رئیس پلیس راهور: 2 هزار دوربین شهری هیچ تخلفی را ثبت نمیکنند/ در تهران 50 دوربین داریم!

رئیس پلیس راهور فراجا با تأکید بر کسری شدید تجهیزات، هشدار داد: حتی در صورتی که تمامی سامانههای فعلی به طور کامل راهاندازی و تنظیم شوند، کشور با کمبود حداقل 5 هزار و 746 دستگاه دیگر نیز روبهرو خواهد بود.
وی وضعیت پایتخت را نمادی از این چالش دانست و گفت: تعداد دوربینهای فعال ثبت تخلف در تهران از حدود یک هزار و 500 دستگاه به کمتر از 50 دستگاه کاهش یافته که این روند بسیار هشداردهنده است.
حسینی در ادامه سه عامل عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه را از دلایل اصلی بروز تصادفات درونشهری برشمرد و گفت: گزارشها نشان میدهد در کلانشهرهایی مانند اصفهان، مشهد و شیراز، میانگین سرعت وسایل نقلیه اغلب از حد مجاز فراتر میرود. علاوه بر این، تهران، اصفهان و مشهد بیشترین موارد تخلفات خطرناکی مانند حرکت خلاف جهت و عبور از محلهای ممنوع را به خود اختصاص دادهاند.
وی حل مؤثر این مشکلات را در گرو مدیریت سرعت از طریق توسعه و نصب سامانههای هوشمند ثبت تخلف دانست و اضافه کرد: در تصادفات مرتبط با عابران پیاده، شهرهای اردبیل، اهواز، کرج، کرمانشاه، خرمآباد، یاسوج، ایلام و گرگان سهمی بالاتر از میانگین کشوری دارند. در تصادفات منجر به واژگونی نیز جزیره کیش، سمنان، بیرجند و بندرعباس و در سوانح موتورسیکلت، مشهد، سنندج، قم و گرگان در صدر قرار دارند.
رئیس پلیس راهور بر نقش محوری و تربیتی شهرها در نهادینه کردن فرهنگ صحیح ترافیک تأکید کرد و هشدار داد: اگر نظم و مقررات در ترافیک شهری به درستی اجرا نشود، رانندگان با همان بیقاعدگی به جادهها میروند و این مسئله عامل اصلی شدت بالای تلفات در محورهای برونشهری است.
وی با اشاره به آمار تلفات جادهای یادآور شد: با وجودی که تنها 30 درصد از کل تصادفات در جادهها رخ میدهد، سهم جانباختگان و مجروحان این محورها به 70 درصد میرسد.
حسینی از انعقاد تفاهمنامه ماده 23 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی توسط برخی شهرداریها قدردانی کرد و از تمامی شهرداران خواست تا برای عقد این تفاهمنامه اقدام فوری به عمل آورند. این تفاهمنامه امکان خرید مستقیم تجهیزات مورد نیاز مانند دوربینهای ثبت سرعت را از محل منابع مالی شهرداریها فراهم میکند.