تخفیف‌های سنگین خودروسازان چینی، بازار تایلند را به آشوب کشید

جنگ قیمت خودروسازان چینی در تایلند، با تخفیف‌های چشمگیر تا 38 درصدی، نگرانی‌ها از اشباع بازار و زیان فروشندگان را افزایش داده است.

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس داده‌های منتشرشده در ایسنا، خودروسازان چینی برای حفظ سهم بازار در تایلند، به تخفیف‌های گسترده روی آورده‌اند که این امر منجر به ایجاد چالش‌های جدی در این بازار شده است. برای مثال، شرکت بی‌وای‌دی قیمت شاسی‌بلند برقی «سیل» را تا 38 درصد کاهش داده و سایک موتورز هاچ‌بک برقی «ام‌جی 4» را با 27 درصد تخفیف به فروش می‌رساند.

این تخفیف‌ها اگرچه فروش خودرو را در ماه‌های اکتبر و نوامبر بیش از 20 درصد افزایش داده، اما نگرانی‌ها درباره عرضه بیش از حد و تاثیرات بلندمدت آن را نیز تشدید کرده است. تولیدکنندگان با این روش به دنبال اتمام موجودی و دستیابی به اهداف تولیدی خود هستند، اما این امر می‌تواند منجر به توقف خرید از سوی مشتریان شود که انتظار تخفیف‌های بیشتری دارند.

کریسدا اوتاموت، مشاور ارشد انجمن خودروهای برقی تایلند، هشدار داده است که کاهش‌های مکرر قیمت، بازار را مختل کرده و خریداران را نگران کاهش بیشتر قیمت خودروهای برقی پس از خرید می‌کند.

جاروایپورنفاترا لیسومسیری، مالک نمایشگاه‌های فروش خودروهای ام‌جی، اظهار داشت که برخی فروشندگان مدل‌های برقی را به قیمت تمام‌شده یا حتی با ضرر می‌فروشند تا حجم فروش خود را حفظ کنند. او همچنین به ارائه خدمات نامناسب در کنار تمرکز بر فروش اشاره کرد.

در شبکه‌های اجتماعی، خریداران از کاهش سریع قیمت‌ها پس از خرید ابراز نارضایتی کرده‌اند. یک کاربر اعلام کرده که خودروی او در عرض یک ماه، یک پنجم ارزش خود را از دست داده است، در حالی که دیگری مدعی شده که میزان وام معوقه خودروی یک‌ساله‌اش از هزینه خرید همان مدل نو بیشتر است.

تایلند، به عنوان بزرگترین قطب تولید خودرو در جنوب شرقی آسیا، یارانه‌های سخاوتمندانه‌ای برای خودروهای برقی ارائه می‌دهد، اما خودروسازان ملزم به تولید حداقل سه خودرو در داخل کشور به ازای هر دو خودروی وارداتی تا پایان سال هستند. دولت تایلند برنامه دیگری نیز تا سال 2027 دارد که شامل تخفیف برای مدل‌های با قیمت کمتر از دو میلیون بات و ظرفیت باتری بیشتر است، اما شرکت‌ها در صورت عدم تعهد به تولید، باید یارانه‌ها را بازپرداخت کنند.

سوراپونگ پایسیتپاتناپونگ، سخنگوی گروه صنعت خودرو در فدراسیون صنایع تایلند، اعلام کرد که تولیدکنندگان خودروهای برقی در این کشور باید در دو ماه پایانی سال جاری حدود 30 هزار دستگاه خودرو را به صورت داخلی تولید کنند.

برندهای چینی با هدف توسعه بازارهای خارجی، تمرکز ویژه‌ای بر بازار تایلند داشته‌اند و سهم قابل توجهی از بازار خودروهای برقی را به خود اختصاص داده‌اند. شرکت‌هایی مانند تویوتا و هوندا موتورز که خودروهای برقی کمی عرضه می‌کنند، از یارانه‌های مدل‌های بنزینی و هیبریدی بهره‌مند نمی‌شوند و نمی‌توانند با قیمت‌گذاری رقابتی چینی‌ها رقابت کنند.

مقامات تایلندی برخلاف چین، اقدامات محدودی برای جلوگیری از تخفیف‌های تهاجمی انجام داده‌اند و انتظار می‌رود که تولیدکنندگان خودروهای برقی با افزایش تعهدات تولید و کاهش یارانه‌ها در سال‌های آینده، همچنان با چالش‌های جدی روبرو باشند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سیاست‌های خودروهای برقی در تایلند سختگیرانه‌تر شده و خودروسازان در سال‌های آینده با سهمیه‌های تولید بالاتر و افزایش رقابت مواجه خواهند شد.

 

©‌ وبانگاه, ایسنا, بلومبرگ
دکمه بازگشت به بالا