افزایش بی‌سابقه سهم حمل‌ونقل عمومی در بودجه قم

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای اسلامی شهر قم با تشریح رویکردهای مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل، گفت: اعتبارات این بخش در سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته است.
سیدمحمدحسین دهناد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، اظهار کرد: فعالیت حمل‌ونقلی و ناوگان کشور ما در آذرماه، به عنوان روز ثبت‌شده و یادآور بسیج عمومی عملی در سال 1361، پاسخی تاریخی به ندای حضرت امام (ره) بود. در شرایطی که کشور با خطرات و تهدیدهای جنگی مواجه بود، کامیونداران به بنادر جنوبی اعزام شدند و اقلام، کالاها و مواد اساسی مورد نیاز را به نقاط مختلف کشور منتقل کردند و صحنه‌هایی از ایثار، فداکاری و رشادت را در تاریخ پرشکوه انقلاب اسلامی به یادگار گذاشتند.

وی در خصوص حوزه حمل‌ونقل، با دسته‌بندی رویکردهای مشخص‌شده و خلاصه‌ای از اقدامات مدیریت شهری در سالیان گذشته، گزارشی گذرا از پروژه‌هایی که در اثر این تغییر رویکردها عملیاتی شده است، ارائه داد و گفت: حوزه حمل‌ونقل در مجموعه مدیریت شهری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که دلایل متعددی دارد. این حوزه‌ای است که تمامی مردم به شیوه‌های مختلف روزانه با آن درگیر و مرتبط هستند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به موضوع بودجه تصریح کرد: از یک سو، تأثیر بسیار زیادی بر رضایت‌مندی شهروندان دارد؛ چرا که وجود یک سیستم حمل‌ونقل مناسب و کارآمد، مستقیم‌ترین تأثیر را بر زندگی مردم می‌گذارد. از لحاظ اعتباری نیز، بخش عمده‌ای از بودجه شهری به این حوزه اختصاص می‌یابد. بنابراین، لازم است با دقت، وسواس و حساسیت بالا، نسبت به برنامه‌ریزی و نظارت بر هزینه کرد این بودگاه اقدام شود.

دهناد تأکید کرد: حوزه حمل‌ونقل، علاوه بر آن، مستقیم‌اً با وقت، جان و کرامت مردم در ارتباط است و هر تغییری در این حوزه به سرعت از سوی شهروندان لمس می‌شود. این واقعیت می‌طلبد که با برنامه‌ریزی درست و اصولی، با چالش‌ها و مسائل پیش‌رو در این عرصه مواجه شویم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، شبکه حمل‌ونقل عمومی ما تنها بر یک پایه استوار است و صرفاً از اتوبوس برای این منظور استفاده می‌کنیم. به جرات می‌توانم بگویم که شاید مهم‌ترین و جدی‌ترین اقدام برای حل معضلات ترافیکی شهرهای بزرگ، داشتن یک سیستم حمل‌ونقل عمومی مناسب باشد. با نگاهی به بسیاری از شهرهای دنیا که از سال‌های گذشته برنامه‌ریزی کرده‌اند، می‌بینیم سفرهای با حمل‌ونقل عمومی سهم عمده‌ای دارد؛ سهمی که در شهر ما فاصله چشمگیری با مقدار مطلوب و لازم دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: باید تلاش شود که هسته مرکزی شهر ما، علیرغم اقدامات و پیاده‌راه‌های متعددی که در سالیان گذشته احداث شده و آرام‌سازی‌های ترافیکی که انجام گرفته، کماکان هسته‌ای نسبتاً پرتردد است. ما هنوز خطوط ویژه مناسبی نداریم؛ معابری که پیش‌بینی شده خطوط اتوبوس به‌صورت ویژه در آن‌ها تردد کنند، عملاً امکان این تردد ویژه را فراهم نمی‌کنند. همچنین، رویکردهای موجود هنوز با رویکرد انسان‌محور که در سیاست‌های حمل‌ونقل سالیان اخیر کشور حاکم بوده، فاصله دارد. موضوع نظم و انضباط لازم در ترددها نیز از دیگر موارد قابل توجه است.

دهناد با اشاره به اینکه مجموعه مدیریت شهری، به نوعی جایگاه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر اقدامات این حوزه را بر عهده دارد افزود: از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری، یعنی از سال 1400، تلاش کردیم تا اولویت بسیار بالایی برای حوزه حمل‌ونقل قائل شویم. این اولویت‌بندی هم از حیث تنوع بودجه‌ای و گستردگی فعالیت‌ها در سطح مناطق و هم در مقیاس‌های مختلف پروژه‌ها (از پروژه‌های با مقیاس محله‌ای و منطقه‌ای تا پروژه‌های فراگیر شهری_شهرکی) مورد توجه قرار گرفته است تا همگان از آن بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: یک اتفاق مهم ناشی از تغییر رویکرد، افزایش قابل‌توجه سهم حمل‌ونقل عمومی در بودجه شهرداری قم طی سالیان گذشته است. اگر بررسی شود که مثلاً سهم اعتباری حوزه حمل‌ونقل در بودجه سال 1400 چه میزان بود و با سال 1404 مقایسه گردد، کاملاً مشهود است که جهشی بی‌سابقه رخ داده است. ما در سال 1404، بیش از 1200 میلیارد تومان را تنها برای بخش اتوبوسرانی در نظر گرفته‌ایم. از این مقدار، هزار میلیارد تومان به خرید ناوگان جدید حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته که مقدمات آن انجام شده و بخشی از این ناوگان نیز تأمین گردیده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: در روزها و هفته‌های آینده شاهد تردد ناوگان جدید در سطح شهر خواهید بود. علاوه بر این، نزدیک به 180 میلیارد تومان به عنوان یارانه برای حمل‌ونقل و جابجایی مسافران در نظر گرفته شده است. به این معنا که اگر بهای تمام‌شده جابجایی هر مسافر توسط اتوبوس محاسبه شود، مسافر تنها حدود یک‌سوم این مبلغ را از طریق بلیط پرداخت می‌کند و مابقی آن در قالب یارانه و یارانه‌ای که عنوان کردم، در اختیار سازمان اتوبوسرانی قرار می‌گیرد تا شهروندان بتوانند با آسایش خاطر و قیمتی مناسب‌تر، از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

دهناد خاطرنشان کرد: برای اولین بار، سامانه اتوبوس‌های 18 متری با ظرفیت قابل‌توجه، در مسیر محدوده پردیسان به سمت حرم حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) ایجاد شده است. در کنار این، برنامه‌های ویژه‌ای نیز تدارک دیده‌شده که به نظرم اتفاق بسیار خوبی است.

وی عنوان کرد: ورای موضوعات سخت‌افزاری که شاید به طور مستقیم قابل رؤیت نباشند، تغییرات مهم نرم‌افزاری نیز در مجموعه سازمان اتوبوسرانی رخ داده است. با توجه به تغییر رویکرد و نگاه جدید، نحوه بهره‌برداری از ناوگان موجود اتوبوسرانی و حتی نوع قراردادهای بهره‌برداری در سه‌چهار سال گذشته دگرگون شده است. این تغییرات شامل شیوه محاسبه و پرداخت‌ها به رانندگان نیز می‌شود که نسبت به گذشته متفاوت گردیده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای اسلامی شهر قم گفت: از سوی دیگر، سیستم‌های نرم‌افزاری گسترده‌ای ایجاد شده است که امکان دریافت اطلاعات به‌هنگام را برای شهروندان فراهم می‌کند تا بتوانند برای سفرهای روزانه خود برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهند.

دهناد تصریح کرد: در بخش حمل‌ونقل عمومی، بخش قابل‌توجهی از منابع پیش‌بینی شده در بودجه نیز به حوزه حمل‌ونقل ریلی اختصاص یافته است. ما امسال رقمی بالغ بر 4000 میلیارد تومان برای پیشبرد پروژه‌های ریلی در بودجه سال 1404 اعتبار دیده‌ایم. نیمی از این اعتبار از طریق اوراق در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد و نیمی دیگر از منابع داخلی شهرداری تأمین می‌شود. با وجود سنگین بودن این رقم و عدم سابقه مشابه در سال‌های گذشته برای هزینه‌کرد چنین مبالغی از منابع داخلی، این مهم محقق شده است.

به گفته وی، اتفاق مبارک دیگری که امسال در حوزه قطار شهری قم رخ داد، مربوط به خط یک متروی قم است. از مسیر تقریباً 14 کیلومتری این خط، حفاری دو کیلومتر از آن به دلیل عدم تثبیت موقعیت ایستگاه اول (ایستگاه A1) باقی مانده بود. با تثبیت موقعیت این ایستگاه، حفاری همان دو کیلومتر که از حدود دو سال و نیم پیش متوقف مانده بود، آغاز شد و در همین روزهای آینده، جشن تکمیل حفاری خط یک مترو را خواهیم داشت. بخش فوقانی این مسیر تکمیل شده و بخش زیرین نیز در حال انجام است که عملاً مسیر تونلی به صورت کامل آماده خواهد شد. البته با توجه به زیرزمینی بودن پروژه‌های ریلی و مترو، ممکن است این تغییرات به خوبی دیده نشوند. به همین منظور، برنامه‌ریزی برای نصب تلویزیون‌های شهری در نقاط مختلف صورت گرفته تا عموم مردم بتوانند رویدادهای در حال وقوع در زیر سطح شهر را به صورت زنده و از نزدیک مشاهده کنند.

دهناد افزود: هفته گذشته نیز مصوبه انعقاد قرارداد خط دو مترو در شورای اسلامی شهر تصویب شد. این قرارداد با مبلغی بیش از ده هزار میلیارد تومان، برای اجرای پروژه خط دو مترو منعقد خواهد شد. خط دو از سال‌های گذشته در دستور کار بوده و طبق طرح جامع حمل‌ونقل، خطی با تقاضای مسافربری تقریباً دو برابری نسبت به خط یک محسوب می‌شود. فاز اول این خط به طول 16 کیلومتر انجام شده و با تغییر رویکردهایی که برای تسریع در بهره‌برداری از خط یک صورت گرفته، امروز ما در موقعیتی قرار داریم که قرارداد مستقیم تأمین واگن را برای شهر قم منعقد می‌کنیم. برخلاف سال‌های گذشته که زمان‌بندی‌های کلی برای بهره‌برداری اعلام می‌شد و تأمین ناوگان عمدتاً در سطح ملی انجام می‌گرفت، این بار شهرداری قم به صورت مستقل و مستقیم در حال انعقاد قرارداد برای تأمین ناوگان مورد نیاز است.

 

©‌ وبانگاه > خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا