الگوی سوم زن ایرانی؛ زن مؤثر و تمدن‌ساز

مدرس حوزه، گفت: امروز مسئله زن تنها یک موضوع اجتماعی نیست، بلکه به میدان نبرد هویتی جهانی تبدیل شده و اگر روایت درست این الگو به نسل جوان نرسد، میدان روایتگری به دست جریان‌های تحریف‌گر شرق و غرب خواهد افتاد.
سماعه احمدی، مدرس حوزه و کارشناس مذهبی و تربیتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین، ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا‌(س) و روز مادر، اظهار کرد: امروز موضوع «زن» از یک بحث اجتماعی ساده فراتر رفته و به یک عرصه جدی هویتی تبدیل شده است؛ عرصه‌ای که در آن فرهنگ‌ها، مکاتب و جریان‌ها به‌دنبال شکل‌دهی به تصویر ذهنی نسل جدید از زن هستند.

وی افزود: «انقلاب اسلامی» با پشتوانه فکری خود و با تکیه بر معارف اصیل اسلامی، الگویی متفاوت و بی‌بدیل ارائه می‌دهد که رهبر انقلاب آن را «الگوی سوم زن ایرانی» نام‌گذاری کرده‌اند؛ الگویی که نه شبیه نگاه محدودکننده شرقی است و نه تابع نگاه ابزاری غرب است.

الگوهای موجود در جهان؛ از تحجر شرقی تا اباحه‌گری غربی

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه نخستین الگوی موجود در جهان «الگوی سنتی شرقی است، تشریح کرد: نگاهی که ریشه در برداشت‌های منحرف‌ شده از ادیان و حتی فلسفه یونان باستان دارد و در این نگاه، زن ذاتاً عامل انحطاط دانسته می‌شود و بنابراین باید در خانه محصور بماند، از اجتماع دور شود و هیچ نقش اجتماعی، فرهنگی یا تربیتی خارج از خانه نداشته باشد. زن در این الگو تنها یک موجود خانه‌نشین است؛ نه حق فعالیت دارد و نه شأن اجتماعی.

احمدی ادامه داد: نگاه دوم که محصول جهان غرب است، زن را از هویت زنانه و نقش مادری و همسری تهی می‌کند و او را صرفاً نیروی کار ارزان، عامل تبلیغات و ابزار ترویج مصرف‌گرایی می‌بیند.

وی افزود: غرب زن را به ظاهر آزاد کرده، اما در واقع او را از خانواده جدا و در چرخه بی‌پایان کار، لذت و مصرف گرفتار کرده است، نتیجه این نگاه فروپاشی خانواده، سرد شدن روابط عاطفی، افسردگی عمیق زنان و کاهش شدید فرزندآوری در کشورهای غربی است.

این مدرس حوزه تصریح کرد: حتی در زندگی روزمره غربی، مفهوم خانواده از هم گسیخته است؛ زن و مرد فقط نام‌شان زن و شوهر است، اما از نظر عاطفی هیچ ارتباطی ندارند.

الگوی سوم؛ الگوی اسلامی-ایرانی زن از نگاه رهبر انقلاب

احمدی با اشاره به اینکه الگوی سوم «راه میانه تعالی‌بخش» است، خاطرنشان کرد: الگویی که هم‌زمان شأن زن در خانه را حفظ می‌کند و ظرفیت‌های او در اجتماع را به رسمیت می‌شناسد.

وی افزود: در این الگو، زن نه باید محجور باشد و نه ابزار. زن می‌تواند در جامعه نقش‌آفرین باشد، اما نه هر نقشی؛ نقش‌هایی در شأن منزلت زن؛ وظیفه اصلی زن تربیت انسان است، اما این به معنای محدودیت نیست؛ زن می‌تواند در خانواده یک کدبانو و مادر موفق باشد و در اجتماع نیز یک فرد فعال، مؤثر و تمدن‌ساز.

این کارشناس مذهبی ادامه‌داد: در این الگو زن در تقابل مرد قرار نمی‌گیرد، بلکه در کنار او، شریک ساخت تمدن است، زن ستون فکری و عاطفی خانواده است و با تعادل میان نقش مادری و نقش اجتماعی، می‌تواند جامعه‌ای متعالی بسازد. اگر زن رشد کند، نسل‌ها رشد می‌کنند.

نمونه‌های عینی الگو؛ از حضرت زهرا(س) تا حضرت زینب(س)

احمدی تاکید کرد: الگوی سوم صرفاً نظری نیست، بلکه در تاریخ اسلام مصادیق روشن دارد همانند حضرت زهرا(س) همسر نمونه، مادر کامل، راوی بصیرت‌مند، سخنوری شجاع که با حجاب کامل وارد مسجد شد و خطبه فدکیه را با صلابت ایراد کرد.

وی ادامه داد: همچون حضرت زینب(س) که اسوه مقاومت، راوی دقیق حادثه عاشورا، مدیر بحران سیاسی پس از عاشورا و در عین حال همسری وفادار و مادری شایسته، این دو بانو مصداق کامل زن متعادل، زن مؤثر، زن شجاع و زن تمدن‌ساز هستند؛ زنانی که نه محصور بودند و نه ابزار؛ بلکه محور رشد و هدایت جامعه.

چرا باید الگوی سوم را روایت کنیم؟

احمدی با اشاره به اینکه سه دلیل اصلی برای ضرورت روایت این الگو وجود دارد، عنوان کرد: اولاً اگر ما روایت نکنیم، دیگران روایت می‌کنند و میدان روایت خالی نمی‌ماند و اگر ما الگوی صحیح را تبیین نکنیم، رسانه‌های غربی و فضای مجازی با روایت‌های تحریف‌ شده ذهن نسل نوجوان و جوان را شکل می‌دهند.

این مدرس حوزه ادامه داد: امروز اینستاگرام دائماً تبلیغ می‌کند که زن نباید ازدواج کند، نباید مادر شود و تنها باید در جامعه مصرف‌گرا و لذت‌جو باشد. اگر ما سکوت کنیم، این روایت غلط جایگزین حقیقت می‌شود.

وی ادامه داد: جهان امروز تشنه یک الگوی نجات‌بخش است، زنان جهان از نگاه ابزاری غرب خسته شده‌اند. وقتی بفهمند اسلام الگویی برای زن دارد که نه محدودکننده است نه تحقیرآمیز، بلکه عزت‌بخش و تعالی‌بخش است، با اشتیاق به آن گرایش پیدا می‌کنند. این الگو به‌تنهایی می‌تواند دریچه‌ای برای آشنایی با حقیقت اسلام باشد.

احمدی تصریح کرد:روایت الگوی سوم، روایت یک تمدن است، مسئله فقط زن نیست؛ ما داریم از یک تمدن سخن می‌گوییم. تمدنی که زن در آن نه در حاشیه است، نه در تقابل با مرد، بلکه کنار مرد و در مسیر ساختن جامعه نقش‌آفرین است و تبیین الگوی سوم یعنی معرفی تصویری نو از تمدن اسلامی به جهان؛ تمدنی که زن در آن عنصر محوری است.

وظیفه ما در جهاد تبیین

این کارشناس تربیتی با اشاره به مطالبه جدی رهبر انقلاب درباره «جهاد تبیین» بیان کرد: اولین میدان جهاد تبیین، خانه‌های ماست. برای دختران‌مان، نوجوانان‌مان، اطرافیان‌مان. اگر ما روایت نکنیم، دیگران روایت می‌کنند، نسل امروز بیش از هر زمانی محتاج تبیین این الگوست.هرکس حتی بدون تریبون رسمی می‌تواند در خانواده، جمع دوستان، محیط کار و شبکه‌های اجتماعی، پیام الگوی سوم را منتقل کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه «الگوی سوم زن مسلمان ایرانی» یک نقشه راه تمدنی است، اظهار امیدواری کرد: ان‌شاءالله روزی برسد که زنان ما با الهام از این الگوی عزتمند، نقشی که شایسته آن هستند ایفا کنند؛ نقشی که هم خودشان را متعالی می‌کند و هم مسیر جامعه و آینده کشور را.

 

©‌ وبانگاه > خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا