انتقاد کارشناس صنعت خودرو از طرح گازسوز کردن غیراصولی خودروها

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس دادههای منتشرشده در ایسنا، هیئت وزیران اخیراً مصوبه جدیدی مبنی بر سهمیهبندی جدید سوخت را ابلاغ کرده است. هدف از این طرح، استفاده حداکثری از سهمیه کارت سوخت شخصی و جلوگیری از افزایش واردات بنزین بوده و این طرح از ۲۲ آذرماه به طور رسمی آغاز شده است.
در راستای اجرای سیاست مدیریت مصرف سوخت، کاهش وابستگی به بنزین و استفاده از گاز طبیعی فشرده (CNG)، توسعه خودروهای دوگانهسوز به عنوان مکمل سیاستهای کاهش مصرف بنزین در دستور کار قرار گرفته است. طرح دوگانهسوز کردن خودروها به صورت رایگان در دولت چهاردهم آغاز شده و به گفته مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران، این طرح با استقبال مالکان خودروها مواجه شده و طی ۸ ماه گذشته ۴۵ هزار خودرو به دوگانه سوز تبدیل شدهاند و در یک ماه اخیر، ۳۱ هزار نفر برای این طرح ثبت نام کردهاند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که خودروهای گازسوز تولید آلایندگی کمتری دارند، اما باید تمامی ابعاد و استانداردهای صنعتی در رابطه با خودروهای گازسوز اعمال شود. نقدی بجا بر روش عجولانه برای گازسوز کردن خودروها با هدف کاهش آلایندگی که باید جوانب ایمنی آن را بررسی و نسبت به پیامدهای غیراصولی آن، هشدار داد.
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به روشهای متعددی که در سراسر دنیا برای کاهش آلودگی پیگیری میشود، اظهار کرد: «اصل اساسی در کاهش آلایندگی، اصلاح نظام حملونقل است. تا زمانیکه این نظام بهدرستی سامان نیابد، سایر اقدامات عملاً بیاثر و صرفاً نمایشی خواهد بود.» وی توسعه شیوههای حملونقل، بهویژه حملونقل ریلی را یکی از مهمترین اقدامات در این حوزه دانست.
وی افزود: «حرکت به سمت سوختها و انرژیهای پاک نیز مطرح میشود که باید ابتدا روشن شود که منظور از انرژی پاک چیست. برای مثال، استفاده از خودروهای برقی یکی از گزینهها است، اما باید توجه داشت که برق مصرفی این خودروها نیز باید از منابع پاک تولید شود. گاز طبیعی به دلیل نسبت بالای هیدروژن به کربن، کمترین میزان کربن را در میان سوختهای فسیلی دارد و از این نظر بهترین ترکیب سوخت فسیلی محسوب میشود.»
کاکایی با انتقاد از فراخوانهای جدید در جهت گازسوز کردن خودروها گفت: «در صورتی که یک خودروی معمولی بهصورت غیراصولی و کارگاهی گازسوز شود، استهلاک آن افزایش یافته و زودتر دچار خرابی میشود و تبدیل کارگاهی خودروها در بلندمدت راهحل مناسبی نیست چراکه موضوع فقط هزینهای نیست که مردم پرداخت میکنند؛ بلکه استهلاک خودرو خود موجب افزایش آلودگی نیز میشود.»
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: «زمانی که خودرو بهصورت کارخانهای و بر پایه گازسوز تولید میشود، استانداردهای لازم در آن رعایت شده است. متاسفانه به دلیل تغییر سیاستهای دولتها، این روند تضعیف شد و نوسانات و تغییرات مداوم سیاستها توسط دولتها، اشتباه بزرگی بود.»
وی با اشاره به خاطرات منفی مردم از تجربههای گذشته، بهویژه در سالهای ابتدایی اجرای طرح و همچنین تجربههای مربوط به LPG، هشدار داد: «تبدیل کارگاهی خودروها رویکردی نادرست است. این روش نهتنها از نظر ایمنی خطرناک است، بلکه برای منافع کلی کشور نیز مناسب نیست.»
کاکایی با تاکید بر اینکه راهحل واقعی تقویت تولید رسمی خودروهای پایهگازسوز است، تصریح کرد: «در کشوری مانند ایران که منابع عظیم گاز طبیعی وجود دارد، منطقی است که یکی از ارکان اصلی سبد انرژی بر گاز استوار باشد.»