اعتکاف باید به خودسازی و تربیت جوانان منجر شود

وی با اشاره به جایگاه والای اعتکاف عنوان کرد: بزرگان دینی از اعتکاف بهعنوان «امالعبادات» یاد کردهاند و وظیفه ما این است که بستر مناسب این عبادت بزرگ را در مساجد برای معتکفان فراهم کنیم تا این فرصت معنوی به بهترین شکل ممکن اثرگذار باشد.
مدیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان کردستان، استقبال گسترده دانشآموزان و نوجوانان از اعتکاف در سالهای اخیر را نشانهای امیدبخش توصیف کرد و افزود: این حضور پرشور، مسئولیت متولیان فرهنگی را سنگینتر میکند و ایجاب میکند برنامهریزی دقیقی در سه حوزه مدیریتی، اجرایی و محتوایی صورت گیرد تا اعتکاف به فرصتی واقعی برای تربیت نسل جوان تبدیل شود.
وی با تأکید بر پرهیز از افراط و تفریط در برنامههای اعتکاف خاطرنشان کرد: دانشآموزانی که آشنایی عمیقی با برنامههای عبادی ندارند، نباید تحت فشار برنامههای سنگین قرار گیرند. هدف اصلی، تثبیت روحیه معنوی در جوانان است؛ بهگونهای که پس از پایان اعتکاف نیز این گرایش با شدت کمتر اما بهصورت مستمر ادامه یابد.
خواجهلو در ادامه، چهار محور اساسی برای غنابخشی محتوای اعتکاف را برشمرد و گفت: انس با خدا از طریق خلوت معنوی، تهجد شبانه و عبادتهای جمعی، انس با قرآن با برگزاری محافل قرآنی یا ختم صلوات متناسب با شرایط دانشآموزان، انس با شهدا با انتخاب یک شهید بهعنوان الگوی معنوی و انس با مسجد بهمنظور ایجاد پیوندی پایدار میان نوجوانان و خانههای خدا، باید محور برنامههای اعتکاف قرار گیرد.
وی تأکید کرد: اعتکاف دانشآموزی فرصتی استثنایی است و چهبسا برخی نوجوانان پس از این تجربه، ارتباط مستمر با مسجد نداشته باشند؛ ازاینرو باید از این فرصت محدود، نهایت بهره را برای تعمیق ارتباط آنان با معنویت و مسجد برد.
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان کردستان یادآور شد: برگزاری اعتکافی با کیفیت و محتوای غنی، بهویژه در بخش دانشآموزی، نیازمند همافزایی همه دستگاهها و نهادهای فرهنگی است و امیدواریم با این همکاریها، اعتکاف امسال علاوه بر تقویت عبادت، زمینهساز تربیت نسلی مؤمن، مسئولیتپذیر و پیوندخورده با قرآن، شهدا و مسجد باشد.