ورود رسمی LPG به سبد سوخت کشور در روزهای آتی

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از ورود رسمی گاز مایع (LPG) به سبد سوخت کشور در روزهای آینده خبر داد. این اقدام با هدف تنوع‌بخشی به سبد سوخت و رفع ناترازی بنزین انجام می‌شود.

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه با استناد به خبری در خبرگزاری ایسنا، رحمان سالاری، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر ۲ هزار و ۳۶۵ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور فعال است که بیش از ۹۵ درصد آن‌ها در مدار بهره‌برداری قرار دارند. به ازای هر ۱۶۰۰ خودرو در کشور، یک جایگاه سی‌ان‌جی وجود دارد که این میزان، نسبت به استانداردهای جهانی، وضعیت مطلوبی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه جایگاه‌های سی‌ان‌جی گفت: حدود ۱۰۰ جایگاه جدید در دست احداث است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری برسند. در یک ماه گذشته، بیش از ۳۰ هزار نفر برای تبدیل خودروهای خود به سی‌ان‌جی در سایت مربوطه ثبت‌نام کرده‌اند و ۲۷ هزار نفر نیز در صف نصب قرار دارند. تلاش می‌شود با افزایش تعداد کارگاه‌های مجاز، این تعداد خودرو در کمتر از یک ماه تبدیل شوند. در حال حاضر حدود ۳۰۰ کارگاه سی‌ان‌جی در کشور ساماندهی شده‌اند و این تعداد به زودی به ۳۵۰ کارگاه افزایش خواهد یافت.

سالاری در خصوص طرح رایگان تبدیل خودروهای عمومی به سی‌ان‌جی اظهار داشت: تمامی متقاضیان خودروهای عمومی که از طریق وزارت کشور معرفی شده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت، به صورت کاملا رایگان ثبت‌نام کنند. همچنین، از آبان ماه امسال، فراخوان تبدیل رایگان خودروهای شخصی نیز آغاز شده است. بر این اساس، خودروهای مدل ۹۷ به بالا از مرداد ۱۴۰۴ و خودروهای ۹۴ به بالا از آبان امسال به صورت رایگان تبدیل می‌شوند.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تنوع‌بخشی به سبد سوخت را یکی از اهداف اصلی این شرکت برای رفع ناترازی دانست و افزود: مزیت‌های اقتصادی، زیست‌محیطی، پدافندی و امنیت انرژی کشور در این راستا مدنظر قرار گرفته‌اند. تبدیل خودرو به سی‌ان‌جی، صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های سوخت به همراه دارد. به عنوان مثال، اگر فردی روزانه ۳۰ لیتر بنزین مصرف کند، با تبدیل خودروی خود به سی‌ان‌جی، سالانه بیش از ۵۰ میلیون تومان صرفه‌جویی خواهد کرد.

وی با مقایسه قیمت سی‌ان‌جی با بنزین گفت: قیمت سی‌ان‌جی نسبت به نرخ اول بنزین (۱۵۰۰ تومان) یک‌سوم، نسبت به نرخ دوم یک‌ششم و نسبت به نرخ سوم (۵۰۰۰ تومان) یک‌یازدهم است. بنابراین، با تبدیل رایگان خودرو به سی‌ان‌جی، می‌توان به جای پرداخت هزینه‌های بالای سوخت بنزین، صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی داشت.

سالاری در ادامه به ورود رسمی LPG به سبد سوخت کشور اشاره کرد و افزود: این سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین برای حمل‌ونقل سبک در کشور عرضه خواهد شد. فراخوان ثبت‌نام برای تبدیل خودروها به LPG نیز به زودی اعلام می‌شود و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت ملی پخش، ثبت‌نام خود را انجام دهند.

وی تاکید کرد: در طرح LPG، خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز امکان ثبت‌نام ندارند. با توجه به مازاد تولید LPG در کشور، این روش می‌تواند به رفع ناترازی در حوزه بنزین کمک کند. جایگاه‌های LPG نیز در شعاع صد کیلومتری پالایشگاه‌ها احداث خواهند شد. هزینه LPGسوز کردن خودروها بر عهده اشخاص است و بسته به نوع کیت و ظرفیت مخزن، بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان متغیر است. هدف‌گذاری شده است که سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور از ۱۳ درصد فعلی تا پایان سال ۱۴۰۷ به ۱۵.۰۷ درصد افزایش یابد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پایان از انعقاد قرارداد با خودروسازان داخلی برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز خبر داد و گفت: دو قرارداد با حجم ۵۵ هزار خودرو دوگانه‌سوز با خودروسازان منعقد شده که تاکنون ۲۰ هزار دستگاه آن تولید شده است. تبدیل خودروها به سی‌ان‌جی با استفاده از کیت‌های نسل چهار انجام می‌شود که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولید می‌شوند و توان خودرو را با یک خودرو بنزین‌سوز برابر می‌کنند.

 

©‌ وبانگاه, ایسنا
دکمه بازگشت به بالا