تدریس خلاقانه و بازی‌محور؛ رمز کسب رتبه نخست کشوری در ریاضی

معلم کهگیلویه و بویراحمدی با ارائه شیوه‌های تدریس نوین و مبتنی بر بازی و محتوای دیجیتال، جایگاه نخست کشوری جشنواره اصلاح روش‌های آموزش و تحول در محیط یادگیری را از آن خود کرد.
به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از یاسوج، یک معلم جوان و خلاق از استان کهگیلویه و بویراحمد، با بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزشی، رویکرد تدریس بازی‌محور و تولید محتوای درسی هدفمند، موفق به کسب رتبه اول کشوری در جشنواره اصلاح روش‌های آموزش و تحول در محیط یادگیری شد.

اعظم نیازی با 21 سال سابقه، معلم برگزیده رتبه اول کشوری جشنواره مذکور در رشته آموزش ریاضی، راز موفقیت خود را در گام نهادن در مسیر نوآوری‌های آموزشی دانست و گفت: علاقه عمیق به شغل معلمی و تبدیل کلاس درس به محیطی لذت‌بخش، سنگ بنای این موفقیت بوده است.

وی در تشریح رویکرد آموزشی خود گفت: علاقه عمیق به شغل معلمی همواره مرا با جدیت و پشتکار بیشتری در مسیر آموزش به جلو رانده است و تلاش کرده‌ام تدریس‌هایم همواره همراه با بازی، نمایش، قصه و دست‌ورزی باشد تا دانش‌آموزان با علاقه و انگیزه بیشتری مفاهیم درسی را بیاموزند و یادگیری برای آن‌ها لذت‌بخش و ماندگار شود.

این معلم خلاق با اشاره به محک زدن توانمندی‌هایش در این جشنواره، کسب رتبه نخست کشوری را لطف خداوند دانست و افزود: این موفقیت، مسئولیت و حساسیت من را نسبت به کیفیت آموزش دانش‌آموزان دوچندان کرده است.

نیازی همچنین به نقش پررنگ فناوری‌های آموزشی در کلاس‌های درس خود اشاره کرد و ادامه داد: تولید کلیپ‌های آموزشی و محتوای درسی، یادگیری مفهومی‌تری را برای دانش‌آموزان ایجاد کرده و نقش مؤثری در درک بهتر مفاهیم، به‌ویژه در درس ریاضی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده هدفمند از نرم‌افزارها و محیط‌های یادگیری دیجیتال، فرصت کشف، آزمون و خطا و تقویت تفکر مفهومی در یادگیری ریاضی را افزایش می‌دهد؛ چرا که فناوری با فراهم‌کردن ابزارهای تعاملی و شبیه‌سازی‌های آموزشی، به دانش‌آموزان کمک می‌کند مفاهیم انتزاعی را به‌صورت عمیق‌تر و ملموس‌تری درک کنند.

این معلم برگزیده کشوری، کلاس‌های مجازی را یکی از چالش‌های مهم آموزشی در سال‌های اخیر دانست و تأکید کرد: یادگیری هرگز به کیفیت کلاس حضوری نمی‌رسد و هر چند معلمان تمام تلاش خود را می‌کنند، اما یادگیری مجازی به دلیل کاهش تعامل چهره‌به‌چهره و محدودیت‌های فنی، به یکی از چالش‌های جدی تبدیل شده و فرهنگ‌سازی لازم برای آموزش مجازی به‌طور کامل شکل نگرفته است.

نیازی با قدردانی از تلاش همکاران فرهنگی خود، اولین گام برای جذب دانش‌آموز و علاقه‌مند کردن او به درس را ایجاد تعامل مؤثر بین معلم و دانش‌آموز خواند و مطالعه مستمر، شرکت در دوره‌های توانمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین را برای موفقیت در آموزش، به‌ویژه با توجه به تغییر کتب درسی، امری ضروری دانست.

این معلم برگزیده در روایتی تکان‌دهنده از دوران اوج شیوع کرونا، خاطره‌ای را بازگو کرد که عمق تعهد دانش‌آموزان را به رخ کشید و گفت: در شرایط سخت کرونا کلاس‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شد، روزی یکی از دانش‌آموزان با وجود بیماری و تب شدید به مدرسه آمد. زمانی که از او خواستم برای حفظ سلامت دیگران به دفتر برود، در حین تدریس متوجه شدم که همان دانش‌آموز، زیر باران شدید پشت پنجره کلاس ایستاده و با دقت به درس گوش می‌دهد. اولیا وی بعدها گفتند هر چه اصرار کردند، قبول نکرده و گفته بود که باید بروم، چون خانم نیازی درس دارد. این صحنه برای من بسیار تأثیرگذار و ماندگار بود و تلنگری برای تلاش بیشتر شد.

 

©‌ وبانگاه > خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا