مصوبه جدید سهمیه بنزین؛ خودروهای زیر یک میلیارد تومان سهمیه دریافت می‌کنند

مصوبه جدید دولت در خصوص سهمیه‌بندی بنزین، خودروهای صفر کیلومتر داخلی با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان را مشمول دریافت سهمیه بنزین با نرخ اول و دوم می‌کند. این تصمیم با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان واقعی و جلوگیری از افزایش قیمت بنزین اتخاذ شده است.

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه با استناد به خبرگزاری ایسنا، هیئت وزیران اخیراً مصوبه جدیدی در خصوص سهمیه‌بندی سوخت در کشور تصویب کرده است. هدف از این مصوبه، استفاده حداکثری از سهمیه کارت سوخت شخصی و جلوگیری از افزایش واردات بنزین است. قرار بود این طرح از ۱۵ آذرماه اجرایی شود، اما به دلیل نیاز به اعمال برخی اصلاحات، اجرای آن به ۲۲ آذرماه موکول شد.

بر اساس این مصوبه، علاوه بر سهمیه اول و دوم، نرخ سهمیه سوم نیز برای برخی خودروها و وسایل نقلیه اعمال می‌شود. در صورت مصرف ۶۰ لیتر بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان و ۱۰۰ لیتر با نرخ ۳۰۰۰ تومان، مصرف مازاد با نرخ ۵۰۰۰ تومان محاسبه خواهد شد.

بنزین ۵۰۰۰ تومانی شامل خودروهای صفر داخلی، خودروهای دوم مالکان، خودروهای وارداتی، خودروهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و خودروهای با پلاک دولتی می‌شود. تنها یک خودرو برای هر مالک می‌تواند از سهمیه اول و دوم استفاده کند و سایر خودروها با نرخ سوم محاسبه می‌شوند. همچنین، سهمیه بنزین با نرخ دوم برای خودروهای دوگانه سوز از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۴ به نصف کاهش می‌یابد.

حذف سهمیه بنزین خودروهای نوشماره زیر یک میلیارد تومان

پس از انتقاداتی در مورد نحوه تخصیص سهمیه به خودروهای نوشماره، دولت اصلاحیه‌ای به مصوبه اخیر اضافه کرد. بر اساس این اصلاحیه، خودروهای صفر تولید داخل با قیمت کارخانه‌ای کمتر از یک میلیارد تومان، از زمان اجرای طرح در ۲۲ آذرماه، سهمیه اول و دوم بنزین دریافت خواهند کرد.

این اصلاحیه به این دلیل اعمال شد که برخی معتقد بودند نباید شخصی که پس از سال‌ها پس‌انداز، یک خودرو داخلی خریداری کرده است، از سهمیه بنزین محروم شود. خودروهای نو شماره به خودروهای سواری شخصی داخلی اطلاق می‌شود که سند آنها برای اولین بار صادر شده و کشور سازنده در سند «ایران» درج شده باشد.

نگاهی به اصلاحیه جدید

با وجود این اصلاحیه، بسیاری از خودروهای تولیدی داخلی به دلیل افزایش قیمت‌ها در مرز یک میلیارد تومان قرار دارند. برای مثال، برخی از مدل‌های پژو ۲۰۷ کمتر از یک میلیارد و برخی دیگر بیشتر از آن هستند. خودروهای گروه تارا نیز در همین وضعیت قرار دارند. به نظر می‌رسد آپشن و نوع گیربکس خودرو، عاملی تعیین‌کننده در مشمول شدن یا نشدن سهمیه اول و دوم بنزین خواهد بود.

بر اساس آمارهای منتشر شده، از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، بیش از ۸۹ هزار خودرو در گروه X۲۰۰ (شامل تیبا، کوئیک و ساینا) در سایپا تولید شده است. همچنین، بیش از ۲۱ هزار دستگاه شاهین و ۹ هزار دستگاه سهند نیز تولید شده است. در ایران خودرو نیز، بیش از ۱۱۳ هزار دستگاه پژو، ۹۹ هزار دستگاه سورن، ۶۱ هزار دستگاه دنا، ۱۱ هزار دستگاه رانا و ۵۸ هزار دستگاه تارا تولید شده است.

آمار تولید هشت ماهه ایران خودرو

آمار تولید هشت ماهه سایپا

آمار تولید هشت ماهه پارس خودرو

این مصوبه ممکن است باعث ایجاد دودستگی در بازار خودرو شود. با افزایش قیمت خودروها، بسیاری از خودروهای نوشماره مشمول سهمیه بنزین نخواهند شد. اگر شورای رقابت با افزایش قیمت خودروها مخالفت کند، ممکن است تولید کاهش یابد و این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها در بازار شود.

 

©‌ وبانگاه, ایسنا
دکمه بازگشت به بالا