برقی‌سازی خط آهن تهران-مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴ به اتمام می‌رسد

جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه آهن، از آغاز عملیات برقی‌سازی خط آهن تهران-مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴ خبر داد و بر اهمیت توسعه دیپلماسی ریلی و ترانزیت ریل پایه در دولت چهاردهم تاکید کرد.

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس داده‌های منتشرشده در ایسنا، جبارعلی ذاکری در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک با اشاره به تلاش برای شکل‌گیری گفتمان دیپلماسی ریلی و ترانزیت ریل پایه در دولت چهاردهم، اظهار داشت: «تلاش کردیم در مذاکرات با راه آهن‌های کشورهای همسایه به یک زبان مشترک برسیم و از ظرفیت شبکه ریلی ایران برای افزایش حجم مبادلات ریلی استفاده کنیم.»

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور باید تحت تاثیر حمل و نقل آسان باشد، افزود: «بارهای بین‌المللی باید ملاک عمل قرار گیرند و شاخص اندازه گیری از ترانزیت به مجموع بارهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی تبدیل شود.»

مدیرعامل راه آهن، تکمیل نقاط مرزی را اولین گام برای توسعه ارتباطات ریلی دانست و تصریح کرد: «در شرق و غرب نیازمند فعالیت‌های جدی هستیم. با کشور عراق ارتباط ریلی نداشتیم و در چند سال گذشته با همت دولت‌ها عزم جدی برای اتصال در شلمچه شکل گرفته است که البته کافی نبود و بخش دیگر نیز اتصال از طریق مرز خسروی است.»

ذاکری با اشاره به محدودیت‌های موجود در مسیر ریلی ایران به ترکیه به دلیل وجود دریاچه وان، اظهار داشت: «هر چه تلاش کنیم کریدور شرق به غرب را از این مسیر توسعه دهیم، حداکثر باری که قابل جابجایی خواهد بود بیش از یک میلیون تن نخواهد شد. برای برون رفت از شرایط فعلی به پروژه مرند-چشمه ثریا نیاز است که سرخس را به ترکیه وصل می‌کند.»

وی با تاکید بر افزایش مراودات ریلی کشور، خاطرنشان کرد: «در شرق کشور اتصال خواف-هرات را داریم و با این مسیر میزان مراودات ریلی افزایش یافته است. امسال ۴۰۰ هزار تن بار بین ایران و افغانستان جابجا شده است و امیدواریم در سال ۱۴۰۵ این میزان بار به ۱.۳ میلیون تن در این محور برسد.»

مدیرعامل راه آهن در خصوص راه آهن میرجاوه-زاهدان نیز گفت: «محدودیتی در این محور داریم که به علت عریض بودن خط اتصال است. خطوط ریلی پاکستانی نیاز به تعمیر جدی دارد و حجم بار ریلی در سنوات گذشته پایین بوده است. در عین حال دولت پاکستان برای بهسازی و ارتقای خط گام‌هایی برداشته است و امیدواریم با تکمیل محور، زاهدان-میرجاوه را با خط نرمال بسازیم.»

ذاکری با اشاره به وعده‌های شرکت ساخت برای تکمیل محور چابهار-زاهدان تا پایان سال، گفت: «بعد از تکمیل اگر بتوانیم بلافاصله از آن بهره‌برداری کنیم در ترانزیت کشور نقش معناداری خواهد داشت.»

وی از اختصاص حدود ۱۵ همت از محل سپرده‌گذاری خاص برای تامین ناوگان ریلی شرکت‌های خصوصی با هماهنگی بانک‌ها خبر داد و گفت: «۸۰ لوکوموتیو از این محل خریداری و بازسازی و ۱۳۰ واگن مسافری نیز از این محل محقق می‌شود.»

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه کاهش سیر زمان در مسیر تهران-مشهد یکی از اقدامات مهم انجام شده در سال گذشته است، افزود: «توانستیم سرعت قطارها را در این محور به ۱۶۰ کیلومتر برسانیم که البته هنوز کافی نیست.»

ذاکری با تاکید بر حیاتی بودن برقی‌سازی قطارها، اظهار داشت: «در راه آهن دو برنامه طرح پیشران ریلی اعلام کردیم، یکی تکمیل و برقی کردن سرخس تا چشمه ثریا و دیگری تکمیل و برقی کردن سرخس تا بندر عباس است که اگر این دو مسیر تکمیل و برقی شوند، بخش زیادی از شبکه برقی خواهد شد.»

 

©‌ وبانگاه, ایسنا
دکمه بازگشت به بالا