پایان نگرانی‌ها برای متقاضیان کارت ملی/ دریافت خدمات با «کد رهگیری»

مدیرکل ثبت احوال زنجان، اعلام کرد: با وجود عقب‌افتادگی 60 هزار کارت فیزیکی، شهروندان با در دست داشتن «کد رهگیری» می‌توانند بلافاصله تمامی خدمات بیومتریک و هویتی خود را دریافت کنند و منتظر نسخه نهایی نمانند.
به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از زنجان،کارت هوشمند ملی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای دولت الکترونیک، به منظور یکپارچه‌سازی و تسهیل دسترسی شهروندان به خدمات دولتی و خصوصی طراحی شده است. این کارت‌ها فراتر از یک کارت شناسایی ساده عمل می‌کنند؛ آن‌ها حاوی اطلاعات هویتی، جمعیتی و بیومتریک فرد هستند که این امر امنیت تراکنش‌ها و خدمات قابل ارائه را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد. هدف اصلی استفاده از کارت هوشمند ملی، کاهش مراجعات حضوری به سازمان‌ها، جلوگیری از جعل هویت، و تسریع در فرآیندهای اداری نظیر امور بانکی، انتخاباتی، بیمه‌ای و دریافت یارانه‌ها است.

با وجود مزایای فراوان، توسعه و استقرار کامل زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری حداکثری از قابلیت‌های این کارت‌ها نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و همچنین اطلاع‌رسانی دقیق به عموم جامعه است. در فازهای تکمیلی، قابلیت‌هایی نظیر امضای الکترونیکی و استفاده به عنوان کیف پول دیجیتال بر بستر این کارت‌ها تعریف شده تا بتواند به تدریج جایگزین بسیاری از مدارک فیزیکی و هویتی دیگر شود و بستر لازم برای یک تحول دیجیتال گسترده در سطح ملی فراهم گردد.

مهدی ژاله چیان، مدیر کل ثبت احوال استان زنجان، در تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح کارت هوشمند ملی در استان به خبرنگار تسنیم، گفت: در بحث هوشمندسازی با یک عقب‌افتادگی جزئی مواجه هستیم، اما آمار کارت‌های فیزیکی توزیع‌شده نشان‌دهنده گستردگی استفاده از این زیرساخت است.

وی با اشاره به آمار موجود، تصریح کرد: در حال حاضر تقریباً 860 هزار کارت هوشمند فیزیکی در دست مردم استان زنجان قرار دارد. میزان عقب‌افتادگی ما در کل شامل کارت‌های اولیه، المثنی و تعویضی، حدود 60 هزار کارت است که به دلایل مختلف فرآیند صدور آن‌ها ممکن است چند ماهی به طول انجامد، اما صدور آن‌ها به مرور در حال انجام است.

کد رهگیری، راهکار جایگزین فوری

مدیر کل ثبت احوال استان زنجان در ادامه به راهکار عملی برای رفع دغدغه شهروندانی که کارت فیزیکی خود را هنوز دریافت نکرده‌اند، اشاره کرد و گفت: اقدامات بسیار خوبی انجام شده است؛ به عزیزان در هنگام درخواست کارت هوشمند، یک رسید یا کد رهگیری داده می‌شود. با اتکا به همین کد، فرد می‌تواند بلافاصله پس از درخواست، تمام خدمات بیومتریک و هویتی خود را در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی دریافت کند. اطلاعات چهره، امضای الکترونیک و اثر انگشت وی بلافاصله قابل استعلام است؛ لذا عملاً نداشتن کارت فیزیکی مانعی برای خدمت‌گیری نیست و مردم نباید نگرانی در این خصوص داشته باشند.

وی همچنین به آمار کارت‌های آماده تحویل اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود 4794 کارت در دفاتر پیشخوان و ادارات ما آماده تحویل هستند، اما متقاضیان به دلیل حل مشکل خود از طریق کد رهگیری، برای دریافت نسخه فیزیکی مراجعه نکرده‌اند. با این وجود، سازمان ثبت احوال تمام تلاش خود را می‌کند تا کارت چاپ و به دست همه متقاضیان برساند.

تغییر عکس و اولویت‌بندی صدور

ژاله چیان در خصوص حساسیت شهروندان به کیفیت تصویر ثبت‌شده توضیح داد: ما به این حساسیت توجه داریم؛ به ویژه در مورد بانوان. همکاران ما تلاش می‌کنند تا چندین بار عکسبرداری انجام شود و در صورت رضایت متقاضی، همان عکس برای چاپ نهایی کارت انتخاب گردد. همچنین، اگر شهروندی نیاز فوری به دریافت کارت فیزیکی خود داشته باشد، فارغ از نوبت‌دهی عادی می‌تواند با مراجعه حضوری و اعلام نیاز، وضعیت خود را از طریق نامه به سازمان مرکزی ارجاع داده و صدور کارت فیزیکی وی را در اولویت قرار دهیم.

 

©‌ وبانگاه > خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا