بازنگری رشتههای تفسیر در حوزههای علمیه/ برگزاری بیش از 300 درس تفسیر و علوم قرآن

وی با بیان اینکه برای رسیدن به قلههای علمی و ایفای نقش تمدنی حوزه، نیازمند بررسی دقیق همه ابعاد آموزشی هستیم، گفت: این جلسه با هدف بازبینی و بهروزرسانی رشتههای مرتبط با تفسیر در مقاطع سطح دو، سه و چهار و در چارچوب «درختواره دانشی حوزه» برگزار شده است.
معاون آموزش حوزههای علمیه، افزود: عناوین رشتهها، درختواره دانشی و کتابچه کامل سرفصلها در کانال معاونت آموزش بارگذاری شده و اساتید میتوانند با مراجعه به لینک مربوط، تمامی جزئیات آموزشی را مشاهده و بررسی کنند. انتظار میرود اساتید با مطالعه دقیق سرفصلهای فعلی و تطبیق آن با نیازهای روز، ما را در تکمیل این مسیر یاری کنند.
برگزاری بیش از 300 درس تفسیر و علوم قرآن
مقیمی حاجی با اشاره به توسعه آموزشهای قرآنی در سالهای اخیر، گفت: امروز بیش از 300 درس تفسیر و علوم قرآن به صورت آزاد یا در قالب مراکز تخصصی در حال ارائه است، همچنین 16 مرکز آموزش تخصصی قرآن فعال هستند؛ هفت مرکز در قم و نه مرکز در استانها.
وی در ادامه تصریح کرد: در سالهای اخیر بیش از 16 هزار طلبه در رشتههای قرآنی ثبتنام کردهاند که بخش قابل توجهی از آنان موفق به اتمام دوره و فراغت از تحصیل شدهاند.
ظرفیتهای رشتههای قرآنی
معاون آموزش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در مقاطع سطح دو و سه و همچنین گرایشهای متعدد سطح چهار، رشتههای مختلفی در حوزه علوم قرآن طراحی شده است، اما همه این ظرفیتها هنوز وارد مرحله اجرا نشدهاند. امید داریم با همت مراکز آموزشی و اساتید، این رشتهها فعال و به بهرهبرداری برسند.
وی با تأکید بر اهمیت کیفیتسازی خروجیهای آموزشی افزود: برای تحقق اهداف حوزه در زمینه تفسیر و علوم قرآن، لازم است در بخش آموزش و پژوهش مطالعات عمیقتر انجام شود تا اطمینان یابیم خروجی رشتهها بهویژه در سطوح سه و چهار به تربیت متخصصان کارآمد و توانمند در عرصه تفسیر منجر میشود.
معاون آموزش حوزه های علمیه اظهار داشت: مجموعه دروس و سرفصلها باید به گونهای طراحی شوند که پاسخگوی نیازهای متنوع جامعه اسلامی بوده و با افق تمدنسازی قرآنی همخوانی داشته باشند.
مقیمی حاجی در پایان از اساتید و صاحبنظران خواست با مشارکت فعال در بازنگری رشتههای تفسیر، حوزه را در تحقق این اهداف یاری کنند.