پیشینه تاریخی 16 آذر و نقش دانشجویان در عرصه‌های علمی و سیاسی کشور تأکید کرد: شناخت درست این روز می‌تواند استقلال‌طلبی، هویت ملی و آگاهی تاریخی نسل جوان دانشگاهی را تقویت کند.
منصور غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با گرامی‌داشت 16 آذر به‌عنوان روز دانشجو، ریشه‌های این مناسبت را در وقایع سال 1332 دانست و گفت: حادثه تلخ به شهادت رسیدن سه دانشجوی دانشگاه تهران که در جریان اعتراضات دانشجویی نسبت به سفر نیکسون رخ داد، نقطه‌ای ماندگار در تاریخ سیاسی کشور و نمادی از استقلال‌طلبی دانشجویان است.

وی با اشاره به فضای ملتهب سیاسی پس از کودتای 28 مرداد افزود: در آن سال‌ها دانشجویان پیشگام اعتراضات سیاسی بودند و همین موضوع، روز 16 آذر را به یک نماد مبارزه با استبداد و سلطه‌جویی تبدیل کرد. این مناسبت در دوران پیش از انقلاب اسلامی با وجود محدودیت‌های شدید، همچنان در محافل خصوصی و دانشگاهی گرامی داشته می‌شد، اما پس از پیروزی انقلاب، با آشکار شدن مواضع دولت آمریکا در قبال ملت ایران، اهمیت بازخوانی این رویداد بیش از گذشته برجسته شد.

رئیس موسسه آموزش عالی عمران توسعه یکی از محورهای مهم روز دانشجو را توجه مدیریت کشور به جایگاه دانشجویان دانست و افزود: دانشجو ستون اصلی جامعه علمی کشور است و اگرچه در برخی مقاطع انتظارات آنان کامل محقق نشده، اما ضرورت دارد این قشر بیش از گذشته مورد حمایت و توجه قرار گیرد.

.

غلامی محور دیگر این روز را افزایش آگاهی سیاسی و تاریخی دانست و تأکید کرد: امروز نسل جدید دانشجویان در ابتدای ورود به دانشگاه شناخت کافی از تاریخچه 16 آذر ندارند. این روز بهترین فرصت برای معرفی سابقه مبارزات دانشجویان و نشان دادن چهره واقعی قدرت‌های استعمارگر به آنان است.

وی تاکید کرد: اگر این تاریخچه به درستی منتقل شود، نقش مهمی در تقویت استقلال‌طلبی، غیرت ملی و شناخت جایگاه اجتماعی و فرهنگی دانشجویان خواهد داشت.دانشجو قرار است در آینده نزدیک بخشی از مدیریت کشور را به عهده بگیرد. بنابراین باید با آگاهی، هدفمندی و شناخت کامل از محیط اجتماعی و بین‌المللی وارد جامعه شود تا در دام جریان‌های انحرافی و سوءاستفاده‌کننده قرار نگیرد.

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری در پایان تأکید کرد: مراسم‌های روز دانشجو باید توسط افرادی اداره شود که به این موضوعات اشراف دارند و بتوانند محتوایی ارائه دهند که هم جایگاه دانشجو را تقویت کند و هم اطلاعات تاریخی و سیاسی آنان را ارتقا دهد.

 

©‌ وبانگاه > خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا