برای تحقق طرح ملی پل خلیج فارس باید چه کرد؟

قرارداد پل خلیج فارس در سال 1390 منعقد و تا سال 1392 ستون‌های اولیه آن اجرا شد، اما این پروژه تا سال‌های 1400 و 1401 عملاً متوقف بود و در حال حاضر نیز با سرعت لاک‌پشتی در حال اجرا است که باید برنامه‌ریزان فکری برای تسریع بخشی در اجرا آن داشته باشند.
به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قشم،پل خلیج فارس به طول سه هزار و 430 متر شامل دهانه های 360 متری و پایه های بر روی دریا، عرض عرشه 32 متری دارای چهار مسیر رفت و آمد خودرو، یک مسیر رفت و آمد راه آهن و یک مسیر اضطراری و پیاده‌رو است که پس از اجرا می تواند جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل کند.

این پل در حد فاصل جزیره قشم به بندرعباس واقع شده و علاوه بر توسعه کریدور حمل‌ و نقل شمال – جنوب، توسعه اسکله کاوه و امکان احداث اتوبان و راه‌ آهن را نیز در این مسیر فراهم خواهد کرد.

با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم دارای توجیه اقتصادی می شود، به طوریکه بخش عمده کالا هایی که از طریق کریدور شمال – جنوب ترانزیت می شدند، از طریق این پُل، انجام شده و واردات و صادرات کالا بر اساس یکسری قوانین و مقررات راحت تر، صورت خواهد گرفت.

بر این اساس، هزینه‌های حمل ونقل و زمان ترانزیت کالا از جزیره قشم کاهش یافته و قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل ایجاد شبکه حمل ونقل ریلی و جاده‌ ای کمتر خواهد شد.

این طرح از نظر ابعاد اقتصادی، عمرانی، صنعتی، گردشگری و رفاهی از جایگاه مهمی در کشور برخوردار است و نقش حلقه ارتباطی مسیرهای دریایی سواحل پیرامونی قشم به شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای کشور را در امتداد ترانزیت آسیای میانه و واردات و صادرات دارد.

پل خلیج فارس از محدوده اسکله لافت در قشم به اسکله پهل در شهرستان خمیر متصل می شود و جزیره قشم را به سرزمین اصلی مرتبط خواهد کرد.

اعتبار یک همتی برای اجرای چهار پایه پل خلیج فارس

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم سه‌شنبه با تشریح آخرین وضعیت پل خلیج فارس، از تداوم اجرای این پروژه ملی با وجود محدودیت‌های مالی خبر داد و تأکید کرد: پل خلیج فارس پس از سال‌ها توقف، امروز فعال است و مراحل اجرایی آن ادامه دارد.

عادل پیغامی با اشاره به تاریخچه اجرای این پروژه گفت: قرارداد پل خلیج فارس در سال 1390 منعقد و تا سال 1392 ستون‌های اولیه آن اجرا شد، اما این پروژه تا سال‌های 1400 و 1401 عملاً متوقف بود.

وی ادامه داد: با دستور رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، اجرای پل مجدداً آغاز شد، اما به دلیل توقف طولانی‌مدت، لایروبی حوضچه‌ها و تجهیز مجدد کارگاه‌ها حدود یک‌ونیم سال زمان برد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه پروژه اکنون فعال است، گفت: در حال حاضر یکی از پایه‌های پل به ارتفاع 24 متر اجرا شده و چند پایه دیگر نیز در دست تکمیل است که با اتمام آن‌ها، بخش‌های جعبه‌ای پایه‌ها برای استقرار در موقعیت نهایی آماده و نخستین سازه‌های پل از زیر آب نمایان خواهد شد.

پیغامی هزینه اجرای تنها بخشی از این مراحل را بسیار سنگین توصیف کرد و افزود: تکمیل چهار پایه از مجموع هشت پایه پل، بیش از یک‌هزار میلیارد تومان (یک همت) اعتبار نیاز دارد و این حجم هزینه از توان یک مجموعه به‌تنهایی خارج است.

وی با اشاره به بودجه‌های عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: بودجه عمرانی این سازمان در ابتدای سال 1402 حدود 400 میلیارد تومان بود، اما در همان سال بیش از 3 هزار و 400 میلیارد تومان هزینه عمرانی در جزیره انجام شد و در شش‌ماهه نخست امسال نیز بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان صرف پروژه‌های عمرانی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بیان داشت: با وجود این حجم هزینه‌کرد، منطقه آزاد قشم به‌تنهایی نمی‌تواند بار مالی پروژه ملی پل خلیج فارس را به دوش بکشد، چون نمی توان سایرزیرساخت ها مثل جاده، آب، بهداشت، آموزش و پرورش را تعطیل کرد و تحقق این طرح راهبردی مستلزم ورود جدی دولت و تخصیص اعتبارات ملی در کنار توان منطقه آزاد است.

 

©‌ وبانگاه > خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا