ضرورت رفع خلأ حق بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی

میدری: بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی به مجلس رسید
وی افزود: پلتفرمهایی مانند پلتفرمهای حمل و نقل با این ادعا که صرفا واسط بین خدمتدهنده و کاربر هستند، عملاً خود را از رعایت این ضوابط معاف کردهاند. این در حالیست که نوع تعامل این پلتفرمها با نیروی کار مانند تشویق و تنبیه، رتبهبندی، جریمه، پیگیری تخلفات و دریافت پورسانت دلالت بر نوعی رابطه کارگر و کارفرما و نه صرفاً واسط (مانند پلتفرمهای تولید محتوا) دارد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: برقراری حق بیمه برای رانندگان فاقد بیمه این پلتفرمها حداقلیترین گام برای احیای قواعد کار در این زیستبوم است.
ظهوریان خاطر نشان کرد: تعمیم حقوق کار به نیروی کار پلتفرمی بهویژه رانندگان پلتفرمهای حمل و نقلی (که در ایران زیست بوم گستردهای را شکل میدهند) در دنیا امر بیسابقهای نیست. در انگلستان بر اساس حکم دادگاه عالی در 2021 رانندگان پلتفرمهای حمل و نقل در زمره کارگر و نه پیمانکار مستقل محسوب میشوند و بر این اساس از حقوقی مانند حداقل پرداختی قانون کار، مرخصی و … برخوردار میشوند. اتحادیه اروپا نیز در سال 2024 با دستورالعملی اقدام به تنظیم روابط کار در حوزه مشاغل پلتفرمی کرد. بر اساس این قانون اگر شواهدی بر کنترل رفتاری پلتفرمها بر نیروی کار وجود داشته باشد، مشاغل پلتفرمی در زمره کارگر و نه پیمانکار مستقل محسوب خواهند شد و از حقوق قواعد کار بهرهمند خواهند شد.
وی در همین راستا اضافه کرد: قانون قواعد تامین اجتماعی سال 2020 در هند، دستورالعمل طبقهبندی سهگانه کارگران سال 2021 چین نیز از دیگر تجربیات دنیا هستند که بهدنبال احیای حقوق کار کارکنان پلتفرمها بودهاند.
نماینده مشهد در مجلس اظهار کرد: بسط حقوق کار به نظام پلتفرمی در دنیا بحث جدیدی است اما با سرعت بالا در حال تعمیم به کشورهای مختلف است و قوه قانونگذاری ایران نیز هرچه زودتر باید برای احیای حقوق طیف گسترده کاربران این پلتفرم ها برای پرکردن این خلأ قانونی اقدام کند.