مطالبه رهبری تا نخستین دستاوردهای ملی در عرصه نوآوریهای تبلیغی در جشنواره جنات

وی در ابتدا با اشاره به مناسبتهای میلاد حضرت زهرا(س) و امام خمینی(ره)، خاطرنشان کرد: جشنواره جنات در پی مطالبه صریح مقام معظم رهبری از حوزه علمیه قم برای تشکیل «کانونهای عظیم تبلیغی» با سه مأموریت «تربیت مبلغ»، «تولید محتوا» و «تولید روشها و قالبهای بهروز تبلیغی» متولد شد.
حجتالاسلام روستاآزاد افزود: پس از تأکید ایشان در دیدار با مبلغان پیش از محرم 1402، این موضوع در شورای عالی نهادهای حوزوی به ریاست آیتالله اعرافی مطرح و نهایتاً جشنواره نوآوریهای تبلیغی به پیشنهاد دفتر تبلیغات اسلامی تصویب و به این معاونت ابلاغ شد.
رئیس جشنواره جنات با قدردانی از همکاری مراکز متعدد حوزوی از جمله حوزههای علمیه برادران و خواهران، جامعهالمصطفی و جامعهالزهرا، اظهار داشت: اگرچه جشنواره همه موضوعات تبلیغی را پوشش میداد، اما سه محور «خانواده»، «زیست عفیفانه» و «هویت جوان و نوجوان» از اولویت ویژهای برخوردار بودند.
حجتالاسلام روستاآزاد در بخش دیگری از سخنان خود، دستاوردهای این جشنواره را برشمرد: ایجاد زیرساخت نرمافزاری که راهاندازی یک سامانه تخصصی برای ثبت و مدیریت نوآوریهای تبلیغی که در اختیار همه مبلغان کشور قرار گرفته است، همچنین گستره ملی و رویدادهای میدانیکه با حضور مبلغانی از 31 استان کشور، 14 رویداد استانی در قطبهای چهارگانه قم، مشهد، اصفهان و خوزستان برگزار شد و 95 طرح برگزیده در آنها مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت و نیز تولید محتوای ماندگار: کتاب «رهآورد جنات» که حاوی 102 تجربه برتر تبلیغی است و تمامی تجربیات ثبت شده در سایت جنات از جمله دستاوردهای این رویداد می باشد.
حجتالاسلام سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، در ادامه سخنان خود در اختتامیه جشنواره ملی نوآوریهای تبلیغی «جنات»، چهار نکته راهبردی را به عنوان چشمانداز و برنامه آینده مطرح کرد.
وی با تأکید بر تداوم مسیر آغاز شده، اظهار ;vn: جشنواره جنات را باید آغازی برای شناسایی، حمایت و تعمیق قالبهای نوین تبلیغی دانست. این رویداد، یک نقطه عطف است که باید مورد توجه جدی مبلغان و مسئولان مراکز تبلیغی قرار گیرد.
معاون دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به سه مأموریت اصلی مورد تأکید مقام معظم رهبری (تربیت مبلغ، تولید محتوا و تولید روشهای نوین تبلیغی)، خاطرنشان کرد: جشنواره جنات عمدتاً بر «تولید روش و قالب» متمرکز بوده است. برای تحقق کامل آن مطالبه راهبردی، باید برای دو مأموریت دیگر، یعنی «تربیت مبلغ» و «تولید محتوا» نیز برنامهریزی جدیتر و منسجمتری صورت گیرد.
حجتالاسلام روستاآزاد با ارائه یک الگوی مقایسهای گفت: همانگونه که در حوزه علمیه برای موضوع پژوهش، نهادهای دائمی و معتبری مانند همایش سالانه کتاب حوزه و جشنواره علامه حلی داریم، لازم است جشنوارهای دائمی، معتبر و متمرکز بر موضوع «تبلیغ» نیز پایهگذاری شود. جشنواره جنات میتواند بستر و نقطه شروعی برای استقرار چنین نهاد ماندگاری باشد.
وی در آخرین نکته خود، با استناد به آمار، بر لزوم حمایت ویژه از مبلغان بانوان تأکید کرد و افزود: آمارها نشان میدهد 42 درصد شرکتکنندگان در این جشنواره را مبلغان خواهر تشکیل دادهاند که رقم قابلتقدیری است.
رئیس جشنواره جنات در توضیح این موضوع ادامه داد: با توجه به نقش کلیدی بانوان در انتقال مفاهیم اساسی مانند سبک زندگی، باید بسترهای کیفی و محتوایی برای حضور و بروز بیشتر ایدههای مبلغان خواهر فراهم آورد. چشمانداز ما این است که در دورههای آینده، حداقل نیمی از طرحهای برگزیده متعلق به مبلغان خواهر و حوزههای علمیه بانوان باشد.
وی در پایان با تشکر از تمامی حامیان و دستاندرکاران، ابراز امیدواری کرد که جشنواره جنات بهعنوان نقطهعطفی برای حمایت هرچه بیشتر از فعالیتهای تبلیغی اثرگذار و نوآور در کشور تبدیل شود.