پاسخ دانشگاه آزاد به اتهام مدرک‌فروشی/ این همه مدیر و نیروی کارآمد از کجا آمده‌اند؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: برخی معتقد هستند که در دانشگاه آزاد اسلامی «مدرک‌گرایی» بر «مهارت‌آموزی» غلبه کرده اما این یک برداشت نادرست و بی‌پایه است.
حسین کلانتری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از کرج گفت: برخی معتقد هستند که در دانشگاه آزاد اسلامی «مدرک‌گرایی» بر «مهارت‌آموزی» غلبه کرده اما این یک برداشت نادرست و بی‌پایه است. به‌عنوان کسی که سال‌ها تحصیل و تجربه دانشگاهی در دانشگاه‌های برجسته‌ای مانند شهید بهشتی، تهران، هنر و جهاد دانشگاهی داشته‌ام، می‌توانم با اطمینان بگویم که دانشگاه آزاد اسلامی یکی از قوی‌ترین دانشگاه‌های کشور از نظر آموزش، پژوهش و تربیت نیروی انسانی توانمند است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسئولان و مدیران موفق کشوری، تحصیل‌کردگان دانشگاه آزاد اسلامی هستند که این گواهی روشن بر کارکرد اثرگذار دانشگاه است، عنوان کرد: ما به‌خوبی می‌دانیم که آموزش زمانی اثربخش است که با مهارت‌آموزی و توانمندسازی عملی همراه باشد. بر همین اساس، در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز مجموعه‌ای از اقدامات عملی و هدفمند در دستور کار قرار گرفته که از جمله این اقدامات می‌توان به بازطراحی برنامه‌های آموزشی با رویکرد مهارت‌محوری و پروژه‌محور اشاره کرد.

کلانتری با اشاره به اینکه هدف از این اقدام این است که دانشجویان از همان دوران تحصیل، با مسائل واقعی مواجه شوند و از طریق حل آن‌ها، یادگیری عمیق‌تری را تجربه کنند، اذعان کرد: در کنار این موضوع، گسترش همکاری با صنعت و جامعه از طریق تعریف پروژه‌های مشترک، دوره‌های کارآموزی و راه‌اندازی مراکز نوآوری دنبال شده تا دانشجویان بتوانند تجربه عملی و ملموس از فضای واقعی کار به دست آورند. توسعه زیرساخت‌های پژوهشی و آزمایشگاهی نیز به‌منظور انجام فعالیت‌های کاربردی و تحقیقاتی در اولویت قرار گرفته است.

وی فراهم‌سازی بستر لازم برای یادگیری عملی و پژوهش مسئله‌محور را هدف این اقدام دانست و مطرح کرد: در این مسیر، اساتید نیز به سمت آموزش مسئله‌محور و کاربردی تشویق شده‌اند تا تمرکز آموزش صرفاً بر آزمون و مدرک نباشد، بلکه بر توان حل مسئله و کاربرد دانش تأکید شود. از سوی دیگر، دوره‌ها و کارگاه‌های مهارت‌افزا در کنار سرفصل‌های رسمی دانشگاهی راه‌اندازی و تقویت شده است؛ این دوره‌ها شامل مهارت‌های نرم مانند مهارت‌های ارتباطی، کار تیمی، کارآفرینی و حل مسئله و مهارت‌های تخصصی متناسب با هر رشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه این کار به‌گونه‌ای انجام می‌شود که دانشجو علاوه بر گذراندن واحدهای درسی، موفق به دریافت گواهی مهارت نیز شود، عنوان کرد: در ادامه این رویکرد، شاخص‌های ارزیابی جدیدی برای گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها تعریف شده که بر «اشتغال‌پذیری و کیفیت مهارت فارغ‌التحصیلان» تمرکز دارد. بر این اساس، سنجش عملکرد واحدها تنها مبتنی بر تعداد دانشجو یا مقالات علمی نیست.

کلانتری افزود: بلکه وضعیت حضور دانش‌آموختگان در بازار کار و نقش‌آفرینی آن‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش خصوصی و دستگاه‌های حاکمیتی نیز موردتوجه قرار می‌گیرد. در نهایت، توسعه زیست‌بوم نوآوری، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در واحدهای دانشگاه آزاد استان البرز به‌صورت جدی دنبال شده تا دانشجو بتواند ایده خود را از کلاس درس به مرحله نمونه‌سازی، ثبت، تجاری‌سازی و ایجاد کسب‌وکار برساند و به‌طور عملی تجربه کند که دانشگاه صرفاً محل اخذ مدرک نیست، بلکه سکویی برای ورود مؤثر به دنیای کار و کارآفرینی است.

وی بیان کرد: رویکرد ما این است که دانشگاه آزاد اسلامی البرز، علاوه بر آموزش نظری، مهارت، تجربه عملی و نوآوری را محور تربیت دانشجویان قرار دهد تا فارغ‌التحصیلان آماده ورود مؤثر به جامعه و بازار کار باشند. در مجموع، دانشگاه آزاد اسلامی نه‌تنها مدرک‌محور نیست، بلکه محیطی است که دانش، مهارت، تجربه و توانمندی عملی را به‌صورت هم‌زمان پرورش می‌دهد و این موضوع، با موفقیت فارغ‌التحصیلان در عرصه‌های مدیریتی، علمی و اجتماعی کشور کاملاً قابل‌مشاهده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز اظهار کرد: به بیان روشن، در الگوی موردنظر ما «مدرک» هدف آموزش نیست، بلکه «نمادی» است از یک فرآیند جدی آموزش، مهارت‌آموزی، تجربه‌ورزی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی که اگر این فرآیند به‌درستی طی شود، خودبه‌خود تصویر مدرک‌گرایی از ذهن جامعه اصلاح خواهد شد و دانشگاه آزاد اسلامی بیش از پیش به‌عنوان دانشگاهی مهارت‌محور و مسئله‌گرا شناخته می‌شود. اگر بخواهیم یک تغییر اساسی در نظام دانشگاهی کشور ایجاد کنیم، تمرکز بر «پیوند واقعی آموزش با نیازهای جامعه و صنعت» خواهد بود.

کلانتری عنوان کرد: در بسیاری از رشته‌ها و دانشگاه‌ها، فاصله میان آموزش نظری و مهارت‌های عملی هنوز زیاد است که این موضوع موجب می‌شود دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی با مشکلات ورود به بازار کار و کمبود مهارت‌های کاربردی مواجه شوند. تغییر مدنظر ما شامل سه محور می‌شود که از جمله آن‌ها بازطراحی برنامه‌های آموزشی بر اساس مهارت‌های موردنیاز بازار کار و نوآوری‌های علمی و تقویت پژوهش کاربردی و همکاری با صنعت و بخش‌های دولتی و خصوصی به‌گونه‌ای که دانشجویان حین تحصیل در پروژه‌های واقعی مشارکت کنند است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه ترویج تفکر کارآفرینی و نوآوری در تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی، تا دانشگاه‌ها نه‌تنها محل یادگیری، بلکه مراکز تولید دانش، فناوری و فرصت‌های اقتصادی باشند، مطرح کرد: با این تغییر، دانشگاه‌های کشور به‌جای اینکه صرفاً محل انتقال دانش نظری باشند، نقشی فعال در توسعه علمی، اقتصادی و اجتماعی کشور ایفا خواهند کرد و فارغ‌التحصیلان با مهارت و اعتمادبه‌نفس وارد جامعه خواهند شد.

 

©‌ وبانگاه > خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا