تحول شتاب علمی با ظهور هوش مصنوعی؛ پژوهش باید محور اصلی دانشگاهها باشد

وی افزود: هوش مصنوعی این امکان را فراهم کرده که تحلیل اطلاعات با دقت و قدرت بیشتری انجام شود و دنیای علم از مسیر خطی و تدریجی خارج شده و وارد مرحلهای جهشی و چندبعدی شود.
رئیس دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع) صلاحیت پژوهشی و صلاحیت آموزشی را دو اصل اساسی در حوزه علم برشمرد و گفت: طی یک دهه اخیر، بسیاری از دانشگاههای برتر جهان با اصلاح ساختارهای آموزشی، نقش اصلی جذب و ارزیابی اعضای هیئت علمی را به معاونتهای پژوهشی سپردهاند.
جازاری با تأکید بر اینکه معاونت پژوهشی باید محور اصلی رشد و توسعه دانشگاهها باشد، ابراز داشت: جذب اساتید بر اساس شایستگیهای علمی، توانمندیهای پژوهشی و مهارتهای نوین آموزشی، از الزامات شتاب علمی در دانشگاههاست.
وی تصریح کرد: اساتید دانشگاهها باید با تسلط بر فضای دیجیتال و ابزارهای نوین آموزشی، نقش مؤثری در آموزش علوم روز و تربیت نیروی انسانی توانمند ایفا کنند.
رئیس دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع) اخلاق پژوهشمحور، بهروزرسانی منابع درسی، بازنگری محتوای آموزشی، انجام مطالعات هدفمند و مهارتمحور و تقویت آموزشهای میانرشتهای را از دیگر الزامات تسهیل پیشرفت علمی دانست.
جازاری همچنین با اشاره به مأموریت بینالمللی این دانشگاه، اظهار کرد: رسالت دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع)، آشنایی دانشجویان خارجی با فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی در کنار ترویج معارف اهل بیت(ع) است.
وی توجه به رقابتپذیری و نوآوری علمی، سیاستگذاری پژوهشی مبتنی بر اطلاعات فراملیتی، توسعه زیرساختهای پژوهشی، استقرار نظام ارزشیابی هوشمند، پیوند معنادار آموزش و پژوهش در عرصه بینالملل و تقویت اخلاق پژوهشی و هویت تمدنی را از مهمترین رویکردهای این دانشگاه برشمرد و ابراز امیدواری کرد آینده این مجموعه علمی با شتاب علمی پیشرو، روشنتر از گذشته باشد.
امکان احیای میراث آبی شهرری وجود دارد/پیگیری قضایی احیای چشمهعلی نتیجه داد
در ادامه این همایش، مرتضی طاهری، معاون دفتر برنامهریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر ضرورت تولید علم نافع، گفت: پژوهشهای اثربخش باید منجر به حل مسائل واقعی جامعه و ارتقای جایگاه علمی کشور شود.
وی توجه دانشگاهها به تولید نشریات علمی و مقالات فاخر، بهویژه در قالبهای نوین ویدئویی را ضروری دانست و افزود: دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع) مولد تفکر اسلامی است و باید فرهنگ، تمدن و دستاوردهای علمی ایران را در حوزه علوم انسانی و معارف دینی به جهان معرفی کند.
طاهری تأکید کرد: ظهور هوش مصنوعی نباید موجب تضعیف فعالیتهای پژوهشی شود، بلکه پژوهش میتواند نقش تنظیمکننده و هدایتگر اطلاعات تولیدشده را ایفا کند.
معاون دفتر برنامهریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم، استفاده هدفمند دانشجویان از مدلهای زبانی در فعالیتهای علمی را مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: علم چندوجهی و بررسی مسائل از زوایای مختلف، اثربخشی پژوهشها را افزایش میدهد.