۸۰ درصد فرودگاههای ایران با کمبود مسافر روبرو هستند

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس دادههای منتشرشده در ایسنا، محمد امیرانی در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک با اشاره به دو ماموریت اصلی شرکت فرودگاهها اظهار داشت: هدایت و کنترل پروازها در سراسر کشور بر عهده این شرکت است. همچنین، ۵۶ فرودگاه مالکیتی وجود دارد که ارائه خدمات به ایرلاینها و مردم در این فرودگاهها از دیگر وظایف شرکت فرودگاهها به شمار میرود.
وی افزود: در سال گذشته، حدود ۱۵.۸ همت درآمد داشتیم که ۷۳ درصد آن از طریق راههای هوایی و پروازهای عبوری و ۲۷ تا ۳۰ درصد از طریق ارائه خدمات در فرودگاهها به دست آمد.
امیرانی تصریح کرد: یکی از وظایفی که از سوی مقام عالی وزارت به شرکت فرودگاهها محول شده، حرکت به سمت اقتصادی کردن فرودگاهها است. در سال ۱۴۰۳ از ۵۶ فرودگاه، ۵۵ فرودگاه زیانده و تنها یک فرودگاه سودده بود. برنامهریزیهایی انجام شده تا سایر فرودگاهها نیز به بخش سودده اضافه شوند.
وی بیان کرد: اقتصادی کردن فرودگاههایی که زیر یک میلیون مسافر در سال دارند، دشوار است، اما فرودگاههایی که بیش از این تعداد مسافر دارند، به راحتی میتوانند اقتصادی شوند. در حال حاضر ۸۰ درصد فرودگاههای کشور زیر یک میلیون مسافر دارند و نیازمند کمک از سایر بخشهای صنعتی هستند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با اشاره به امکان واگذاری برخی فرودگاهها به بخش خصوصی بر اساس آییننامهها، اظهار کرد: تلاش میشود فرودگاههایی که این قابلیت را دارند، شناسایی شوند و واگذاری مدیریت و بهرهبرداری از یک یا دو فرودگاه آغاز شود.
وی همچنین از تهیه تجهیزات مختلف از جمله ابزارآلات دقیق فرود با وجود تحریمها خبر داد و گفت: امسال شاهد نصب اولین رادار بومی در اهواز و نصب رادار در شیراز بودیم. یکی از باندهای فرودگاه مشهد به زودی تجهیز خواهد شد. تهیه تجهیزات دیگر مانند سوئیچینگ و مخابراتی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
امیرانی به اهمیت نگهداشت نیروی انسانی متخصص در صنعت هوانوردی اشاره کرد و افزود: تلاش شده با استفاده از منابع داخلی شرکت، در این زمینه اقدام شود. شرکت فرودگاهها دارای قانون خاص میشود و از ابتدای سال آینده بر اساس آییننامه هیات وزیران، پرداخت حقوق و دستمزد را خواهد داشت. این موضوع برای کسانی است که دارای مهارت و توانمندی خاصی هستند.