کاهش فروش تسلا با وجود عرضه مدل‌های ارزان‌قیمت در آمریکا

عرضه مدل‌های جدید و ارزان‌قیمت نیز نتوانست مانع از کاهش فروش خودروهای تسلا در آمریکا شود. این کاهش فروش در حالی رخ می‌دهد که دولت ترامپ اعتبار مالیاتی فدرال را لغو کرده است.

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس داده‌های منتشرشده در ایسنا، موفقیت تسلا در عرضه مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر، آزمونی برای راهبرد این خودروساز در زمینه چگونگی ادامه فروش و کسب درآمد در حین تغییر به تولید روبوتاکسی‌ها و ربات‌های انسان‌نما محسوب می‌شود.

فروش خودروهای برقی در آمریکا از پایان سپتامبر و پس از لغو اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری دولت ترامپ، به طور چشمگیری کاهش یافته است. تسلا برای مقابله با این کاهش تقاضا، در ماه اکتبر نسخه‌های ساده‌تری از شاسی‌بلند «مدل وای» و سدان کامپکت «مدل سه» را با قیمتی حدود ۵۰۰۰ دلار کمتر از مدل‌های پایه قبلی عرضه کرد.

پیش‌بینی می‌شد که تقاضا برای نسخه‌های استاندارد فروش در ماه نوامبر را تقویت کند، اما بر اساس داده‌های شرکت «کاکس اتوموتیو»، کل فروش تسلا حدود ۲۳ درصد کاهش یافت و از ۵۱ هزار و ۵۱۳ دستگاه خودرو در سال گذشته، به ۳۹ هزار و ۸۰۰ دستگاه رسید.

استفانی والدز استریتی از شرکت «کاکس» در مصاحبه با رویترز اظهار داشت که این کاهش فروش نشان می‌دهد تقاضای کافی برای انواع استاندارد، که قرار بود پس از انقضای اعتبار مالیاتی فروش را افزایش دهند، وجود ندارد.

همچنین، فروش مدل‌های استاندارد، فروش مدل‌های گران‌قیمت، به ویژه «مدل سه» را تحت‌الشعاع قرار داده است.

داده‌ها نشان می‌دهند که فروش کلی خودروهای برقی در آمریکا در ماه نوامبر بیش از ۴۱ درصد کاهش یافته، اما سهم بازار تسلا از ۴۳.۱ درصد به ۵۶.۷ درصد افزایش یافته است.

فروش خودروهای تسلا پس از سال‌ها افزایش، برای اولین بار در سال گذشته با توجه به هزینه‌های بالای وام‌گیری، کاهش تمایل مصرف‌کنندگان و افزایش رقابت، به ویژه در اروپا و چین، با مدل‌های جدید و ارزان‌تر از سایر خودروسازان، کاهش یافت.

پیش‌بینی می‌شود که فروش خودروهای تسلا در سال جاری نیز کاهش یابد. تسلا از زمان پیکاپ سایبرتراک خود، که برای یافتن خریدار با مشکل مواجه شده، خودروی کاملاً جدیدی معرفی نکرده و بقیه محصولاتش، مدل‌های قدیمی‌تر با به‌روزرسانی‌های جزئی هستند.

بر اساس گزارش رویترز، استفانی والدز استریتی معتقد است که تسلا در سال آینده با چالش جدی روبه‌رو خواهد بود، زیرا چندین خودروساز دیگر قصد دارند خودروهای ارزان‌تری با ویژگی‌های بیشتر عرضه کنند. بنابراین، تسلا به یک خودروی کاملاً جدید در ناوگان خود نیاز دارد.

علاوه بر این، همکاری ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و حمایت او از گروه‌های سیاسی راست افراطی، اعتراضاتی را برانگیخت و به برند تسلا آسیب وارد کرد.

 

©‌ وبانگاه, ایسنا, رویترز
دکمه بازگشت به بالا