دولت خودروها را رایگان دوگانه‌سوز می‌کند؛ گام جدید برای کاهش مصرف بنزین

در راستای مدیریت مصرف سوخت، دولت چهاردهم طرح دوگانه‌سوز کردن رایگان خودروهای بنزینی را آغاز کرده است. این طرح با هدف کاهش وابستگی به بنزین و استفاده بیشتر از گاز طبیعی فشرده (CNG) اجرا می‌شود.

طرح دوگانه‌سوز کردن خودروها که از دهه ۸۰ در ایران آغاز شده، با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش آلودگی هوا در دولت چهاردهم با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. خودروهای دوگانه‌سوز با استفاده همزمان از بنزین و گاز طبیعی (CNG) می‌توانند نقش مهمی در کاهش مصرف بنزین و آلاینده‌های زیست‌محیطی ایفا کنند.

مزایای دوگانه‌سوز کردن خودروها

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا، کاهش هزینه‌های سوخت و امکان استفاده از سوخت جایگزین در صورت بروز مشکل در یک سیستم سوخت‌رسانی از جمله مزایای این طرح است. بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس داده‌های منتشرشده در ایسنا، با اجرای صحیح این طرح، پیش‌بینی می‌شود روزانه بین یک تا دو میلیون لیتر از مصرف بنزین به مصرف CNG منتقل شود.

توسعه زیرساخت‌های CNG

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران موظف به توسعه ناوگان دوگانه‌سوز، به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل عمومی است. همچنین، امکان احداث جایگاه‌های ال‌پی‌جی در شعاع ۱۰۰ کیلومتری پالایشگاه‌ها فراهم شده است.

ثبت‌نام رایگان برای دوگانه‌سوز کردن خودروها

به گفته محمدصادق عظیمی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، مالکان خودروها می‌توانند از طریق سامانه https://gcr.niopdc.ir/Login برای دوگانه‌سوز کردن رایگان خودروهای خود اقدام کنند.

قراردادهای جدید برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با شرکت‌های ایران‌خودرو و زامیاد قرارداد همکاری برای تولید ۵۵ هزار خودروی دوگانه‌سوز امضا کرده است. همچنین، دو قرارداد جدید با شرکت‌های داخلی برای صرفه‌جویی سالانه بیش از ۱۶۰ میلیون لیتر بنزین منعقد شده است.

وضعیت جایگاه‌های CNG در کشور

در حال حاضر ۲۳۶۵ جایگاه CNG در کشور احداث شده و ظرفیت این جایگاه‌ها ۴۰ میلیون مترمکعب است. میزان مصرف فعلی ۱۶ میلیون مترمکعب معادل ۱۶ میلیون لیتر بنزین است.

استقبال از طرح دوگانه‌سوز کردن خودروها

به گفته سعید رحمان سالاری، طرح تبدیل خودروهای بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز آغاز شده و تاکنون حدود ۱۸ هزار خودرو در سامانه ثبت شده است. با این حال، وی معتقد است که اختلاف قیمت معنادار بین بنزین و CNG و تولید خودروهای دوگانه‌سوز توسط خودروسازها می‌تواند نقش مهمی در افزایش استقبال مردم از این طرح داشته باشد.

خودروهای گازسوز در دیگر کشورها

خودروهای دوگانه‌سوز تنها مختص ایران نیستند و در بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا نیز استفاده می‌شوند.

مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی

استفاده از گاز طبیعی در حمل و نقل نسبت به فراورده‌های نفتی از نظر اقتصادی ۵۰ درصد به صرفه‌تر است و آلایندگی کمتری دارد. با این حال، سهم CNG در سبد سوخت حمل و نقل کشور از ۲۱ درصد در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۱ درصد در سال ۱۴۰۴ کاهش یافته است. به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس داده‌های منتشرشده در ایسنا، ترکیب دو سیاست کلیدی دولت یعنی ارتقای کیفیت سوخت نیروگاهی و توسعه خودروهای دوگانه‌سوز می‌تواند به کاهش آلایندگی و مدیریت مصرف سوخت کمک کند.

 

©‌ وبانگاه, ایسنا
دکمه بازگشت به بالا