آزمایش روبوتاکسی بدون راننده تسلا در آستین با تایید ایلان ماسک

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس دادههای منتشرشده در ایسنا، پس از انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعی X که یک خودروی تسلا مدل Y بدون سرنشین را در حال تردد در خیابانهای آستین نشان میداد، ایلان ماسک این خبر را تأیید کرد.
ماسک در پاسخ به این ویدئوی پربازدید نوشت: «آزمایش بدون سرنشین در خودرو در حال انجام است.»
به گفته بیزینس اینسایدر، این آزمایش در حال حاضر صرفاً برای اهداف آزمایشی صورت میگیرد و هنوز برای مشتریان در دسترس نیست.
تسلا از زمان راهاندازی سرویس روبوتاکسی خود در آستین در ماه ژوئن، تاکنون بدون راننده و ناظر انسانی، اقدام به آزمایش خودروهای خودران خود نکرده بود.
این آزمایش، پیشرفتی چشمگیر برای آینده فناوری خودران تسلا به شمار میرود.
آشوک الوسوامی، رئیس بخش هوش مصنوعی تسلا نیز از طریق حساب کاربری X خود، آغاز این مرحله جدید را اعلام کرد.
روبوتاکسی بدون راننده: مزایا و چالشها
ناظر ایمنی انسانی مسئول نظارت بر سیستم خودروی خودران و مداخله در مواقع ضروری است.
با این حال، گزارشهای پیشین حاکی از آن بود که روبوتاکسی تسلا در برخی موارد غیرقابل اعتماد عمل کرده و نیاز به مداخله ناظر ایمنی داشته است.
همچنین، دادههای تصادفات نشان میدهد که روبوتاکسیهای تسلا در آستین، حتی با وجود ناظر ایمنی انسانی، در تصادفات با نرخ بالاتری نسبت به رقبایی مانند ویمو درگیر بودهاند.
اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا نیز گزارش داده که روبوتاکسیهای تسلا از ماه سپتامبر در چهار تصادف دخیل بودهاند.
رقابت در عرصه تاکسیهای خودران
به گفته اتان مککنا، ردیاب روبوتاکسی مستقر در آستین، ناوگان فعال تسلا در این شهر در حال حاضر دارای 31 وسیله نقلیه است.
این در حالی است که ایلان ماسک پیشتر وعده داده بود که تسلا قصد دارد ناوگان روبوتاکسی خود را در آستین تا پایان سال به 500 خودرو افزایش دهد.
صنعت روبوتاکسی پس از شکستهای گذشته، با هدایت بازیگرانی مانند تسلا، ویمو و زوکس، در حال بازگشت به دوران اوج خود است.
خدمات تسلا در حال حاضر در آستین و منطقه خلیج سانفرانسیسکو فعالیت میکند. در این میان، ویمو با عبور از مرز 450 هزار سفر هفتگی، پیشتازی خود را در این عرصه به نمایش گذاشته است.
انتظار میرود تسلا عملیات روبوتاکسی خود را در 5 شهر بزرگ آمریکا در سال 2026 آغاز کند.