ایمن‌سازی 5 هزار کیلومتر راه در استان مرکزی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت:امسال بیش از 5 هزار کیلومتر خط‌کشی در محورهای مواصلاتی انجام شد. همچنین 45 کیلومتر نیوجرسی در نقاط حساس نصب گردید و با مشارکت خیرین، 18 میلیارد تومان برای اجرای روشنایی در ورودی روستاها تأمین شد.
به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، روح‌الله محسن‌زاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به با اشاره به استمرار فعالیت‌های عمرانی در شرایط دشوار، گفت: در جریان جنگ تحمیلی 12 روزه، هیچ‌یک از پروژه‌های راهداری متوقف نشد و با همت و تلاش شبانه‌روزی همکاران، رکورد پخش بیش از یک میلیون تن آسفالت در جاده‌های استان به ثبت رسید. این دستاورد نتیجه هم‌افزایی، اراده جمعی و تلاش بی‌وقفه مجموعه مدیریت و کارکنان است که رضایتمندی مردم از وضعیت راه‌های استان را افزایش داده است.

وی افزود: فعالیت‌های راهداری بسیار سخت و فشرده است، پس از پایان سفرهای نوروزی، بلافاصله برنامه‌ریزی برای مراسم ارتحال، اربعین، سفرهای تابستانی و طرح زمستانی آغاز می‌شود و در کنار آن پروژه‌های روکش، نگهداری و نصب علائم ادامه دارد. در همه این مراحل، تنها پشتوانه ما توکل به خداوند متعال است.

محسن‌زاده با اشاره به جایگاه تاریخی رانندگان در کشور تصریح کرد: پس از لبیک تاریخی رانندگان به ندای حضرت امام خمینی(ره) در سال 1362 برای تخلیه بنادر، روز 26 آذر به عنوان روز حمل‌ونقل در تقویم ثبت شد و هفته پیشرو نیز به عنوان هفته حمل‌ونقل و راهداری گرامی داشته می‌شود. امسال نیز رانندگان استان، علی‌رغم وجود مطالبات صنفی، پای کار آمدند و هیچ خللی در جابه‌جایی بار و مسافر ایجاد نشد. این ایثار و همراهی شایسته تقدیر است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی ادامه داد: بخشی از مطالبات رانندگان در سطح ملی مطرح است که با پیگیری نمایندگان مجلس و مسئولان سازمان راهداری در حال رسیدگی است و بخشی دیگر نیز در توان استان قرار دارد که در حال انجام است. نکته مهم آن است که بیش از 90 درصد رانندگان خواستار بهبود وضعیت جاده‌ها بودند و این مطالبه به‌حق با حمایت مسئولان کشوری و استانی به دغدغه‌ای ملی تبدیل شد.

وی با اشاره به موقعیت ویژه استان مرکزی در کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب کشور گفت: استان مرکزی سومین استان پر تردد کشور است و همین امر ضرورت توجه ویژه به زیرساخت‌های جاده‌ای را دوچندان می‌کند. در همین راستا، 52 اکیپ راهداری در محورهای شریانی و بین‌استانی از جمله اراک ـ سلفچگان، دلیجان ـ اصفهان، آزادراه ساوه و خمین ـ الیگودرز فعال شدند و استان موفق شد رتبه نخست کشوری را در اجرای روکش و پخش آسفالت کسب کند. ثبت رکورد پخش بیش از یک میلیون تن آسفالت در استان، نتیجه همدلی و تلاش جمعی همه دستگاه‌ها و کارکنان است و این مسیر با اتکا به خداوند و همراهی مردم ادامه خواهد یافت.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی، با اشاره به همدلی و همکاری مدیران استانی، پلیس راه و کارکنان راهداری اظهار کرد: این هم‌افزایی موجب شد سطح خدمات جاده‌ای استان ارتقا یابد و حتی مسافران بین‌استانی نیز رضایت خود را از طریق سامانه 141 اعلام کنند. این دستاوردها نتیجه تلاش شبانه‌روزی مجموعه راهداری است و خداوند را شاکریم که توانستیم گام‌های مؤثری برداریم.

وی افزود: یکی از اقدامات شاخص امسال ثبت رکورد پخش بیش از یک میلیون تن آسفالت در محورهای استان بود که مسیرهای ایمن و روان‌تری برای مسافران فراهم کرد. در کنار این پروژه‌ها، توجه به روستاها نیز فراموش نشد؛ 50 کیلومتر راه روستایی احداث و حدود 180 کیلومتر از راه‌های روستایی و فرعی روکش شد. حتی در دورترین نقاط استان، مانند مسیر روستایی با فاصله سه‌ونیم ساعت از مرکز استان، 18 کیلومتر روکش راه اجرا شد که رضایت مردم را به همراه داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی ادامه داد: در حوزه هوشمندسازی جاده‌ها نیز اقدامات مهمی صورت گرفت. پیش‌تر 34 دوربین نظارت تصویری فعال بود که با نصب 15 دوربین جدید و اجرای پروژه نصب 30 دوربین دیگر، تعداد دوربین‌ها به 79 خواهد رسید؛ یعنی تقریباً دو برابر ظرفیت گذشته. این تحول نقش مهمی در ارتقای ایمنی جاده‌ها دارد.

محسن‌زاده با اشاره به توسعه سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور عنوان کرد: تعداد این دوربین‌ها از 86 به 130 دستگاه افزایش خواهد یافت که بالاتر از نرم کشوری است. همچنین چهار سامانه توزین در حال حرکت نصب شده و تعداد سامانه‌های ترددشمار به 84 رسیده است. علاوه بر این، 282 دستگاه ردیاب GPS برای پایش ناوگان فعال شده که اقدامی شاخص و قابل توجه در مدیریت حمل‌ونقل جاده‌ای محسوب می‌شود با این اقدامات از نرم کشوری عبور کردیم.

اولویت رفع پنج تقاطع حادثه‌خیز در استان مرکزی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به اقدامات شاخص در راستای رفع نقاط حادثه‌خیز اظهار کرد: سال گذشته با همکاری پلیس راه، 37 نقاط حادثه‌خیز شناسایی و رفع شد، همچنین رفع 5 تقاطع حادثه‌خیز استان که جزو مطالبات مردمی بود در اولویت قرار گرفت، مطالبه چندین ساله مردم در گردنه سیبک نخستین پروژه‌ای بود که به ما سپرده شد. با وجود محدودیت‌های مالی، این پروژه نیمه‌تمام را تکمیل کردیم و پیش از آغاز زمستان زیر بار ترافیک بردیم. همچنین در خانه‌میران، با وجود کمبود اعتبار، زیرگذر احداث شد تا مردم طعم بهره‌برداری از باند دوم را بچشند. این پروژه در مدت سه تا چهار ماه با تلاش شبانه‌روزی همکاران به ثمر رسید.

وی افزود: تقاطع زیرگذر راهجرد در ورودی شرقی استان نیز از دیگر مطالبات مردمی بود که اکنون با پیشرفت 90 درصدی در حال تکمیل است و تا پایان سال زیر بار ترافیک خواهد رفت. پروژه زیرگذر محمدآباد محلات نیز که نقطه حادثه‌خیز بین شهرستان‌های خمین، محلات و دلیجان محسوب می‌شود، طبق تعهد ما پیش از پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

محسن‌زاده ادامه داد: زیرگذر ایجان در مسیر خنداب پس از رفع معارضات فعال شده و به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین تقاطع ورودی سد الغدیر در شهرستان ساوه تعیین تکلیف شده و طبق برنامه در نیمه نخست سال آینده افتتاح خواهد شد. پروژه محور گلدشت ـ آشیانه نیز با هدف کاهش فاصله شهرستان محلات تا اراک و روان‌سازی ترافیک در دستور کار قرار گرفت. تاکنون 6 کیلومتر از این مسیر آماده بهره‌برداری شده و 6 کیلومتر دیگر نیز با انتخاب پیمانکار جدید در حال اجراست. این پروژه می‌تواند نقش مهمی در بهبود تردد و توسعه منطقه ایفا کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به اقدامات ایمن‌سازی پروژه‌های جاده‌ای در استان گفت: امسال بیش از 5 هزار کیلومتر خط‌کشی در محورهای مواصلاتی انجام شد. همچنین 45 کیلومتر نیوجرسی در نقاط حساس نصب گردید و با مشارکت خیرین، 18 میلیارد تومان برای اجرای روشنایی در ورودی روستاها تأمین شد. در حوزه روشنایی، 25 کیلومتر از محورهای استان ایمن‌سازی شد که شامل 10 کیلومتر در گردنه کیان، 5.5 کیلومتر در محور سیبک، مسیر نظم‌آباد و تکمیل روشنایی محور سلفچگان بود. این اقدامات با وجود محدودیت‌های اعتباری و هزینه‌های سنگین، با استفاده از ظرفیت‌های ملی و همراهی خیرین محقق شد.

جابه‌جایی 15 میلیون تن کالا و 900هزار مسافر

وی ادامه داد: در بخش حمل‌ونقل نیز رانندگان استان نقش برجسته‌ای ایفا کردند. از ابتدای سال تاکنون بیش از 15 میلیون تن کالا و 900 هزار نفر مسافر جابه‌جا شد. این در حالی است که رانندگان علی‌رغم داشتن مطالبات صنفی، با روحیه بسیجی پای کار آمدند و حتی در شرایط دشوار و تهدیدات امنیتی، وظایف خود را به‌خوبی انجام دادند. تنها در بخش بنادر، 60 هزار کامیون اعزام شد که نشان‌دهنده همگرایی و تلاش جمعی در سطح استان است.

محسن‌زاده با اشاره به آغاز به‌کار سامانه‌های جدید راهداری در استان گفت: خوشبختانه امروز بیش از 90 درصد محورهای استان از این سامانه‌ها بهره‌مند شده‌اند. در جریان بارندگی اخیر، محورهای ازنا، الیگودرز، زالیان و خندان تحت پوشش قرار گرفتند، برای مدیریت بهتر شرایط، استان به چهار منطقه تقسیم شد و هر یک از معاونان اداره کل به‌عنوان مدیر منطقه مسئولیت یافتند. به‌عنوان نمونه، محورهای ساوه، زرندیه، غرق‌آباد و آزادراه تحت مدیریت معاون فنی قرار گرفتند تا هماهنگی کامل میان شهرستان‌های معین و مناطق اصلی برقرار شود.

25 راهدارخانه و 250 ماشین‌آلات راهداری در طرح زمستانه فعال شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی ادامه داد: در همین سامانه و در جریان بارش اخیر، حدود 150 تن شن و نمک مصرف شد و بیش از 4 هزار کیلومتر برف‌روبی انجام گرفت که خوشبختانه هیچ مشکلی در تردد مردم ایجاد نشد. در حال حاضر 35 راهدارخانه فعال هستند و تعداد آن‌ها به 60 خواهد رسید. همچنین 250 دستگاه ماشین‌آلات راهداری در محورهای استان مستقر و آماده خدمت‌رسانی هستند. شرایط لازم برای حضور پلیس در راهدارخانه‌ها فراهم شده و حتی در صورت بروز مشکلات احتمالی برای مسافران، علاوه بر خدمات هلال‌احمر، راهدارخانه‌ها آماده میزبانی و ارائه خدمات به مردم خواهند بود. این اقدامات نشان‌دهنده همدلی و تلاش جمعی برای ارتقای ایمنی و رفاه مسافران است.

وی در توضیح تقسیم وظایف میان دستگاه‌های مرتبط گفت: پروژه‌های ساخت راه‌های اصلی، بزرگراهی و آزادراهی در حوزه مسئولیت اداره‌کل راه و شهرسازی قرار دارد. در مقابل، ساخت راه‌های فرعی و روستایی و همچنین نگهداری تمامی راه‌های موجود بر عهده اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است. پروژه‌هایی نظیر باند دوم محور خمین ـ الیگودرز، کنارگذر شمالی اراک، کمربندی خمین، محورهای فراهان و آشتیان، پل دوراهی خنداب، پل خیرآباد و باند دوم محور قدیم ساوه ـ همدان از جمله طرح‌های مهمی هستند که در حوزه کاری اداره‌کل راه و شهرسازی تعریف شده‌اند. در این پروژه‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذار نیز موظف به اجرای دسترسی‌های ورودی و خروجی خواهند بود.

10 همت برای نگهداری راه‌های استان مرکزی نیاز است

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به وضعیت اعتبارات بیان کرد: طبق نظر مجمع جهانی راه، باید سالانه 4 تا 6 درصد ارزش راه‌ها صرف نگهداری شود؛ این رقم برای استان مرکزی حدود 10 همت برآورد می‌شود، در حالی که کل اعتبارات ملی و استانی ما حتی به نیم همت هم نمی‌رسد. بنابراین با وجود محدودیت‌ها، تلاش کرده‌ایم با پیگیری‌های مستمر در تهران و استفاده از ظرفیت خیرین، بخشی از این کمبودها را جبران کنیم.

وی در ارتباط با پروژه باند دوم گردنه سیبک عنوان کرد: این پروژه نیمه‌تمام بود و مطالعات اولیه آن بر عهده ما نبود. وظیفه ما صرفاً اصلاح بستر، اجرای آسفالت، نصب جداکننده و روشنایی بود. تغییرات اساسی در طرح و نقشه در اختیار ما نبود، اما تلاش کردیم پیش از زمستان مسیر زیر بار ترافیک برود. اگر نواقصی وجود داشته باشد، برطرف خواهد شد.

محسن‌زاده با اشاره به نقش خیرین در توسعه راه‌ها گفت: در برخی مناطق مانند غرق‌آباد، خیرین پای کار آمدند و با تفاهم‌نامه‌هایی که داشتیم، بخشی از هزینه‌ها مانند تأمین ترانس برق توسط آنان و نصب تیرهای برق توسط ما انجام شد. این مشارکت‌ها نقش مهمی در ارتقای ایمنی و روشنایی راه‌ها داشته است، بخش خصوصی معمولاً در مسیرهایی ورود می‌کند که تردد بالایی دارند. وزارت راه و شهرسازی نیز موظف است برای این مسیرها راه جایگزین رایگان در نظر بگیرد. نمونه آن آزادراه قم ـ تهران است که راه قدیم به‌عنوان مسیر جایگزین باقی مانده است. در استان مرکزی نیز مذاکراتی برای جذب سرمایه‌گذار در محور اراک ـ سلفچگان در حال انجام است و امیدواریم به نتیجه برسد تا بخشی از بار ترافیکی این مسیر کاهش یابد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی بیان کرد: انتظارات و اولویت‌ها در مناطق مختلف متفاوت است؛ در برخی مناطق مدرسه اولویت دارد و در برخی دیگر جاده یا روشنایی. وظیفه ما این است که با نگاه کارشناسی و استفاده از همه ظرفیت‌ها، دغدغه‌های مردم را برطرف کنیم و سرمایه ملی راه‌ها را حفظ نماییم.

وی در ارتباط با نوسازی حمل‌ونقل عمومی افزود: در قالب تبصره 18، اعتبارات استانی معادل حدود 14 تا 18 میلیارد تومان جذب شد و به متقاضیان معرفی گردید. با وجود شرایط اقتصادی دشوار و نگرانی رانندگان از بازپرداخت اقساط، همه سهمیه تخصیصی استان جذب شد و وام‌های مربوطه پرداخت گردید. این منابع صرف نوسازی ناوگان شد، هرچند استقبال به دلیل مشکلات اقتصادی محدود بود.

محسن‌زاده با اشاره به وضعیت فرسودگی ناوگان استان گفت: میانگین عمر ناوگان اتوبوسی استان 18 سال، مینی‌بوس‌ها 26 سال و ناوگان سواری بین‌شهری 14 سال است. با وجود این شرایط، استان مرکزی جزو 10 استان برتر کشور در حوزه حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود. فرسودگی ناوگان عمدتاً ناشی از عدم واردات خودروهای مسافری و افزایش شدید قیمت‌هاست که سرمایه‌گذاری در این بخش را غیراقتصادی کرده است. از سوی دیگر، گسترش تاکسی‌های اینترنتی و فعالیت مسافربرهای شخصی نیز رغبت سرمایه‌گذاران را کاهش داده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: با وجود همه مشکلات، رانندگان استان همچنان پای کار هستند و خدمات‌رسانی می‌کنند. به‌عنوان نمونه، در ایام اربعین بیش از 17 هزار زائر توسط ناوگان استان جابه‌جا شد، بدون آنکه حتی یک مورد بلیط بازار سیاه گزارش شود. این نشان‌دهنده تعهد و علاقه‌مندی رانندگان به خدمت‌رسانی به مردم است.

 

©‌ وبانگاه > خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا