آجیل شب یلدا کالای لوکس شد؛ کاهش قدرت خرید مردم

با نزدیک شدن به شب یلدا، قیمت آجیل و خشکبار به شدت افزایش یافته و به کالایی لوکس برای بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده است. این افزایش قیمت در حالی رخ می‌دهد که قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس داده‌های منتشرشده در ایسنا، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار تهران، قیمت هر کیلو آجیل شور را ۸۲۰ هزار تومان، آجیل شیرین همراه با باسلوق را ۶۶۶ هزار تومان و آجیل شیرین بدون باسلوق را ۷۵۲ هزار تومان اعلام کرد. این در حالی است که اتحادیه آجیل و خشکبار سقف قیمت آجیل شب یلدا را بدون نخودچی و بادام‌زمینی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین کرده است.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا، قیمت هر کیلو آجیل شامل پسته برشته، بادام محب شور، فندق شور و بادام هندی برشته بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۰۲ هزار تومان متغیر است. همچنین، قیمت هر کیلو بادام هندی حدود یک میلیون و ۹۰۴ هزار تومان، مغز گردو ۶۹۸ هزار تومان، تخمه کدو شور ۷۷۵ هزار تومان و پسته اکبری شور یک میلیون و ۷۷۵ هزار تومان است. قیمت آجیل ۵ مغز خام ۲ میلیون و ۳۳۲ هزار تومان، آجیل ۴ مغز خام ۲ میلیون و ۵۸۵ هزار تومان و آجیل یلدا یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان تعیین شده است.

این افزایش قیمت‌ها در حالی است که سال گذشته نرخ آجیل شب یلدا حدود ۷۰۰ هزار تومان بود و قدرت خرید مردم نیز به نصف یا کمتر کاهش یافته است. فروشندگان آجیل و خشکبار از کاهش رونق بازار شب یلدا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم خبر می‌دهند.

مسعود سلیمانی، دبیر انجمن تأمین و بسته‌بندی آجیل، خشکبار و ادویه ایران، با اشاره به مشکلات واردات و اجرای سلیقه‌ای قانون توسط بانک مرکزی، از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در این کالاها ابراز نگرانی کرد. وی همچنین تورم بالا و افزایش قیمت کل مواد غذایی را عامل دیگر گرانی خشکبار دانست و تأکید کرد که خالی ماندن ظروف آجیل به دلیل کاهش قدرت خرید مردم پذیرفتنی نیست.

سلیمانی افزایش هزینه‌های تولید و عرضه، کمبود سرمایه در دست تولیدکننده و محدودیت در تأمین مواد اولیه را از دیگر عوامل گرانی آجیل و خشکبار برشمرد. وی همچنین به کاهش تقاضا و فروش تا ۵۰ درصد در برخی بازارها اشاره کرد و آن را زنگ خطری برای وضعیت معیشتی مردم دانست.

دبیر انجمن تأمین و بسته‌بندی آجیل، خشکبار و ادویه ایران با انتقاد از آزمون و خطاهای متعدد نهادهای مرتبط در مدیریت بازار و سیاست‌های اقتصادی، خواستار اعتماد و اطمینان بیشتر به بخش خصوصی در مدیریت بازار شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد که آجیل و خشکبار که زمانی خوراکی سنتی و محبوب خانوار بودند، اکنون برای بخش زیادی از جامعه کالایی لوکس و هزینه‌بر شده‌اند و برای بهبود این وضعیت، نیاز به تغییرات و تصمیمات بزرگ و ساختاری وجود دارد.

 

©‌ وبانگاه, ایسنا
دکمه بازگشت به بالا