طلسم 20 ساله جاده‌ای خراسان شمالی/ قفل محور استراتژیک ‌میامی ـ جاجرم‌ کی می‌شکند؟ +فیلم

محور میامی ـ جاجرم ـ گرمه، شاهرگ حیاتی و استراتژیک خراسان شمالی، پس از گذشت نزدیک به 20 سال از آغاز عملیات اجرایی، همچنان در پیچ‌وخم وعده‌ها، کمبود اعتبارات و تغییر پیمانکاران گرفتار مانده است.
به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بجنورد، توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای در خراسان شمالی همواره یکی از مطالبات اصلی مردم و فعالان اقتصادی بوده است. محور میامی-جاجرم-گرمه، نه تنها یک جاده معمولی، بلکه شاهرگی حیاتی است که می‌تواند جغرافیای اقتصادی استان را متحول کند. این محور که عملیات اجرایی آن از سال 1384 آغاز شده، با گذشت نزدیک به 20 سال، همچنان در پیچ‌وخم‌های اعتباری و اجرایی گرفتار بود؛ اما اکنون خبرهای خوشی از وزارت راه و شهرسازی به گوش می‌رسد که نویدبخش پایان این انتظار طولانی است.

تکمیل این کریدور، فاصله مرکز استان خراسان شمالی تا پایتخت را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد و شهرستان‌های گرمه و جاجرم را از بن‌بست جغرافیایی خارج می‌کند. اهمیت این پروژه زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم این مسیر به عنوان یک میانبر طلایی برای ترانزیت کالا از شمال شرق به مرکز کشور عمل خواهد کرد و بار ترافیکی محورهای شمالی را کاهش می‌دهد.

.

طلسم 20 ساله کی می‌شکند؟

بر اساس آخرین ارزیابی‌های فنی، این محور 115 کیلومتری اکنون در حساس‌ترین مرحله ساخت خود قرار دارد. تمرکز اصلی دولت بر روی قطعه‌ای 59 کیلومتری (حدفاصل کیلومتر 33 تا 92) است که گلوگاه اصلی پروژه محسوب می‌شود. شواهد میدانی و گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که با تزریق اعتبارات جدید و تغییر پیمانکار، کارگاه‌های این مسیر پس از سال‌ها رکود، دوباره فعال شده‌اند و صدای ماشین‌آلات راهسازی، سکوت کویر را شکسته است.

هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، در جریان بازدید میدانی از این پروژه، بر عزم جدی دولت چهاردهم برای اتمام این طرح نیمه‌تمام تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه این محور جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری در سال 1403 است، اظهار داشت: حدفاصل کیلومتر 33 تا 92، به طول 59 کیلومتر، اکنون با پیشرفت فیزیکی 68 درصد وارد مرحله تکمیل و بهره‌برداری شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: 50 کیلومتر اول به عنوان اولویت نخست با پیشرفت 80 درصدی و تکمیل 39 کیلومتر آسفالت لایه دوم، مراحل پایانی اجرا را طی می‌کند و 9 کیلومتر باقی‌مانده نیز به عنوان اولویت دوم در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد تا زنجیره این مسیر تکمیل شود.

تزریق خون تازه به رگ‌های اقتصادی استان

بازوند در ادامه به ابعاد اقتصادی این طرح اشاره کرد و گفت: توسعه این محور، علاوه بر تسهیل دسترسی شهرستان‌های مسیر و کاهش فاصله زمانی سفر، موجب افزایش ایمنی، کاهش هزینه‌های ترانزیت و ارتقای ظرفیت اقتصادی منطقه می‌شود. این مسیر نمونه‌ای بارز از توجه وزارت راه و شهرسازی به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ایجاد مسیرهای استراتژیک در کشور است.

وی با یادآوری تاریخچه طولانی پروژه تصریح کرد: عملیات اجرایی محور از سال 1384 آغاز شده و با تکمیل زیرسازی، ابنیه و 20 کیلومتر ابتدایی مسیر، اکنون بخش اصلی پروژه با تجهیز کارگاه وارد مرحله شتاب اجرایی شده است. از کیلومتر 33 تا 83، پیمانکار جدید با تکمیل ابنیه‌ها و اجرای دو لایه آسفالت، بخش عمده مسیر را آماده بهره‌برداری کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: تکمیل محور میامی–جاجرم–گرمه نه تنها تحولی در حمل‌ونقل جاده‌ای استان و شمال شرق کشور ایجاد می‌کند، بلکه شرکت ساخت و توسعه با تمرکز بر مدیریت متمرکز، نظارت دقیق و تأمین منابع مالی پایدار، اجرای پروژه را با جدیت دنبال می‌کند تا این کریدور استراتژیک هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری کامل برسد.

 

©‌ وبانگاه > خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا