تحول جدی در آموزش فنی و حرفه‌ای با هیئت‌امنایی شدن مراکز

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور هیئت‌امنایی شدن مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را تحولی جدی و راهکاری مؤثر برای برون‌رفت از چالش‌های موجود سازمان معرفی کرد.
به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرج، نشستی صمیمی و کارشناسی با حضور فاطمه منصوری، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، برگزار و برنامه‌ها و راهبردهای تحولی این نهاد برای ارتقای آموزش‌های مهارتی و همسو کردن مراکز آموزشی با نیازهای روز بازار کار تشریح شد و نقش کلیدی استان البرز در پیشرانی تحولات آتی مورد تأکید قرار گرفت.

فاطمه منصوری، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این نشست ضمن تبریک انتصاب سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز، این انتصاب را شایسته و امیدبخش دانست و با اشاره به جایگاه استراتژیک البرز به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم مهارتی کشور، بهره‌مندی این استان از هم‌جواری با مرکز تربیت مربی و پایتخت کشور را فرصتی ارزشمند دانست.

وی از مدیرکل، روسای مراکز و ادارات خواست تا با بازنگری در الگوهای موجود، آمادگی لازم برای مواجهه با اقتضائات نوین آموزشی را داشته باشند و بر ضرورت توانایی به‌روز شدن مطابق با تغییرات به‌عنوان مهم‌ترین عامل موفقیت مراکز آموزشی تأکید کرد و برنامه هیئت‌امنایی شدن مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را تحولی جدی و راهکاری مؤثر برای برون‌رفت از چالش‌های موجود سازمان معرفی کرد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود: در این مدل، مراکز آموزشی با مشارکت صاحبان صنایع، اصناف و بخش خصوصی اداره می‌شوند تا آموزش‌ها به‌صورت کاملاً عملیاتی و منطبق با نیازهای واقعی بازار کار ارائه شود. توسعه مشارکت عمومی و خصوصی با اجرای طرح‌هایی مانند همنوا جهت بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی مورد تأکید است.

همچنین ایجاد پیوند مستقیم میان آموزش‌های مهارتی و صنایع از طریق راه‌اندازی و توسعه کنسرسیوم مهارت موردتوجه قرار گرفت تا دانش‌آموختگان با مهارت‌های کاربردی و متناسب با نیاز واقعی بازار کار تربیت شوند. در این راستا معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، تمرکز بر اقتصاد نوین و مهارت‌های دیجیتال را از دیگر برنامه‌های کلان برشمرد.

وی با تأکید بر ضرورت همسویی آموزش‌ها با تحولات اقتصادی و فناوری و با اشاره به بین‌المللی‌سازی آموزش‌های مهارتی، از اجرای برنامه‌هایی مانند بازآموزی و توانمندسازی مربیان و مدیران و برگزاری مسابقات دوستانه در کشورهای پیشرویی مانند چین، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور خبر داد و بر ترویج فرهنگ مهارت و ارتقای جایگاه مسابقات ملی مهارت با رویکرد جهانی و استانداردهای بین‌المللی تأکید کرد.

منصوری اجرای نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای در سطح ملی را به‌عنوان پشتوانه‌ای برای اعتباربخشی به مدارک آموزشی و تضمین کیفیت آموزش‌ها دانست و خطاب به مدیرکل، معاونان و روسای ادارات و مراکز فنی و حرفه‌ای البرز بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر البرز، انتظار می‌رود این استان در اجرای برنامه‌های تحولی همچون هیئت‌امنایی شدن، کنسرسیوم مهارت و طرح‌های مشارکتی پیشتاز باشد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مطرح کرد که همچنین انتظار می‌رود البرز الگویی برای سایر استان‌ها ایجاد کند. این نشست با پرسش و پاسخ و بحث کارشناسی مدیران استان درباره چگونگی اجرایی‌سازی برنامه‌ها به پایان رسید و مسیر روشنی برای عملیاتی شدن سیاست‌ها و راهبردهای تحولی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در استان البرز ترسیم شد.

 

©‌ وبانگاه > خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا