ظلم تاریخی شرق سنتی و غرب به زنان؛ حضرت زهرا (س) الگویی تعالی‌بخش

نماینده ولی فقیه در گلستان با اشاره به جایگاه حضرت زهرا (س) گفت: زندگی شخصی، خانوادگی و فرزندپروری ایشان الگویی است که اگر دنیا واقع‌بینانه بنگرد، هیچ جایگزینی برای آن نمی‌یابد. این بهترین الگویی است که می‌توان به جهان معرفی کرد.
به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از گرگان، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی امروز در همایش « حضرت فاطمه زهرا (س)؛ الگوی ماندگار» که در مدرسه علمیه الزهرا (س) برگزار شد، با مرور تاریخی نگرش‌های تحقیرآمیز به زن، الگوی بی‌بدیل دختر پیامبر اسلام (ص) را تنها راه نجات و تعالی بخشی به جایگاه حقیقی زنان در جهان دانست و با اشاره به جایگاه بی‌نظیر حضرت زهرا(س) اظهار کرد: زندگی شخصی، خانوادگی و فرزندپروری ایشان الگویی است که اگر دنیا واقع‌بینانه بنگرد، هیچ جایگزینی برای آن نمی‌یابد. این بهترین الگویی است که می‌توان به جهان معرفی کرد.

نماینده ولی فقیه در گلستان به تاریخ پر از ظلم نسبت به زنان اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ به زن ظلم شده است. در شرق سنتی، حتی در برخی جوامع اسلامی متأثر از رسوبات افکار جاهلی، زن در حاشیه بود و در متن جامعه جایگاهی نداشت. حتی در آیات قرآن به وضوح این نگاه شرم‌آور ثبت شده است.

وی در نقد نگاه غرب نیز افزود: غرب به گمان آزادسازی زن، جنایتی دیگر مرتکب شد. غرب شخصیت زن را در زیبایی ظاهری خلاصه و شخصیت او را پایمال کرد. فرهنگ حاکم بر غرب به مرد اجازه می‌دهد با پوشش معمول در مجامع رسمی حاضر شود، اما برای زن، هرچه بی‌پرواتر و برهنه‌تر، جایگاه بالاتری تصور می‌شود. این نگاه، خیانت به حقیقت زن است.

آیت‌الله نورمفیدی با اشاره به آیات قرآن کریم تاکید کرد: زن و مرد در قرآن در مسیر کسب کمال انسانی هیچ تفاوتی ندارند و در هیچ کتاب آسمانی دیگر نمی‌توان آیاتی با این عمق و کرامت درباره زن یافت.

وی در بخش مهم دیگری از سخنانش به فلسفه تشکیل خانواده از نگاه قرآن پرداخت و بیان کرد: خداوند در آیه 21 سوره روم تصریح کرده که فلسفه تشکیل خانواده، آرامش است. مرد بدون زن و زن بدون مرد به آرامش حقیقی نمی‌رسند. سپس می‌فرماید اساس یک خانواده متعالی، بر محبت و مودت استوار است.

نماینده ولی فقیه در گلستان با تشریح مودت و رحمت در خانواده افزود: مودت، محبت سازنده‌ای است که به شخصیت افراد رشد می‌بخشد، نه محبت لوس‌کننده و خودخواهانه. رحمت نیز به معنای برطرف کردن عیوب یکدیگر با مهربانی و گذشت است. روایات ما نیز بر انتخاب همسر بر اساس “دین” و “اخلاق” و “عفت” تأکید دارند، نه ثروت و زیبایی صرف.

وی با اشاره به خانواده حضرت زهرا (س) و امیرالمؤمنین (ع) به عنوان مصداق اعلای این آیات گفت:این دو بزرگوار چنان یکدیگر را دوست داشتند که امیرالمؤمنین (ع) سوگند یاد می‌کند به خدا سوگند من هرگز فاطمه را خشمگین نکردم و او را به کاری مجبور ننمودم و او نیز هرگز مرا ناراحت نکرد. حضرت علی(ع) همچنین می‌فرماید: هرگاه به چهره فاطمه (س) نگاه می‌کردم، تمام غم و اندوه من زدوده می‌شد. این آرامش‌بخشی، هنر مدیریت روانی و عاطفی حضرت زهرا (س) بود.

آیت‌الله نورمفیدی به تقسیم کار و همکاری در خانه حضرت زهرا(س) اشاره و خاطرنشان کرد: با اینکه کارها تقسیم شده بود، اما امیرالمؤمنین(ع) در خانه به همسرشان کمک می‌کرد. پیامبر اکرم(ص) نیز درباره کمک مرد به همسر در امور خانه، ثوابی معادل عبادت یک سال با روزه‌های روز و شب‌زنده‌داری‌های شب بیان فرموده است. این فرهنگ اسلامی است.

وی شخصیت حضرت زهرا(س) را منحصر به خانه ندانست و اظهار کرد: ایشان تنها محدود به خانه نبود. خطبه فدکیه ایشان سرشار از معارف عمیق فلسفی و کلامی است. ایشان مشکلات اجتماعی زنان مدینه را پیگیری می‌کرد. تربیت فرزندانی مانند امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س)، که هر یک قله‌های انسانیت هستند، خود گواه بر عظمت علمی، اخلاقی و تربیتی این بانوی بزرگ است. مادران شهدا و همه زنان جامعه ما می‌توانند با تاسی به سیره ایشان، در مسیر تعالی گام بردارند.

 

©‌ وبانگاه > خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا