تربیت کنشگران فعال اجتماعی از دل مسجد و مدرسه هدف طرح «طراوت» است

وی افزود: دانشآموز تنها نهادی که حضور در آن برایش الزامی است مدرسه است؛ ممکن است به مسجد یا برنامههای فرهنگی محله نیاید، اما مدرسه را حتماً میرود. ما میخواهیم از همین فرصت استفاده کنیم و دانشآموز را از بستر مدرسه به مسجد و محله بیاوریم و همزمان، خانواده او را نیز در فرآیند تربیتی درگیر کنیم.
ذاکری با تأکید بر اینکه خروجی نهایی طرح طراوت باید تربیت «کنشگر فعال اجتماعی» باشد، تصریح کرد: هدف ما این است که نوجوانی تربیت شود که هم استعدادهایش شناسایی و تقویت شود و هم بتواند در راستای اهداف نظام و جامعه مردمی، نقشآفرینی اجتماعی داشته باشد.
سرپرست سازمان فرهنگی شهرداری قم با اشاره به دغدغههای تربیتی موجود در برخی محلات خاطرنشان کرد: امروز با نوجوانانی مواجه هستیم که در خانواده، آموزش دینی و تربیتی لازم را دریافت نمیکنند و در مدرسه نیز تمرکز اصلی بر آموزش است نه پرورش. اینجاست که مسجد، کانونهای فرهنگی و فعالان محلهای باید وارد میدان شوند و این خلأ تربیتی را جبران کنند.
وی ادامه داد: متأسفانه برخی جریانها تلاش میکنند نوجوانان را از فعالیتهای فرهنگی، دینی و اجتماعی جدا کنند، اما اگر قرار است اتفاق مؤثری رقم بخورد، این اتفاق باید از دل مسجد، کانونها و محلهها شکل بگیرد و جای دیگری این نقش را ایفا نخواهد کرد.
ذاکری با بیان اینکه اجرای طرح طراوت نیازمند همافزایی نهادهاست، گفت: ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم بهدنبال پشتیبانی و نظارت بر اجرای این طرح هستیم و مجری اصلی آن کانونهای فرهنگی هنری مساجد هستند. همچنین تلاش داریم طرحهای موازی در مدارس و سایر دستگاهها را به یکدیگر متصل کنیم تا یک حرکت واحد و منسجم شکل بگیرد.
وی افزود: در مرحله نخست، کانونها و مساجدی انتخاب شدهاند که ارتباط مؤثر با مدارس دارند، چرا که زمان محدودی در اختیار داریم. تمرکز ما بیشتر بر جذب آن دسته از دانشآموزانی است که تاکنون ارتباطی با مسجد و کانون نداشتهاند و این مهم میتواند از طریق تبلیغ چهرهبهچهره توسط خود نوجوانان فعال مسجد محقق شود.
سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قم با اشاره به تجربههای موفق در این زمینه گفت: در مواردی شاهد بودهایم که یک نوجوان فعال، توانسته دهها نفر از همکلاسیهای خود را به فعالیتهای فرهنگی جذب کند و حتی به مربی و کنشگر اجتماعی تبدیل شود؛ این همان خروجی مطلوب طرح طراوت است.
وی نقش خانواده را در موفقیت طرح بسیار مهم دانست و تصریح کرد: اگر بتوانیم پدر و مادر، بهویژه مادر خانواده را در این فرآیند تربیتی درگیر کنیم، اثرگذاری طرح چند برابر خواهد شد و ما عملاً وارد دل خانوادهها شدهایم.
ذاکری در پایان با اشاره به پیگیریهای انجامشده برای تأمین منابع مالی طرح گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم با وجود محدودیتهای زمانی و اداری، تمام تلاش خود را برای طی مراحل قانونی و پشتیبانی مالی از طرح طراوت به کار گرفته و امیدواریم با همراهی کانونها و فعالان مسجدی، این طرح به بهترین شکل به ثمر بنشیند.