توقف پروژه حیاتی مترو غرب استان تهران پشت سد مشکلات حقوقی

رئیس شورای شهرستان شهریار با انتقاد از توقف پروژه مترو غرب تهران، گفت: این پروژه علی‌رغم تعیین مسیر و ایستگاه‌ها، به دلیل ایرادات حقوقی اساسنامه شرکت مترو متوقف شده و رفع این مانع برای پاسخ به مطالبات مردم نیازمند نگاه ویژه مدیران ملی است.
احد قنبری، رئیس شورای اسلامی شهرستان شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به چالش‌های ترافیکی و جمعیتی در غرب استان تهران، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در دولت سیزدهم پایه‌گذاری شد، طرح تشکیل استان تهران غربی بود که متأسفانه پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و تغییر دولت، این پروژه ناتمام ماند و از اولویت دستور کار خارج شد.

وی با بیان اینکه جمعیت شهرستان‌های ملارد، شهریار و قدس با بیش از 2 میلیون نفر، از جمعیت نیمی از استان‌های کشور بیشتر است، افزود: اداره کردن منطقه‌ای با دغدغه‌های کلان استانی اما با ساختار حکمرانی و بودجه شهرستانی، باعث لاینحل ماندن مشکلات می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شهریار در ادامه گفت: نگاه دولت وفاق ملی نسبت به تشکیل استان تهران غربی تغییر کند، چرا که این امر ضرورتی انکارناپذیر برای مدیریت منطقه است.

قنبری در ادامه به وضعیت پروژه مترو شهریار به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم اشاره کرد و ابراز داشت: پروژه مترو طی سال‌های گذشته مراحل مقدماتی و مطالعاتی را پشت سر گذاشته و طبق اظهارات مسئولین وقت، مسیر و ایستگاه‌های آن نیز تعیین شده بود.

وی تصریح کرد: متاسفانه طی یک سال گذشته به دلیل بروز مشکلات حقوقی در اساسنامه و نحوه اداره شرکت مترو غرب استان تهران، ادامه کار متوقف شده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شهریار همچنین بیان کرد: انتظار می‌رود با نگاه ویژه مدیران استانی و شهرستانی، معایب و نواقص حقوقی این پروژه مرتفع شود تا مترو کما‌فی‌السابق به عنوان اولویت نخست پروژه‌های شهرستان پیگیری شود؛ زیرا که مترو غرب استان تهران یک ابرپروژه فراشهرستانی است و تکمیل آن نیازمند تخصیص اعتبارات ملی و استانی است.

قنبری در پاسخ به سوالی درباره علل ترافیک سنگین در محورهای شهریار-تهران و میدان نماز، گفت: اگرچه شهرداری‌های شهریار، اندیشه، باغستان، قدس و ملارد طی یک دهه گذشته اقدام به تعریض و افزایش باندهای جاده‌های اصلی کرده‌اند، اما ترافیک همچنان پابرجاست.

وی دلیل اصلی این معضل را سرریز جمعیت پایتخت به شهرستان‌های مجاور دانست و اظهار کرد: گرانی شدید مسکن و اجاره‌بها در تهران طی سال‌های اخیر موجب مهاجرت گسترده مردم به شهرستان‌های اطراف مانند شهریار شده است.

ناآگاهی حقوقی متهم ردیف اول معاملات ملکی در شهریار

قنبری ادامه داد: هرچقدر ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسعه یابد و جاده‌ها تعریض شوند، باز هم پاسخگوی تکاپوی جمعیت حاشیه‌نشین و حجم بالای ترددهای روزانه نخواهد بود و راهکار اساسی، توسعه حمل‌ونقل ریلی است.

وی همچنین به اقدامات انجام شده اشاره کرد و افزود: احداث زیرگذر شهید متوسلیان در تقاطع فتح به شهریار، یکی از پروژه‌های فاخری بود که با همکاری شهرداری منطقه 18 تهران و شهرداری باغستان به سرانجام رسید و توانست بخشی از گره ترافیکی سه راه شهریار را باز کند.

قنبری در واکنش به انتقاداتی مبنی بر عدم توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، عنوان کرد: بر اساس تبصره 13 قانون بودجه سال 1385، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور متولی واگذاری اتوبوس به شهرداری‌ها شدند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شهریار در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری‌های شهریار، اندیشه و باغستان که در محورهای اصلی مواصلاتی به سمت تهران قرار دارند، همه‌ساله در بودجه مصوب شوراهای اسلامی شهر، اعتباراتی را جهت توسعه، تجهیز و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بین‌شهری و سازمان اتوبوسرانی اختصاص داده و در این راستا اقدام کرده‌اند.

 

©‌ وبانگاه > خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا