چین مجوز آزمایش خودروهای برقی خودران سطح ۳ را صادر کرد

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس دادههای منتشرشده در ایسنا، شبکه تلویزیونی دولتی سیسیتیوی روز دوشنبه به نقل از وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اعلام کرد که دو مدل تایید شده برای سناریوهای ترافیک سنگین شهری و رانندگی در بزرگراه، عملیات آزمایشی جادهای را در مناطق مشخص شده پکن و کلانشهر چونگکینگ در جنوب غربی چین آغاز خواهند کرد.
این اقدام نشان میدهد که رانندگی خودران سطح ۳ در چین، از مرحله آزمایش فراتر رفته و وارد مرحله اولیه استقرار تنظیم شده در دنیای واقعی شده است. این دو مدل تایید شده توسط خودروسازان مستقر در شمال و جنوب چین توسعه یافتهاند.
یکی از این مدلها، یک سدان برقی باتریدار است که توسط یک خودروساز مستقر در چونگکینگ توسعه یافته و قادر به رانندگی خودران سطح ۳ با حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت در یک خط در بزرگراهها و جادههای شهری در شرایط ترافیکی سنگین است. استفاده از این خودرو در حال حاضر فقط در جادههای تعیین شده در چونگکینگ مجاز است.
مدل دیگر که توسط یک خودروساز مستقر در پکن تولید شده است، از رانندگی خودکار سطح ۳ با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت در بزرگراهها و جادههای سریعالسیر شهری، در یک خط واحد، پشتیبانی میکند و فعالیت آن به بخشهای تایید شدهای از جادههای پکن محدود شده است.
وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اعلام کرد که در مرحله بعدی، شاهد استفاده آزمایشی جادهای از این وسایل نقلیه توسط نهادهای عملیاتی تعیین شده در پکن و چونگکینگ در مناطق تایید شده خواهیم بود. مقامات مربوطه، نظارت بر عملکرد خودرو و اقدامات ایمنی را به شکل لحظهای تقویت خواهند کرد و در عین حال، به بهبود چارچوب دسترسی به بازار، استانداردها و سیستم نظارتی برای وسایل نقلیه هوشمند و متصل ادامه خواهند داد تا توسعه با کیفیت بالای صنعت خودروهای هوشمند انرژی جدید چین را ارتقا دهند.
رانندگی خودکار از سطح صفر تا سطح ۵ طبقه بندی میشود و هرچه سطح بالاتر باشد، فناوری پیشرفتهتر و هوشمندتر است. وسایل نقلیه با رانندگی خودکار سطح ۴ میتوانند در بیشتر شرایط بدون راننده پشتیبان انسانی، خود را برانند.
سطح ۳ یا رانندگی خودکار بدون دخالت دست و بدون نگاه کردن راننده انسانی، نقطهای است که جهش بزرگ به سمت خودران بودن اتفاق میافتد. طبق استاندارد بینالمللی، رانندگی خودکار سطح ۳ به عنوان «اتوماسیون رانندگی مشروط»، به وسیله نقلیه اجازه میدهد تا تحت شرایط خاص و بدون دخالت انسان، خود را هدایت کند، در حالی که همچنان راننده باید در صورت لزوم آماده باشد تا کنترل را به دست بگیرد.
بر اساس گزارش گلوبال تایمز، رانندگی خودکار به یک حوزه کلیدی در تلاش چین برای ادغام فناوریهای دیجیتال با اقتصاد واقعی تبدیل شده است. با گسترش پروژههای آزمایشی، شهرهایی مانند پکن، شانگهای و شنژن در حال پیشبرد برنامههای کاربردی چند سناریویی، از خدمات درخواست خودرو و لجستیک گرفته تا حمل و نقل عمومی و نظافت خیابانها هستند.