افزایش ۴۶۷ درصدی نرخ کرایه نفتکشها در پی افزایش عرضه نفت و تحریمها

بازار ابرنفتکشها در سال ۲۰۲۵ با افزایش عرضه نفت خام از سوی اوپک پلاس و قاره آمریکا و همچنین طولانیتر شدن سفرهای کشتیها، با محدودیتهایی مواجه شده است. این محدودیتها به حدی رسیده است که تعدادی از نفتکشهای بسیار بزرگ نوساز (VLCC) به جای بارگیری سوختهای تولید شده در آسیا، اولین سفرهای دریایی خود را به صورت خالی انجام میدهند تا از کشورهای تولیدکننده در خاورمیانه، قاره آمریکا و آفریقا نفت بارگیری کنند.
بر اساس دادههای ردیابی کشتی که توسط بلومبرگ و شرکت تحلیل کشتیرانی «سیگنال اوشن» بررسی شده، در سال جاری میلادی تاکنون شش ابرنفتکش در اولین سفرهای خود به صورت خالی تردد کردهاند. این در حالی است که در سال گذشته تنها یک نفتکش اولین سفر دریایی خود را خالی انجام داده بود.
به طور معمول، ابرنفتکشها در این سفرهای اولیه با محمولههای بنزین تردد میکنند، اما به نظر میرسد کمبود عرضه در بازار باعث شده است که مالکان از این بارگیری صرف نظر کنند و با توجه به افزایش نرخ روزانه، برای بارگیری نفتکشها عجله کنند. با وجود دوره تقاضای ضعیفتر کالا در اواخر هر سال، هفتههای پایانی سال ۲۰۲۵ هیچ ضعفی در نرخ کشتی برای حمل نفت خام، گاز مایع، سنگ آهن یا گندم نشان نمیدهد.
بر اساس برآوردهای بلومبرگ و با استناد به دادههای بورس بالتیک و شرکت ارائه دهنده دادههای بازارهای کالا «اسپارک کامودیتیز»، افزایش غیرمعمول در پایان سال، نرخ نفتکشها در مسیرهای اصلی حمل و نقل را تا به امروز ۴۶۷ درصد افزایش داده است.
بر اساس گزارش اویل پرایس، نرخ ابرنفتکشها در مسیر بین خاورمیانه و چین در اواخر نوامبر به بالاترین حد خود در پنج سال گذشته رسیده است. این افزایش ناشی از آن است که معاملهگران پس از تحریم شرکتهای روسنفت و لوک اویل توسط آمریکا، به دنبال جایگزینی برای نفت خام روسیه بودند. نرخ ابرنفتکشهای کوچکتر نیز افزایش چشمگیری یافته است، زیرا معاملهگران برای حمل نفت خام به تمام کشتیهای موجود روی آوردهاند. نرخ کرایه نفتکشها بیش از یک ماه است که در بحبوحه اختلالات مربوط به تحریمها که به افزایش نفت در حال ترانزیت منجر شده، در حال افزایش است.