آجیل شب یلدا کالای لوکس شد؛ کاهش قدرت خرید مردم

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس دادههای منتشرشده در ایسنا، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار تهران، قیمت هر کیلو آجیل شور را ۸۲۰ هزار تومان، آجیل شیرین همراه با باسلوق را ۶۶۶ هزار تومان و آجیل شیرین بدون باسلوق را ۷۵۲ هزار تومان اعلام کرد. این در حالی است که اتحادیه آجیل و خشکبار سقف قیمت آجیل شب یلدا را بدون نخودچی و بادامزمینی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین کرده است.
بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا، قیمت هر کیلو آجیل شامل پسته برشته، بادام محب شور، فندق شور و بادام هندی برشته بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۰۲ هزار تومان متغیر است. همچنین، قیمت هر کیلو بادام هندی حدود یک میلیون و ۹۰۴ هزار تومان، مغز گردو ۶۹۸ هزار تومان، تخمه کدو شور ۷۷۵ هزار تومان و پسته اکبری شور یک میلیون و ۷۷۵ هزار تومان است. قیمت آجیل ۵ مغز خام ۲ میلیون و ۳۳۲ هزار تومان، آجیل ۴ مغز خام ۲ میلیون و ۵۸۵ هزار تومان و آجیل یلدا یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان تعیین شده است.
این افزایش قیمتها در حالی است که سال گذشته نرخ آجیل شب یلدا حدود ۷۰۰ هزار تومان بود و قدرت خرید مردم نیز به نصف یا کمتر کاهش یافته است. فروشندگان آجیل و خشکبار از کاهش رونق بازار شب یلدا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم خبر میدهند.
مسعود سلیمانی، دبیر انجمن تأمین و بستهبندی آجیل، خشکبار و ادویه ایران، با اشاره به مشکلات واردات و اجرای سلیقهای قانون توسط بانک مرکزی، از افزایش افسارگسیخته قیمتها در این کالاها ابراز نگرانی کرد. وی همچنین تورم بالا و افزایش قیمت کل مواد غذایی را عامل دیگر گرانی خشکبار دانست و تأکید کرد که خالی ماندن ظروف آجیل به دلیل کاهش قدرت خرید مردم پذیرفتنی نیست.
سلیمانی افزایش هزینههای تولید و عرضه، کمبود سرمایه در دست تولیدکننده و محدودیت در تأمین مواد اولیه را از دیگر عوامل گرانی آجیل و خشکبار برشمرد. وی همچنین به کاهش تقاضا و فروش تا ۵۰ درصد در برخی بازارها اشاره کرد و آن را زنگ خطری برای وضعیت معیشتی مردم دانست.
دبیر انجمن تأمین و بستهبندی آجیل، خشکبار و ادویه ایران با انتقاد از آزمون و خطاهای متعدد نهادهای مرتبط در مدیریت بازار و سیاستهای اقتصادی، خواستار اعتماد و اطمینان بیشتر به بخش خصوصی در مدیریت بازار شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد که آجیل و خشکبار که زمانی خوراکی سنتی و محبوب خانوار بودند، اکنون برای بخش زیادی از جامعه کالایی لوکس و هزینهبر شدهاند و برای بهبود این وضعیت، نیاز به تغییرات و تصمیمات بزرگ و ساختاری وجود دارد.