هشدار رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد: بازار خودرو در تسخیر دلالان

رئیس اتحادیه اتومبیل و نمایشگاه‌داران خودرو مشهد با اشاره به نوسانات شدید قیمت خودرو، اعلام کرد: دلالان با قیمت‌گذاری‌های غیرمنطقی در فضای مجازی، بازار را ملتهب کرده و مصرف‌کنندگان واقعی متضرر می‌شوند.

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه به نقل از ایسنا، حسین حسینی با اشاره به نابسامانی‌های موجود در بازار خودرو، اظهار کرد: قیمت‌های فعلی خودرو در بازار منطقی نیست و مصرف‌کنندگان واقعی در این وضعیت متضرر می‌شوند.

وی افزود: ریشه اصلی این نابسامانی، نفوذ دلالان و سودجویانی است که با استفاده از فضای مجازی و سایت‌هایی مانند دیوار، اقدام به قیمت‌گذاری‌های غیر کارشناسی و کاذب می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه این کانال‌ها اطلاعات نادرست و قیمت‌های نامعتبر را منتشر می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه مردم ناخواسته به این قیمت‌های غیرمنطقی سوق پیدا کرده و آن را مبنای معاملات خود قرار می‌دهند.

رئیس اتحادیه اتومبیل و نمایشگاه‌داران خودرو مشهد با انتقاد شدید از این وضعیت، گفت: دلالان و سودجویان بازار را به دست گرفته و هرچقدر دلشان می‌خواهد روی خودروها قیمت‌گذاری می‌کنند؛ قیمتی که منابع رسمی کشور آن را تأیید نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بالا رفتن افسارگسیخته قیمت خودروها نتیجه مستقیم قیمت‌گذاری‌های مدیریت نشده در فضای مجازی است.

حسینی با اشاره به سوابق نوسانات قیمتی در ماه‌های اخیر، اظهار کرد: بازار خودرو در سال جاری چندین بار دچار شوک قیمتی شده است به طوری که از ابتدای امسال تاکنون تا ۴۰ درصد افزایش قیمت در بازار خودرو تجربه‌شده است.

وی با بیان اینکه در یک ماه گذشته، شاهد افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی در قیمت خودروهای داخلی و افزایش شدیدتر ۳۰ تا ۴۰ درصدی در قیمت برخی خودروهای خارجی بوده‌ایم، گفت: این چهارمین بار از ابتدای فروردین‌ماه امسال است که شاهد افزایش شدید قیمت‌ها هستیم که پس از رسیدن قیمت‌ها به قله، روند کاهشی طی شده‌است.

حسینی به مردم هشدار داد: مردم و شهروندان باید مراقب باشند، زیرا به نظر می‌رسد قیمت خودرو قله‌های خود را طی کرده و بازگشت آن در راه است. لذا، اگر نیاز فوری به خرید ندارند، فعلاً اقدامی نکنند، زیرا قطعاً شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

رئیس اتحادیه اتومبیل و نمایشگاه‌داران خودرو مشهد با اشاره به نقش شرکت‌های تولیدکننده خودرو در مدیریت بازار، عنوان کرد: ثبت‌نام شرکت‌های خودروسازی بر وضعیت بازار بی‌تأثیر نیست و ورود مستقیم خودروسازان به فاز مدیریت عرضه می‌تواند از التهابات موجود در بازار کم کند.

وی افزود: اگر شرکت‌های خودرویی در تحویل به‌موقع تولیدات خود به مشتریانی که ثبت‌نام کرده‌اند، اقدام کنند، عرضه و تقاضا در بازار مدیریت می‌شود اما وقتی خودرویی به‌اندازه کافی در بازار عرضه نشود و تقاضا همچنان قوی باشد، مشکلاتی از این دست و نابسامانی بازار ایجاد می‌شود.

حسینی با اشاره به تأثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار، تأکید کرد: شدت افزایش قیمت‌ها متناسب با نوسانات دلار نبوده است به طوری که در فروردین‌ماه که دلار به بیش از ۱۰۰ تومان رسید؛ خودرو افزایش قیمت نداشت؛ اما اکنون با افزایش اندک قیمت دلار، شاهد جهش‌های ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت خودرو هستیم و این نشان می‌دهد افراد سودجو هر طور که دوست دارند قیمت‌گذاری می‌کنند و دلالان بازار را به دست گرفته‌اند.

وی در پایان از مسئولان و دست‌اندرکاران درخواست کرد: با مسببین اصلی قیمت‌گذاری‌های غیرمنطقی و برهم‌زنندگان بازار خودرو برخورد قاطع انجام دهند. حداقل اقدام لازم این است که قیمت‌های غیرمنطقی درج‌شده در سایت‌هایی همچون دیوار را حذف کنند تا این کانال‌ها دیگر مبنای قیمت‌گذاری غیر کارشناسی در سطح کشور قرار نگیرند.

 

©‌ وبانگاه, ایسنا
دکمه بازگشت به بالا