عقبنشینی اتحادیه اروپا از ممنوعیت خودروهای احتراق داخلی

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس دادههای منتشرشده در ایسنا، در حالی که خودروسازان اروپایی تلاش میکنند با تسلا و خودروهای برقی چینی رقابت کنند، کمیسیون اروپا در برابر درخواست خودروسازان برای ادامه فروش خودروهای پلاگین هیبریدی و خودروهای افزایشدهنده برد با سوخت زیستی یا سوخت مصنوعی بدون دیاکسید کربن تسلیم شده است.
این اقدام که نیازمند تایید دولتهای اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا است، به عنوان مهمترین عقبنشینی اتحادیه اروپا از سیاستهای سبز پنج سال گذشته تلقی میشود.
شرکتهای خودروسازی مانند فولکسواگن و استلانتیس برای تعدیل اهداف کاهش آلایندگی و جلوگیری از جریمههای ناشی از عدم رعایت این اهداف تلاش کردهاند. انجمن خودروسازی اتحادیه اروپا (ACEA) این موضوع را عصر طلایی برای این بخش خوانده و خواستار تسهیل اهداف میانمدت ۲۰۳۰ از سوی کمیسیون اروپا شده است.
در مقابل، فعالان صنعت خودروهای برقی هشدار دادهاند که این وضعیت باعث تضعیف سرمایهگذاری و واگذاری بیشتر میدان به چین در زمینه خودروهای برقی خواهد شد.
مایکل لوشلر، مدیرعامل پولاستار، اظهار داشت که تغییر از هدف مشخص ۱۰۰ درصدی بدون انتشار گازهای گلخانهای به ۹۰ درصد، ممکن است ناچیز به نظر برسد، اما عقبنشینی در این مقطع، نه تنها به آب و هوا آسیب میرساند، بلکه توانایی رقابت اروپا را نیز تضعیف میکند.
کمیسیون اروپا همچنین برنامههایی را برای افزایش سهم خودروهای برقی در ناوگان شرکتها، به ویژه خودروهای شرکتی که حدود ۶۰ درصد از فروش خودروهای جدید اروپا را تشکیل میدهند، ارائه خواهد کرد. اگرچه معیار دقیق هنوز مشخص نیست، اما احتمالاً بر تولیدات داخلی تاکید خواهد شد. در همین حال، صنعت خودرو ترجیح میدهد به جای اهداف اجباری، از مشوقها استفاده کند.
این نهاد اجرایی اتحادیه اروپا همچنین احتمالاً یک دسته نظارتی جدید برای خودروهای برقی کوچک پیشنهاد خواهد کرد که مالیات کمتری را متحمل میشوند و برای دستیابی به اهداف آلایندگی، اعتبار بیشتری کسب میکنند. همچنین، امکان کسب اعتبار از طریق تولید پایدارتر، مانند خودروهای تولید شده با فولاد کم کربن، وجود خواهد داشت.