شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل می‌توانند پایش سوخت را تسهیل کنند

پیمان اسراری در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک از نقش شرکت‌های بزرگ مقیاس در تسهیل پایش سوخت و تاثیر آن بر کاهش تصادفات جاده‌ای سخن گفت.

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس داده‌های منتشرشده در ایسنا، پیمان اسراری در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک با اشاره به سیاست‌گذاری‌های دولت در راستای ایجاد شرکت‌های بزرگ مقیاس حمل و نقل اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ شرکت‌های بزرگ مقیاس احداث شدند که در حال حاضر ۶۸ شرکت دارای مجوز در این بخش فعالیت می‌کنند.

وی افزود: این شرکت‌ها حدود ۳۵ درصد حمل و نقل کشور را راهبری می‌کنند و حیطه فعالیت آنها جابه‌جایی کالاهای اساسی مانند گندم، نهاده‌های دامی، کالاهای خدماتی و کشاورزی، صنعتی و فولادی است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های سراسری و بزرگ مقیاس حمل و نقل جاده‌ای داخلی تصریح کرد: حدود ۲۰ هزار دستگاه ماشین ملکی در اختیار این شرکت‌ها است و اهداف آنها شامل بهره‌وری ناوگان، کاهش قیمت تمام‌شده، توسعه ناوگان و توسعه لجستیک است.

وی با بیان اینکه در مرحله گذار از سنتی به الکترونیکی شدن هستیم، افزود: چالش جدی ما این است که گفته می شود شرکت‌های کوچک در حال آسیب دیدن هستند. اما اینطور نیست. اگر برنامه ریزی شود می توانیم به آنها کمک کنیم که بزرگ شوند. دولت و سازمان راهداری هیچ سازوکاری برای برون رفت از این مسیر سخت ندارند و باید بزرگ مقیاس ها در کنار کوچک مقیاس‌ها قرار گیرند.

در ادامه این نشست علی پایمرد – عضو انجمن صنفی شرکت های سراسری و بزرگ مقیاس حمل و نقل جاده‌ای – با اشاره به حمایت شرکت‌های بزرگ مقیاس از شرکت‌های کوچک مقیاس، گفت: این شرکت های بزرگ مقیاس توانستند در نیمه اول خرداد اعتصاب رانندگان را پایان دهند.

وی افزود: مشکلاتی در بحث بیمه داریم. بیمه تامین اجتماعی خدماتی به ما نمی دهد و این باعث شده هزینه حمل و نقل کالا بالا رود. در حقیقت ۵ درصد حق بیمه پرداخت می‌کنیم، ولی خدماتی دریافت نمی کنیم.

عضو انجمن صنفی شرکت های سراسری و بزرگ مقیاس حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ مقیاس می‌توانند در پایش سوخت به دولت کمک کنند البته اگر حمایت شوند. منظور تزریق مالی نیست بلکه بگذارند شرکت ها کارشان را انجام دهند و سنگ اندازی نکنند و قوانین اضافی ایجاد نکنند.

وی ادامه داد: وضعیت ناوگان تجاری مناسب نیست، اما شرکت‌های بزرگ مقیاس با توان مالی خود می‌توانند این شرایط را اصلاح کنند.

پایمرد در ادامه گفت: بخشی عمده از تصادفات جاده‌ای به علت ماشین‌های سنگین است. شرکت‌های بزرگ مقیاس می‌توانند آن پایش کنند. رانندگان را مورد بررسی و رصد قرار دهند.اگر بتوانیم آن را در همه شرکت ها توسعه دهیم می توانیم در کاهش تصادفات مفید باشیم.

وی بیان کرد: شرکت های بزرگ مقیاس می توانند هزینه های تولید را کم کنند. باری که از تهران به بندرعباس می رود باید برگشت هم برایش تعریف شود. شرکت های بزرگ مقیاس می توانند این کار را انجام دهند. می‌توانیم دغدغه رانندگان را حل کنیم. پرداخت‌ها را مدیریت کنیم. شرکت‌های بزرگ مقیاس تهدید نیستند بلکه یک فرصت اند که بتوانیم صنعت حمل و نقل را توسعه دهیم.

پایمرد در پایان گفت: شرکت‌های بزرگ مقیاس معمولا سالن اعلام بار مجزا دارند ولی راهداری اعلام کرده که همه باید بارهایشان را در سالن راهداری اعلام کنند.

 

©‌ وبانگاه, ایسنا
دکمه بازگشت به بالا