روایت توسعه آموزش قبل وبعد از انقلاب در شهرستان قشم

در واقع، توسعه پایدار زمانی محقق میشود که افراد یک جامعه به دانش، مهارت و توانمندیهای لازم برای نوآوری، تولید و مشارکت فعال در اقتصاد دانشبنیان دست پیدا کنند و این امر بدون گسترش دسترسی به آموزش با کیفیت امکانپذیر نیست.
جامعهای که به طور پیوسته در حال افزودن بر زیرساختهای آموزشی خود است، به طور واضحی بر آیندهنگری، عدالت آموزشی و بالابردن سطح آگاهی عمومی تأکید دارد، که همه اینها پیشنیازهای یک مسیر درست در توسعه هستند.
گسترش مراکز آموزشی نه تنها به کاهش بیسوادی و افزایش نرخ اشتغال کمک میکند، بلکه تأثیر عمیقی بر توسعه فرهنگی و اجتماعی دارد. دسترسی بیشتر به آموزش، بهخصوص در مناطق محروم و برای گروههای کمدرآمد، به معنی کاهش نابرابریهای اجتماعی و توانمندسازی افراد برای خروج از چرخه فقر است.
بیش از 30 هزار نفر از دانشگاههای قشم فارغالتحصیل شدند
زمانی که یک کشور شاهد رشد پایدار در تأسیس مدارس، دانشگاهها و کتابخانهها است، یعنی متوجه شده که دانش قدرت است و نیروی کار ماهر و آگاه، محرک اصلی رشد اقتصادی است، نه صرفاً منابع طبیعی. این نشان میدهد که سیاستهای توسعهای در آن کشور بهدرستی بر افزایش کیفیت زندگی، تقویت نهادهای مدنی و پرورش تفکر انتقادی متمرکز شدهاند.
بنابراین، وقتی آمارها حاکی از افزایش مستمر تعداد مراکز آموزشی در سطوح مختلف باشد، میتوان با اطمینان گفت که آن جامعه در مسیر درست توسعه گام برمیدارد. این پیشرفت، نتیجه درک عمیق دولت و مردم از این واقعیت است که آموزش، ریشه و بستر تمامی پیشرفتهای دیگر است.
براساس اسناد رسمی سازمان برنامه و بودجه کشور در سال 1355، جزیره قشم پیش از انقلاب اسلامی هیچ مرکز آموزش عالی نداشته و تنها دارای 3 دبستان ابتدایی شامل دو دبستان پسرانه و یک دبستان دخترانه بوده است.
این دبستانها مجموعاً 562 دانشآموز شامل 400 پسر و 162 دختر را پوشش میدادند و با 26 معلم اداره میشدند. همچنین تنها یک دبیرستان با 98 دانشآموز و 4 دبیر در کل جزیره فعال بوده که مجموع ظرفیت تحصیلی قشم در آن مقطع را تشکیل میداد.
اما امروز تنها در مقطع دانشآموزی، جمعیت دانشآموزان قشم از 36 هزار نفر فراتر میرود و این تحول بخشی از توسعه آموزش عالی کشور است.
براساس آمارها پیش از انقلاب، ایران حدود 220 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی و نزدیک به 180 هزار دانشجو داشت، در حالی که امروز تعداد مراکز دانشگاهی به 2600 مرکز آموزشی و جمعیت دانشجویان به حدود 4.5 میلیون نفر افزایش یافته است.
رشدی که در سطح جهانی کمنظیر بوده و جایگاه ممتاز ایران را در شاخصهای توسعه علمی و دانشگاهی نشان میدهد؛ از زمان تأسیس دانشگاهها در جزیره قشم تاکنون، نزدیک به 30 هزار دانشآموخته از مراکز آموزش عالی جزیره فارغالتحصیل شدهاند.
تحصیل بیش از 10 هزار دانشجو در قشم
رئیس مؤسسه آموزش عالی قشم در مراسم تجلیل از برگزیدگان دانشجویی جزیره قشم که با حضور جمعی از مسوولان برگزار شد، گفت: امسال برای نخستینبار، این مراسم به صورت متمرکز در سطح دانشگاههای جزیره و با حمایت سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد که جا دارد از حمایتهای ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم قدردانی کنم؛ چراکه بدون این حمایتها، برگزاری این برنامه ممکن نبود.
علی نقیزاده با اشاره به رشد و توسعه آموزش در شهرستان قشم، اظهار داشت:در حال حاضر بیش از 10 هزار دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی جزیره قشم مشغول تحصیل هستند که بر اساس آمار سرشماری سال 1395، حدود 8 تا 9 درصد جمعیت جزیره را دانشجویان تشکیل میدهند.
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم با حدود 6 هزار و 500 دانشجو، نزدیک به 65 درصد جمعیت دانشجویی جزیره را در بر میگیرد و دانشگاه پیام نور حدود 3 هزار دانشجو، مؤسسه آموزش عالی قشم بین 300 تا 400 دانشجو، مؤسسه خوارزمی حدود 200 دانشجو و پردیس بینالمللی تهران در مقطع دکتری نزدیک به 300 دانشجو دارد.
رئیس مؤسسه آموزش عالی قشم با اشاره به آمار فارغالتحصیلان اظهار داشت: از زمان تأسیس دانشگاهها در جزیره قشم تاکنون، نزدیک به 30 هزار دانشآموخته از مراکز آموزش عالی جزیره فارغالتحصیل شدهاند که سهم دانشگاه آزاد حدود 19 هزار نفر، پیام نور نزدیک به 7 هزار نفر و مؤسسه آموزش عالی قشم حدود یکهزار و 500 نفر بوده است.
نقیزاده وضعیت آموزش عالی در قشم را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این ظرفیت علمی و انسانی، فرصت ارزشمندی برای توسعه پایدار جزیره به شمار میرود.
وی با قدردانی از همکاری دستگاهها و نهادهای مختلف، افزود: هدف ما ارائه حمایتها و خدماتی به دانشجویان است که در راستای آینده و چشمانداز توسعه جزیره قشم مؤثر باشد و امیدواریم امروز میزبان شایستهای برای جامعه دانشجویی باشیم.