کاهش تقاضا برای خودروهای لوکس خارجی در چین؛ مدل‌های ارزان‌تر چینی جایگزین شدند

تقاضای خودروهای لوکس خارجی در بازار چین به دلیل روی آوردن مشتریان به مدل‌های ارزان‌تر چینی با تخفیف‌های ویژه کاهش یافته است. این وضعیت، خبر ناگواری برای خودروسازان اروپایی به شمار می‌رود که سال‌ها بر این بازار بزرگ تسلط داشتند.

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس داده‌های منتشرشده در ایسنا، رکود طولانی‌مدت در بازار املاک چین و یارانه‌های دولتی برای خودروهای برقی و هیبریدی، از جمله دلایل کاهش تقاضا برای خودروهای لوکس خارجی است.

پاول گونگ، رئیس تحقیقات صنعت خودروی چین در موسسه «یوبی‌اس» معتقد است که یارانه‌ی ۲۰ هزار یوانی دولت چین (معادل ۲۸۳۰ دلار) برای خرید خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی، تاثیر بسزایی در این تغییر رفتار مصرف‌کنندگان داشته است.

کلر یوان، مدیر و تحلیلگر ارشد صنعت خودروی چین در آژانس اعتبارسنجی اس اند پی گلوبال نیز کند شدن رشد اقتصادی را یکی دیگر از عوامل کلیدی کاهش تقاضا برای خودروهای لوکس می‌داند.

بر اساس گزارش اس اند پی، سهم بازار فروش خودروهای لوکس با قیمت بالای ۳۰۰ هزار یوان (معادل ۴۲۴۰۰ دلار) در چین، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ بیش از دو برابر شده و به حدود ۱۵ درصد از کل فروش رسیده بود، اما این روند اکنون معکوس شده و در سال ۲۰۲۴ به ۱۴ درصد و در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۵ به ۱۳ درصد کاهش یافته است.

در حالی که فروش خودروهای لوکس کاهش یافته، تولیدکنندگان چینی مانند بی‌وای‌دی، به طور مداوم خودروهای برقی و هیبریدی جدید را با قیمت‌های رقابتی‌تر عرضه می‌کنند. به گفته کلر یوان، محصولات خودروسازان چینی در بخش خودروهای لوکس نیز رقابتی‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر شده‌اند و به همین دلیل، برندهای خارجی به تدریج قدرت خود را از دست می‌دهند.

بی‌وای‌دی در سال‌های اخیر توانسته از فولکس‌واگن به عنوان بزرگترین فروشنده خودرو در چین پیشی بگیرد. این شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون، پرفروش‌ترین برند خودرو در چین برای خودروهای انرژی جدید (شامل خودروهای برقی و هیبریدی) بوده است. بی‌وای‌دی همچنین قیمت مدل‌های برقی و پلاگین هیبریدی خود را تا ۳۴ درصد کاهش داده و به رقبایی مانند جیلی و لیپ‌موتور فشار وارد کرده است.

شرکت خودروسازی لوکس فراری ایتالیا نیز از کاهش ۱۳ درصدی فروش خودرو به هنگ‌کنگ و تایوان در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داده است. اولا کالنیوس، مدیرعامل مرسدس بنز نیز در اواخر اکتبر به سرمایه‌گذاران گفت که رقابت شدید در چین به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت و وضعیت بازار در بخش خودروهای لوکس و گران‌قیمت در این کشور همچنان پرتنش است.

در نهایت، کاهش علاقه به خودروهای لوکس، به شدت به نمایندگی‌های فروش ضربه زده و خودروهای لوکس دست دوم نیز ارزان‌تر شده‌اند. یکی از فروشندگان خودروهای دست دوم در چین اعلام کرده که قیمت‌ها در این بازار به مدت دو سال است که روند کاهشی داشته‌اند.

 

©‌ وبانگاه, ایسنا, آسوشیتدپرس
دکمه بازگشت به بالا